Unconfigured Ad

Collapse

Er egentlig Cessna Cardinal og Jupiter ok nybegynnerfly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stcaka
    • Aug 2004
    • 135

Er egentlig Cessna Cardinal og Jupiter ok nybegynnerfly?

Heisann

I fjor fikk jeg interessen for modellflygning og kjøpte meg en C-17 biplane elektromodell. En slik pakke med alt inkludert, også 3 kanals sender. Fløy en del med flyet i parker etc. og kjøpte meg etterhvert en Hitec Eclipse 7 sender, monterte trinnløs fartsregulator og fløy mer. Lærte meg å fly dette flyet, og har fløyet litt simulator med interface mellom kontrollen og pc. (Realflight G2)

Nå vurderer jeg å anskaffe meg et fuel fly, og har sett på Cessna Cardinal 177 eller Jupiter som selges fra ARF og RC modeller. Noe har imidlertid sagt at disse flyene er tunge, og at de derfor må ha høy hastighet i lufta.

Kan noen si meg om dette stemmer og om det er gode fly å begynne med. Har altså ikke fløyet 4 kanaler utenom simulator, men fløy en del med 3 kanaler i fjor. Cessnan og Jupiter skal jo være "nesten uknuslige" og det er det som frister meg litt i tillegg til utseende.

Tar veldig gjerne imot tips og kommentarer.

-Stig
  • jarle
    • Feb 2005
    • 341

Det stemmer at disse modellene er noe tyngre enn mange tilsvarende balsamodeller men de er bra konstruert og har godt løft så det er ikke noe problem å fly dem. Landingshastighet er ikke spesiellt høy og med en god motor har du et godt utgangspunkt til å utvikle flyferdighetene.
    Med tiden kan du jo montere flottører så har du et glimrende sjøfly også.
    Hvis du velger cessna bør du vurdere en 80-91 4-takter, jupiter flyr fint med en 53 2-takt.
    Dette er gode, snille modeller som tåler mye juling.

Jarle
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Hallo
      Har en carosel som jeg kjøpte fordi jeg hadde en .61 motor liggende og den er kjempefin å fly og jeg er helt nybegynner. Har en kammerat som har drevet med fly i mange år og han hadde en cub han hadde krasjet og ikke orket og reparere så jeg fikk den og kjøpte radio og motor. etter 5-6 turer og diverse harde landinger var den ikke noe mere og samle på satt da med radio utstyr og motor og ikke noe fly. Samme personen hadde ett cessna cardinal som jeg så han fløy med og det gikk veldig fint u luften. han hadde også en carosel som han hadda kjøpt fordi han skulle ha den motoren som satt på flyet og så kjøpte jeg flyet av han etterpå. ha nå fløyet 4-5 turer med det og det er mye lettere å fly en cub en som jeg hadde. mens cub en nermest hang i lufta og ga følelsen av att det gikk tungt så går carosel en som en kniv i lufta og gjør det du prøver på. Cub en hadde for eks stor tendens til å miste høyde hvis den kom litt mye over på siden det gjør ikke carosel en. Når det gjelder hastigheten så er det ikke noe problem å fly fort med den. men det er utrolig hvor sakte den kan fly også. drev og prøvde i dag og slapp motoren helt ned på tomgang når jeg skulle lande og flyet kom seilende inn med full kontroll. har en ASP .61 2T motor og den drar flyet nesten vertikalt med en 12x8 prop. Har hatt litt problemer med å venne meg til at høyre og venstre blir motsatt når jeg flyr mot meg og med cub en så gikk den rett ned hvis jeg tok feil når jeg skulle rette opp men carosel en bare roller rundt i stedet uten å miste noe serlig høyde. Og i følge han jeg kjøpte det av så er cessna en temmelig lik å fly.

Jeg vil i hvertfall annbefale disse ARC flyene. og de tøler en støyt også det ligger demonstrasjons video på http://no.rcmodeller.net/ som selger dem, og skulle du være så uheldig å ødlegge kroppen eller vingen så får man kjøpt alt av deler
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• Stcaka
        • Aug 2004
        • 135

Takk for gode svar

Høres jo veldig bra ut. Nå ble jeg litt gira på Cessnaen. Synes flyet ser veldig fint og "skala-aktig" ut, og har lyst til å prøve meg. Når det i tillegg er relativt lett å fly og solide saker høres det jo ut som jeg har en vinner.

Ser for meg at det kan bli mye liming om man krasjer et balsafly.....

Skal poste litt om hvordan det går hvis jeg ender opp med et slikt fly.

Noen som vet hvordan prisene i Norge er i sammenlikning med f.eks. Sverige og Danmark?

Stig

Comment

• Lumbajack
          • May 2002
          • 635

Originally posted by Stcaka
          Ser for meg at det kan bli mye liming om man krasjer et balsafly.....
          ...det blir det jo.....men....hvis du krasjer et slikt plastfly så blir ikke resultatet anerledes. Det blir ødelagt dette også, ser bare ikke slik ut.
          Krasja Jupiteren min og det så ganske helt ut men vingen fikk en 'knekk'. Så ikke så ille ut men isoporkjernen var knust og vingen ville helt klart kollapset hvis jeg hadde fløyet med den.

Det fine med disse flyene er at de tåler fint et uhell. Tåler å tumle bortover en gresstripe, eller en ganske hard landing...men som sagt, ikke krasj. Utrolig iriterende å ha et fly som ser helt ut men som er totalvrak.

Endte opp med å kjøpe nytt.

Jupiteren virker litt tung men lander helt kanon pga. tykk vingeprofil. Mister derimot mye energi i akroøvelser pga. samme profil. Har godt av litt motor og propell med moderat pitch og god diameter.

Det som er helt topp med slike plastfly er at de tåler solid håndterning.
          Du kan ta rennafart og kaste det inn i bilen uten at det gjør noe.
          Mvh

Olav Lund

Comment

• olle
            • May 2002
            • 708

Et lite tips når det gjelder vingene på ARC plast modeller.
            Det anbefales at man husker å forsterke vingehalvdelene før de limes sammen med et 50 cm langt 8 mm tykkt carbonrør i hver vingehalvdel fra midten og ut. For å styrke vingens mest belastede parti. Noen velger også i tillegg å lime inn et tilsvarende rør i vingens forkant. Der bruker man gjerne et rør tilsvarende hele vingehalvdelens lengde. Men dette er normalt ikke nødvendig unntatt ved ekstreme påkjenninger.
            Tar man disse forholdsreglene, holder garantert vingen de fleste krumspring. Men ingenting varer evig unntatt rørene. De er som oftes hele, selv om vingen etter mye hard medfart er "brukt opp", og kan benyttes om igjen i en ny vinge.

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Jeg har hatt en ARC Cessna i 2-3 år nå og jeg er MILDT sagt fornøyd! Jeg har flydd på flatt jern inn i tretoppene (ikke å anbefale) og flydde videre 20 minutter senere. I tillegg til å være eksepsjonelt robuste (VESENTLIG mer robust enn noen annen ARF modell jeg har flydd) er de pen å se til.

Jeg har Cessna'en min på flottører hele året og flyr den på vann om sommeren, og snø om vinteren. Enda en fordel med disse modellene er at om du skal ha de på flottører trenger du ikke dope, og styre med behandling av materialet for at det skal tåle vann...

Når du velger motor skal du velge en 91 firetakt. Den gir flyet akkurat den kraften det trenger for å ha et lite overskudd, og ikke minst - rett lyd for det flyet.

Jeg også har opplevd det som en annen skriver - at vingen fikk seg en knekk. For min del skjedde det når jeg tok nedi med vingen slik at flyet fikk sleng og ble slengt i vannet. Med et balsafly hadde det nok vært fatalt, men ARC Cessna'en var det snakk om en ny vinge til 600,-! Dersom du får småcrashes og slikt så sjekk vingen for nettop slike knekker. Du ser det ved at du får knekker i plasten. Belaster du vingen merker du at den svikter litt akkurat der. Men som nevnt av en annen - dersom du forsterker vingen med carbon skal du unngå dette. Jeg har ett 8mm carbonrør 50 cm inn i hver vinge helt fremme, og ett ca. på midten. Min vinge har tålt MYE etter det..

Helt til slutt - når det gjelder dette med hastigheter så synest jeg det er kraftig "oppskrytt", i allefall når det gjelder Cessna'en. Den har ikke så mye raskere landingshastighet enn andre fly jeg har flydd. Jeg har en svoger som har en slik Cessna som modell nr. 2 og det går som en kule. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for det. Prøv modellen litt i luften og fly den så seint du kan i litt god høyde så du får kjent litt på hvordan den oppfører seg i lave hastigheter før den første landingen, så tror jeg ikke det skal være noe problem. Min Cessna lander i spasertur hastighet selv med flottører.

På websiden min (http://rc.andersh.com) ligger det litt info om min modell (under modeller) og 2 videoer som omhandler Cessna. En som viser den i luften, og en som viser crashen jeg hadde i tretoppene (uknuselig videoen). BMFK Uhell videoen inneholder også en STOR del ARC modeller da de er svært populære i Bergen..

Lykke til!
              Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Hasse
                • Jan 2005
                • 77

Plastfly.

Ser det er folk med peiling på disse flyene her Jeg har tenkt å kjøpe en jupiter, men vet ikke hvilken motor jeg skal ha... Har en Os46Fx liggende, er den sterk nok? med en 12*6 propell...

Ellers da, er det noen som har video av jupiteren?? hadde vært gøy å se

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

HEI
                  Tror ikke du kommer til å angre på å kjøpe en jupiter. vis den er like snill å fly som carosel`en jeg har og kanskje litt mere trainer så er den kjempe lett å fly. jeg har lert meg å fly med carosel ( det første flyet jeg hadde ble det aldrig noen ordentlig tur med før det gikk inn i ovnen som opptennings ved) Ser at rc-modeller selger den i pakke sammen med sc46 motor og da vil vel en os46 passe like godt. er ikke noen ekspert på motorer men lykke til med en ARC plastmodell.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

hei igjen her er det omtale av jupiter

http://www.rcuniverse.com/product_gu...fm?kit_id=2388
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• Hasse
                      • Jan 2005
                      • 77

Takk takk

Tusen takk...

er vel ikke mere enn nok med en Os 46 motor, men kan jo prøve

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

ser på de omtalene flyet har fått så anbefaler de en litt større motor en 46. det er jo godt og ha litt krefter spesielt når hvis man er en fersking slik som jeg. har reddet meg unna en del krasj ved å kunne gi gass dra flyet opp
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        + diverse små ting

Comment

• olle
                          • May 2002
                          • 708

Her er det vist en som flyr Jupiter med SC 25 motor, på flottører!!??

Hvis det er tilfelle, så ser det ut til at modellen flyr bare den har noe som snurrer riktig vei i snuten.
                          Synes å huske en test i Model Airplane News for noen år tilbake av Ready på flottører (som vistnok har samme vinge som Jupiter, bare høyvinget) med OS 40 LA i snuten. Kan ikke huske at de klaget på manglende motorkraft der heller. Så OS46FX burde holde?
                          Hvis ikke er det bare å gjøre som denne veteranen. Putte i max power:

Comment

• Samsung
                            • May 2003
                            • 184

Hei. Har en Jupiter med Rossi .45. Går helt fint å fly med den men skulle gjerne hatt en større motor. Flyr man sakte og skal ta en bratt stigning så er motoren i minste laget.

Comment

Working...