Unconfigured Ad

Collapse

Canopy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Canopy

Har tatt på meg og gjøre flyklar en 2x2 maskin for en klubb kamerat, ikke så mye og gjøre egentlig, flyet er brukt og samme type motor som har sittet der skal inn igjen, men noe småplukk er det.
    Det som volder meg hodebry er canopyen, den må lages ny. Har pluggen, problemet er at den er så stor at den ikke går inn i vanlige stekovner, iallefall ikke med celluloiden stikkende ut til alle kanter.
    Har derfor følgende spørsmål.
    1 hva er ønsket temperatur når en skal forme en slik celluloid sak.
    2 Tror jeg får plass til kun pluggen i stekovnen, vurderer og forvarme denne til ønsket temperatur og montere "håndtak" på celluloiden og dra den over pluggen....vil dette funke. magasinert varme i gips pluggen burde overføres ganske greit til celluloiden?
    mvh MM
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

To mann:

En med varmluftpistol, og en med sveisehansker e.l.

Den ene varmer plasten mens den andre trekker den forsiktig over pluggen, og prøver å ikke dra hull. Begge to bør ha endel tålmodighet, og du må ha plast til mye mer enn én canopy

Comment

• MicroMac
      • Jan 2003
      • 632

Hmm pleym, omtrent det scenarioet jeg har forestilt meg.
      Uansett kan vel ikke en forvarning av pluggen være direkte feil...la oss si til 60-70 gr. Vil gi ett greit tilskudd av varme over hele arealet, så får vi hjelpe til med varmluftspistolen.
      Om resultatet går igjennom kvalitets kontrollen hos ZNline stiller jeg meg dessverre tvilende til.
      Det jeg burde ha gjort var og støpe en negativ form av pluggen i glassfiber og lage karbon canopy i den, men blir fort litt mer arbeid enn jeg hadde forestilt meg.
      mvh MM

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Hvis glassfibercanopy er et alternativ, så pleier jeg å lage slike på positiv form akkurat som med klare canopyer.

2-3 lag med 160 grams twillvevd glassfiber, og støpe epoxy. Pass på at hvert stykke med glassfiber er stort nok til å dekke hele pluggen, så slipper du å få stygge kanter midt på canopyen (been there, done that)

Når den er herdet, så finner du frem noe sandpapir, og sliper ned de verste rillene. Når den er slett, så bruker du våtslipepapir, og til slutt lakker du den. Jeg lager også cowlinger på samme måte. Det er unødvendig mye mer arbeid å lage negativ form, hvis du bare skal ha én canopy/cowling.

En slik glass-cowling lager du kjapt, støp den ene kvelden, slip en halvtimes tid neste dag, og voilá. (slip ferdig før du tar den av pluggen)

Comment

• Geir
          • Dec 2003
          • 37

Karbon?

Greit forklart på hjemmesiden til Ola Fremming - hvis det er av interesse. Resultatet blir svært bra!

Comment

• MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

Hepp Pleym Hadde glemt denne. greit og få ting avslyttet liksom.

Ble så jeg støpte, celluloid alternativet forsvant under varmlufts pistolens ubarmhjertige stråler.
            Brukte eksisterende plugg, benyttet 2 lag 160 gr duk med 2 lag tynn 25 gr på toppen... støpte i to omganger., laget meg en sjaber av en bit motorsykkelslange, renskåret og zappet fast til en 3 mm litt brei furulist, funket bedre for meg enn plastkort og slikkepotter.
            Benyttet vanlig epoxy 30 min litt fortynnet med rødsprit, støpeepoxy hadde helt klart vært bedre, men man tager hva man haver.
            Vannslipte den med 280/400 lot den tørke, sprayet på ett ørtynt lag med svart lakk for og få frem ujevnheter, og slipte så ned igjen med 500.
            Ble til slutt lakkert svart, med ett tynt lag klarlakk på toppen.
            Bortsett fra noen små merker som forplantet seg fra en ikke perfekt helt plugg ble resultatet absolutt til og leve med. Største problemet var og jakte på ett støvfritt sted den kunne stå og tørke
            Det som overasket meg er hvor lett den ble. Er overbevist om att den ble betydelig lettere enn en tilsvarende i plast.
            mvh MM

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Var ikke det en grei støpemetode? Jeg hater å lage negativ form når jeg bare skal ha én cowling/canopy etc.

Bra patent på "slikkepott", det skal jeg prøve neste gang!

Greit å legge et par tynne "finish-lag" til slutt, så slipper du unna litt sliping regner jeg med. Ellers er det ikke så dumt med den metoden som ble beskrevet et annet sted her med å trekke en dong over arbeidet til slutt.

Comment

• MicroMac
                • Jan 2003
                • 632

Jepp det gikk... om ikke på skinner, så var det iallefall veldig lærerikt for egen del .
                Vet jeg kommer til og bruke under halve tiden på neste støpeprosjekt om jeg trenger en cowling, bellypan, eller canopy,
                Med ett lett bearbeidbart matriale som feks jackopoor så bør det ikke være all verdens arbeid med pluggen heller.
                Leste om "dong" metoden
                Ett annet matriale jeg har lyst til og prøve neste gang for og få en hinne mellom en porøs plugg og støpeobjekt er den veldig fleksible,strekkbare. lett statiske plastfolien som benyttes over kjeler fat etc, når mat skal settes i kjøleskapet. Den er bare på noen microns, og uhyggelig formbar samt sterk. Med litt slippmiddel bør den kunne brukes med godt resultat på konvekse former.

Greit og vite at det er muligheter til og få laget slike deler selv av akseptabel kvalitet,, koster ofte skjorta og er som regel lang leveringstid om de i hele tatt kan skaffes.
                mvh MM

Comment

• pleym
                  • Dec 2001
                  • 909

Pleier å lage pluggene i jacopor e.l. som du sier. Jacopor har såpass høy tetthet at du kan bruke kniv/høvel/sandpapir på det.
                  Så trekker jeg dem i solarfilm Det er billig, og du kan bruke svak varme så du ikke smelter pluggen. Gladpack kan du også bruke, men erfaringsmessig så er det noe herk fordi den ikke blir sittende fast i underlaget.

Deretter kan du smøre på slippmiddel, som for oss amatører kan være alt fra bilvoks til vaselin (foretrekker bilvoks).

En av fordelene med jacopor/isopor plugger er at hvis den ikke skulle slippe så lett som du hadde håpt, så får du den alltids ut igjen likevel. Du bruker da enten et skrujern og en pose tålmodighet, eller aceton/bensin for å løse opp pluggen.

Comment

Working...