Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til selvhjelp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paaland
    • Jan 2013
    • 9

Hjelp til selvhjelp

Fikk nærkontakt av tredje grad (eller mer gran) her om dagen. Flykroppen på min ST Models Discovery trainer brakk tvert av helt bak ved haleroret.

En servo gikk fløyten, men denne modellen har en ekstraservo som styrer "bombeluka" jeg kan bruke. Men hvordan går jeg frem for å reparere flyet? Det var en balsalist inne i flykroppen som stiver opp foam-en. Den brakk også og er limt fast. Kan jeg bruke trelim på balsaen og foam-lim på flykroppen eller bør jeg tar en skarp kniv og dele hele flykroppen slik at jeg kan bytte balsalista også?

Er redd for å gjøre mer skade enn nytte

Click image for larger version

Name:	2013-03-05 20.14.01.jpg
Views:	1
Size:	73.4 KB
ID:	634128Click image for larger version

Name:	2013-03-05 20.14.23.jpg
Views:	1
Size:	62.9 KB
ID:	634129
    Last edited by paaland; 06-03-13, 14:25.
  • GTI20
    Moderator
    • Jul 2008
    • 1426

lim hele graia sammen med epoxy.. 30 min.. eller ubphor.. hadde jeg gjort iallefall
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

Comment

• Kyrre
      • Feb 2009
      • 2322

Hvis du får kjørte noen karbonstenger eller bare noe så enkelt som pinner til grillspyd som du kan få kjøpt hvor som helst inn i kroppen slik at du får tredd halepartiet innpå disse pinnene så får du mye bedre hold når du limer sammen igjen. Ellers vil epoxy alene gjøre susen, jo lenger herdetid jo sterkere blir skjøten.

Comment

• Ofly61
        • Apr 2008
        • 785

Originally posted by paaland
        .
        .
        Kan jeg bruke trelim på balsaen og foam-lim på flykroppen
        .
        Jeg bruker Cascol Polyurethan lim på begge det funker svært bra.

Bruker vann som herder på den limen (spray vann på ene siden, litt ikke mye)
        lim på den andre. Limen ekspanderer så den fyller ut sprekker og hulrom.

Det betyr at du må låse delene sammen (bruker lange knappenåler med skikkelig hode)
        Glem Epoxy på skummplast, den funker best stål mot tre eller vanlig PVC liknende plast.

Har limt sammen det utroligste ... etter at jeg startet med EDF ... :-/

Comment

• Rafo
          • Jan 2011
          • 58

Re: Hjelp til selvhjelp

Dette limet du bruker?
          Multiplex Easystar 2, Fpv Raptor, Stm Cessna 182, HK Reaktor, NE Solo Pro 260, 1989 mod Carl Goldberg Eagle II(under construction)
          Spektrum Dx8 Dsmx

Comment

• paaland
            • Jan 2013
            • 9

Jeg brukte tipset med grillpinner, også dette limet jeg hadde:
            UHU por isopor og depron lim - elefun.no - Radiostyrt hobby

Står til tørk nå, så får vi se til helgen om det blir flyvær eller Ikea-vær. Håper definitivt det første

Comment

• Ofly61
              • Apr 2008
              • 785

Originally posted by Rafo
              Dette limet du bruker?
              Yes. Det finnes andre Polyurethan lim også men har ikke fått tak i ennå som har
              raskere tørke/ekspanderings tid. Jeg synes Cascol er greit men man må ha litt tid ...

NB! Tror ikke det fungerer på EPP (ekspandert polypropylene) da må man
              bruke UHU por eller tilsvarende fleksibel kontakt lim (som ikke spiser skummplast)
              Har sett noen som påstår at enkelte CA lim funker på EPP litt utrolig men ...
              Last edited by Ofly61; 07-03-13, 13:52.

Comment

• Flyfreaken
                • Dec 2009
                • 717

Originally posted by Ofly61
                Yes. Det finnes andre Polyurethan lim også men har ikke fått tak i ennå som har
                raskere tørke/ekspanderings tid. Jeg synes Cascol er greit men man må ha litt tid ...

NB! Tror ikke det fungerer på EPP (ekspandert polypropylene) da må mani
                bruke UHU por eller tilsvarende fleksibel kontakt lim (som ikke spiser skummplast)
                Har sett noen som påstår at enkelte CA lim funker på EPP litt utrolig men ...
                Ca fungerer etter min erfaring på skumplast om du har et lim som herder så fort at det ikke rekker å "spise" opp det du skal lime. Jeg limer med biltema sitt superlim med kicker på blant annet depron. Da sprayer jeg på kicker først, da blir det en bra limskjøt på noe Limet egentlig skulle spist opp

Comment

• Kyrre
                  • Feb 2009
                  • 2322

CA funker da fint på EPP, det gjør iallefall ingen skade. Det er vel ikke EPS du tenker på, som minner mest om isopor i motsetning til EPO som er mye glattere og seigere og som for det meste har tatt over for EPS.

Comment

Working...