Unconfigured Ad

Collapse

Lys på fly.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ulven
    • Jun 2002
    • 451

Lys på fly.

Nå som nattemørket kommer sigende raskere og raskere...
    Etter å ha flydd i skumring endel, fant jeg ut at jeg ville prøve å sette inn lys i modellen min (CUB)... Jeg raste avgårde til Elfa i oslo (Torshov) og fikk tak i små lysdioder. (Besøk dem på: http://www.elfa.se/no/)
    Jeg kjøpte inn 10 røde, og 10 grønne lys som blinker, samt 2 hvite med reflektorer. Kjøpte meg 10 meter med CAT5 kabel (4 par, 8 ledere), så stakk jeg innom Clas Ohlson på vei hjem, der fant jeg bryter, RS-232 hun og han kontakt, loddepasta osv...
    Så bar det hjem til loddebolt og flyet..

"Landings-Lyset" i vingen ble montert slik at det lyser skrått ned mot bakken (ikke rett fram), på den måten kunne se når bakken nærmer seg. Disse er 12mm tykke (med reflektor), boret hull i framkant/undersiden av vingen, snittet litt i betrekningen for føring av ledningene, fyllte hullet med lim og dyttet inn lyset... Sitter perfekt.. dekket til med litt mer lim slik at det er pent og tett rundt lyset.
    Ytterst på vingen drillet jeg et 6mm hull, snittet vingen fra ytter kanten og inn til senter (i framkant der balsaen er hel), fylte hullet med lim, førte ledingen inn i vingen, via snittet inn til senter.. Fylte så snittet med lim for å tette og gjøre det sterkt igjen... (skal trekkes over med ny film i framkant)
    Samme prosedyre gjorde jeg på andre siden av vingen, nå har jeg rødt og grønt lys på hver sin side (grønt på venstre) og kastere i senter. Ledningene samlet jeg i krympestrømpe, kuttet alle like lange og loddet dem til RS-232 kontakten (Tips: Jeg loddet alle minus polene på ett punkt, og pluss polene til rødt/grønt lys sammen, og pluss polen til kasterne på samme punkt.. på denne måten kan jeg velge om jeg skal ha bare kastere, eller rødt/grønt lys, eller begge deler).. (forløpig det siste)
    Jeg loddet servoen til samme kontakten også, på denne måten har jeg kun 1 kontakt å koble til når jeg skal fly..
    Den kontakten som sitter fast i flyet skrudde jeg til i et par finer klosser som jeg lagde, disse limte jeg til siden av flyet..
    Jeg strakk også ledning fra haleroret og fram, på toppen av roret står det nå å blinker ei rød lampe...

Så nå er det bare å vente til skumring for å se om det er noe til hjelp...

Det beste hadde vært å lagt inn slikt før modellen var trekt, på denne måten slippe å kutte opp filmen.. men men...

Neste step er å få en servo til å slå av og på lysene... det kommer i neste runde..

Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc
  • Stroker
    • Jun 2002
    • 10

Hei

Jeg har gjort det samme på min cub. Landingslysene er koblet til flap-servoen.
    Diodene har en lyseffekt på ca 1300mc.

Comment

• Ulven
      • Jun 2002
      • 451

Stilig, men hvordan koblet du dem til flap servoen? med en bryter som blir dyttet inn av servo armen, eller hvordan løste du det?

Freddy Ulvseth

Comment

• Stroker
        • Jun 2002
        • 10

Hei

Jeg brukte en mikrobryter på innsiden av servoarmen, slik at når armen "legger" seg oppå bryteren blir lysene slukket.
        Skal jeg trimme flapen på en annen måte behøver jeg ikke å flytte bryteren, siden den ikke er så avhengig av endeposisjonen til servoen.

Comment

• Ulven
          • Jun 2002
          • 451

Ahaaa... du hadde en bryter som er åpen mens knappen holdes nede, og når du løfter armen så blir kretsen lukket... skjønner
          Hvor fikk du tak i den bryteren da?

Freddy Ulvseth

Comment

• Goose
            • Oct 2002
            • 15

Ulven:
            Har du noe navn på de lysene du kjøpte på elfa...

Hilsen,Martin
            www.webdesigns.no

Comment

• Tore Kvarme
              • Dec 2002
              • 71

Hadde min første natt fly tur med elektro fly i forigår meget morsomt.
              du får alle brytere og utstyr hos Clas Ohlson

Comment

• Thomas Revå
                • Apr 2002
                • 150

Kjøpte for en stund siden noen diode-lykter på clas ohlson, til bruk på isopor-vinger. Fant de igjen nå, varenummeret er 34-700, men de står desverre som utgått. Kanskje ikke den proffeste løsninga som finnes, men det funker helt greit, er billig, og krever lite jobb å gjennomføre. Hvis noen finner noe tilsvarende lykter igjen, er det fint om de sier fra her

Comment

• ksandal
                  Forhandler
                  • Nov 2001
                  • 143

LYS

Diodene jeg bruker på fly er 5000mc (nesten dobbelt så mye som de som er i sykkelykter, og en vanlig standrard diode er ca 5mc

Til å slå av og på bruker jeg en RC-switch som jeg lager selv. plugg i ledig kanal og dermed tar jeg strøm fra mottakerbatteri via en ledig kanal.

RC-switch får du også kjøpt hos Norwegian modellers( dyrest i Norge?) og sikkert andre steder om du leter litt.
                  mvh Kjetil Sandal
                  www.modellfly.no
                  -----------------------------------------------------------------------
                  Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

Comment

• styrten
                    • Feb 2003
                    • 13

- Hva slags komponenter kreves for å lage en rc-switch?

- Får du kjøpt løse kabler til å plugge i mottakeren eller bruker du en gammel servo og låner kabel fra den?

- Kapsler du inn switchen i noe? Er vel ikke noe særlig å ha løse komponenter flytende inne i et fly

Comment

• Thomas Revå
                      • Apr 2002
                      • 150

Originally posted by styrten
                      - Får du kjøpt løse kabler til å plugge i mottakeren
                      Ja, det får man kjøpt.

Comment

• ksandal
                        Forhandler
                        • Nov 2001
                        • 143

Lys - RC switch

Her finner du RC-switch og litt info om den og også en zip fil med komplett tegning. koster under 100 kr å lage om du kan bruke en loddebolt.

http://home.no.net/ksandal/elektro/r...L_small.JPGher er et lite bilde der jeg bruker den til en alarm som tar strøm direkte fra mottakerbatteri vie ledig kanal. kjekt når en flyr Delta på fjellet og den forsvinner ned i mellom noen einebusker etter en dogfight smell
                        mvh Kjetil Sandal
                        www.modellfly.no
                        -----------------------------------------------------------------------
                        Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

Comment

• hf
                          • Apr 2003
                          • 105

Trenger man å bruke ferrittkjerner når man trekker lange ledninger til lys- systemer, eller gjelder dette kun for servoer?

Håper noen kan gi et enkelt svar på dette . . !!
                          Henrik Falch

North Star (vannfly)
                          Nemesis (Shockflyer)
                          JR 9x v.II

Comment

Working...