Unconfigured Ad

Collapse

Riktig måte å trimme in modellen på?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jippe
    • Mar 2004
    • 129

Riktig måte å trimme in modellen på?

Hej, vad är bästa och det riktiga sättet att trimma in modellen på med olika ror?

Jag sitter och funderar på detta nu när min Lancair börjar bli färdig och etter hvert trimmas in. Modellen har ju flaps och det var då jag kom att tänka på det.

På fullsize och intrimning via lodaxeln så är det ju sidoroder som gäller.
    En vingtung Piper trimmas med flaps position för korrekt om längdaxeln.

Förutsättningen från början är ju naturligtvis att tungpunkten är korrekt, viktfördelningen likaså om längdaxeln.

Vad är då riktigt sätt att göra det på när allt är på plats?
    Balanseror eller ena flappen (har alla på 4 olika kanaler)?
    Som jag gjort det tidigare på modeller utan flaps som jag har, så har det blivigt balanseror för längdaxel och sidoroder för vertikalaxeln.
    MFK Blue Max
    www.mfkbluemax.com
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Du tenker vel på hvordan det gjøres på fullsize fly nu?

På modellfly trimmer vi vanligvis hele modellen slik at alle ror er nøytrale, mens fullsize opererer med offsatte flater og trimtabs etc.

Når vi skal finne helt rett CG på RC-fly skal flyet stupes med tomgang og rorene slippes for å finne den ideelle CG-plasseringen. Deretter skal motortrekket justeres for å få nøytral level-flight.
    Gjennom innvendige og utvendige looper finner vi siste rest av skjevheter i rollplanet og balanserer disse vekk osv.

Det er nok fullsize-flyvere som vet best å svare på det du tenker på tror jeg ?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jippe
      • Mar 2004
      • 129

Joo, takk for svar.

Jeg er fullsize flyger jeg. (småfly (SEP))
      Men du gav mig svar på mitt spørsmål oven, slik jeg tolker det er det balanseror.

Originally posted by joo
      Du tenker vel på hvordan det gjøres på fullsize fly nu?

På modellfly trimmer vi vanligvis hele modellen slik at alle ror er nøytrale, mens fullsize opererer med offsatte flater og trimtabs etc.

Når vi skal finne helt rett CG på RC-fly skal flyet stupes med tomgang og rorene slippes for å finne den ideelle CG-plasseringen. Deretter skal motortrekket justeres for å få nøytral level-flight.
      Gjennom innvendige og utvendige looper finner vi siste rest av skjevheter i rollplanet og balanserer disse vekk osv.

Det er nok fullsize-flyvere som vet best å svare på det du tenker på tror jeg ?
      MFK Blue Max
      www.mfkbluemax.com

Comment

Working...