Unconfigured Ad

Collapse

Bensinfly 20-50 cc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hugo Strux
    • Aug 2013
    • 77

Bensinfly 20-50 cc

Har til nå bedrevet hobbyen med glowmotor og elektromotor fly og har nå veldig lyst på denne. Har i denne forbindelse noen spørsmål.

1. Til nå har jeg bare hatt mottaker med mottakerbatteri og servoer som plugges i denne. Med større modeller vil belastning og strøm øke på servoer, samt at det er viktig å holde en viss spenning for at mottakeren også skal fungere. Hva trenger man EGENTLIG på et fly av denne størrelsen. Er tilhenger av å ha det enkelt, velfungerende, men samtidig en og annen kjekk funksjon er greit.

2. Flyr (fremdeles) med 35 MHz radio. Dette har aldri vært noe problem, da de aller fleste flyr på 2,4 GHz. Men hvilke forhåndsregler må man ta hvis man skal benytte bensinmotor? Signalstøy osv fra tenningsanlegg?

3.Motorvalg: ser på rcgroups og rcuniverse at de flyr denne med alt fra 30 cc til 55 cc og 60 cc boxer. I og med at dette er en sports racer er det fart som står i høysetet, med store manøvrer, pylonsvinger, raske lowpass etc. Av de motorene jeg har kikket på er disse aktuelle:
    RCGF 55
    DLE55
    VETRON 40 Boxer (RCGF)
    VETRON 60 Boxer (RCGF)
    JC EVO 60 BOXER
    CRRCPRO GF55II

eventuelt andre motorer som kan være ok å bruke og som klarer en del turtall? Er klar over at ensylindrede generelt drar mere og på høyerer turtall, men hadde vært stilig med boxer, samtidig som at det hadde gitt mindre vibrasjoner.

4. Annet som kan være greit å ha, men som kanskje ikke er helt nødvendig?

Takker for innspill.
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Hei jeg har flere fly i samme størrelse forresten en glimrende størrelse da de er små nokk til enkel transport og stor nokk til og fly bra.
    Av batterier bruker jeg i slike fly 2 stk 2S LiFe 2500 mAt til radioen med vær sin bryter da har jeg strøm nokk til 20 turer og bra sikkerhet. Kobler inn et batteri i vær enda av mottakeren.
    Bruker 1 stk batteri av samme type til tenning med en optisk bryter styrt fra radioen.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...iver_Pack.html

Monter mottakeren et stykke unna tenningsanlegget så går det fint med 35 mHz.

Motorvekta blir fort kritisk så gå for en så lett motor som mulig en bokser blir fort for tung i denne modellen. 35cc holder lenge i dette flyet.

Comment

• hassajo
      • May 2012
      • 300

Heisann,

Lykke til med å gå opp til bensinfly, jeg personlig synes det er enklest med bensin da jeg liker å fly mye når jeg først er ute.. Samt at driftskostnader er relativt lave

1. Jeg pleier å benytte 800 - 1200mAh life batteri til tenning, dette kjøres da via en Kill-Switch. Ellers så kjører jeg stort sett 2X 2200mAh life batterier til radiosystem, da koblet opp med en batt share.. Dette er dog ikke nødvendig, men jeg synes dette er greit. Da har du strøm nok til nok turer på en dag..

2. Når det gjelder 35 MHz så kan sikkert andre svare bedre på det.. Men jeg vill tro at det er lurt å plassere antenna så langt unna motor/tenning som mulig. Jeg benytter kun 2,4 GHz så andre kan nok svarer bedre enn dette

3. Jeg har selv hatt både DLE, RCGF og JC motorer, jeg ville valgt den som har gitt meg mest glede. DLE er en trygg og enkel motor å ha med å gjøre.. Den er lettstartet og går greit.

Ellers så er det meget viktig å sikkre alle skjøter med Safty clip http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=16094 eller tilsvarende.. Det er nok en del fly som har gått ned pga at det ikke har blitt brukt sikkring..
      Ellers så er det viktig som i alle andre fly å feste alt godt, som du selv sier så blir det gjerne litt vibrasjon i slike modeller.. Pleer alltid å gå over alle tilgjengelige punkter med tynn ZAP på flyet.

Ønsker deg lykke til, så kommer det sikkert flere på banen med synspunkter
      ---
      Mvh
      Hasse Andre Ruud
      Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

Comment

• Hugo Strux
        • Aug 2013
        • 77

Takk for fine og saklige innspill så langt. Her er forresten tråden hvor jeg henter inspirasjonen fra. De som benyttet 30 cc motorer måtte legge inn et pund med vekt for å få flyet til å balansere,. Like greit å bytte ut bly med kubikk da .

Hvilke servoer vil dere anbefale som er OK og ikke for dyre? Er ikke skeptisk til å bruke PowerHD eller andre riimelige utgaver. Jeg ser også de på forumet som bruker en type Turnigy servoer på såpass store fly.

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

Jeg har brukt en haug av disse det er samme servo som Power HD-1214TH HV 16kg/0.12s
          http://hobbyking.com/hobbyking/store...6kg_12sec.html

For øvrig fikser en riktig CG med og legge batteriene foran i flyet. lav vekt er utrolig viktig for at flyet skal fly bra.

Skulle jeg vakt motor hadde jeg gått for en slik
          RC Japan | Radio Control Aircraft | Car : - K&S FunTech Futaba Hirobo O.S. Engine YS Engine Other... Quest [SALE] Curtis Youngblood SAITO Engines OK MODEL Falcon HITEC [SALE] Scorpion KONTRONIK [SALE] SPECIAL PRICE PRODRONE [SALE] KONTRONIK [SALE] FREAKWARE [SALE] FALCON Radio Control Aircraft, OS, Futaba, Car

Comment

• hassajo
            • May 2012
            • 300

Jeg har benyttet disse servoene i mange modeller og har aldri opplevd problemer med disse:

Gunnen til at jeg linker til Norske nettsider er at jeg stort sett benytter dette.. Viktig å bruke det vi har her i landet også
            ---
            Mvh
            Hasse Andre Ruud
            Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

Comment

• bardp
              • Nov 2010
              • 2473

Joda enig en bør kjøpe i Norge når det er mulig. For øvrig kan du jo spare en del på å isteden kjøpe dette flyet på denne norske netbutikken.

Comment

• sveininge
                • Dec 2007
                • 1205

Jeg bruker ett life 2200 mah life til tenning og servoer . Funker bra det
                Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• bardp
                  • Nov 2010
                  • 2473

Jeg bruker ett life 2200 mah life til tenning og servoer . Funker bra det
                  Om en skal fly med 35 mHz bør en absolutt ikke blande tenning og radio.

Comment

• sveininge
                    • Dec 2007
                    • 1205

Bensinfly 20-50 cc

35mhz hører hjemme på teknisk museum .

Det er mange fordeler med ig oppgradere utstyret ditt. Blant annet at du kan bruke ett batteri i bensin fly
                    Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• Hugo Strux
                      • Aug 2013
                      • 77

Originally posted by bardp
                      Joda enig en bør kjøpe i Norge når det er mulig. For øvrig kan du jo spare en del på å isteden kjøpe dette flyet på denne norske netbutikken.
                      http://www.nortrading.no/?page=177&p...531&p10531_v=1
                      Oi! Det var i grunnen billig! Blir nok bestilling derfra. Fortsett og send anbefalinger. Hva jeg handler avhenger litt av hvor jeg handler for å samle forsendelsene litegrann.

Comment

• bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

Vel vi du spare enda mer kan du jo få kjøpt denne av meg omentrent samme størrelse og antagelig et vel så bra fly.

Comment

• Hugo Strux
                          • Aug 2013
                          • 77

Originally posted by sveininge
                          35mhz hører hjemme på teknisk museum .

Det er mange fordeler med ig oppgradere utstyret ditt. Blant annet at du kan bruke ett batteri i bensin fly
                          Joda. Vet 35 MHz er gammeldags i disse dager og at det er mange tilleggsfunksjoner med 2,4 GHz med telemetri osv.
                          Samtidig har det fungert smertefritt når jeg har flydd. Aldri styrtet pga radiofeil. Samtidig er det nesten ingen som flyr med 35 MHz lengre så det med krystaller og fare for å bli "skutt ned" er ikke så stor lengre. Prismessig er et ekstra batteri eller 2 billig sammelignet med en ny radio, for ikke å snakke om alle mottakerne som må byttes ut...

Kanskje det viktigste....Jeg har det minst like morro so de som flyr 2,4 GHz

Comment

• Guest

#14 Unapproved

Her er P-19 men det blir jo ikke akkurat Pylon Racing mer søndagsfly
                            Vet ikke motor størrelse men den veier det samme som Nemisis 5.6Kg som du hadde lyst på.
                            Glow to Gas Conversion Chart

http://www.rcuniverse.com/forum/atta...8&d=1375578733
                            Last edited by Guest; 23-01-14, 16:17.

Comment

• Hugo Strux
                              • Aug 2013
                              • 77

Originally posted by Pistepirkko

Her er P-19 men det blir jo ikke akkurat Pylon Racing mer søndagsfly
                              Vet ikke motor størrelse men den veier det samme som Nemisis 5.6Kg som du hadde lyst på.
                              Glow to Gas Conversion Chart

http://www.rcuniverse.com/forum/atta...8&d=1375578733
                              Kan sikkert få PT-19 til å fly fort også , men den bør etter mitt skjønn motoriseres tilnærmet som en cub.

Nemesisen fra Seagull er i spesifisert til størrelse 120-180. MEd utgangspunkt i 180 glow (30 cc) bør Nemesisen ha 45 cc bensin. Da blir ikke 55 cc så voldsomt likevel.

Originally posted by bardp
                              Vel vi du spare enda mer kan du jo få kjøpt denne av meg omentrent samme størrelse og antagelig et vel så bra fly.
                              http://www.modellsalg.no/fly/bensin/...a-19-meter_i40
                              http://www.rcuniverse.com/forum/atta...8&d=1375578733[/QUOTE]

Takk for tilbudet, men nei takk. Extra' er en fin modell og den kan også settes opp til å fy fort. Nemesisen er mer sexy i mine øyne så det blir den

Comment

Working...