Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Har et 2 - motorsfly som jeg har tenkt å konvertere til elektro. Spørsmålet er om jeg skal forlenge motor- eller batteriledninger på esc `ene ?
Er vel snakk om ca 50 cm.
Mener å ha hørt at man kan forlenge motorledninger uten problemer.
Nå er motorledningene mer kritiske en batteriledningene med hensyn til støy og refleksjonsspenninger. Men med de avstandene vi snakker om i våre lekefly betyr det neppe noe hvilken du forlenger. En god ting å gjøre er å revolvere motorkablene det vil minske støyutstrålingen betydelig en kan også sette på et comonmode filter (Jernsmultring) like bak motordrivet for å dempe virvelstrømmer i motoren som følge av refleksjonsspenninger. Men med det driftstimene vi har snakker om vil vel ikke isolasjonen i motoren brenne med det første og heller vil vel ikke pitting på lagrene bli noe stort tema.
Har prøvd å bli klok på dette da jeg skal bygge et to motors fly selv. Teorien er så korte ledninger mellom batteri og esc som mulig, men som bardp sier så har det neppe noe å si i praksis. Jeg ser feks at seriøse produsenter gjør begge deler. I min Parkzone Habu er det lange ledninger mellom esc og motor, mens Multiplex gjør det stikk motsatte i sin Twinstar. Det beste er vel kanskje om man kan få plassert esc'en så det blir omtrent like lange ledninger i hver ende.
Ved lange batteri ledninger vil man kunne få store rippelspenninger som knekker kondensatoren på esc.. Kan fikses med å sette en kondersator bank mellom + og - inn på esc... Dette vi ha positiv effekt på esc og hjelpe deg mot evnt. problemer.
Nå er motorledningene mer kritiske en batteriledningene med hensyn til støy og refleksjonsspenninger. Men med de avstandene vi snakker om i våre lekefly betyr det neppe noe hvilken du forlenger. En god ting å gjøre er å revolvere motorkablene det vil minske støyutstrålingen betydelig en kan også sette på et comonmode filter (Jernsmultring) like bak motordrivet for å dempe virvelstrømmer i motoren som følge av refleksjonsspenninger. Men med det driftstimene vi har snakker om vil vel ikke isolasjonen i motoren brenne med det første og heller vil vel ikke pitting på lagrene bli noe stort tema.
Takk for svar, men ble egentlig ikke så mye klokere
Ved lange batteri ledninger vil man kunne få store rippelspenninger som knekker kondensatoren på esc.. Kan fikses med å sette en kondersator bank mellom + og - inn på esc... Dette vi ha positiv effekt på esc og hjelpe deg mot evnt. problemer.
Har prøvd å bli klok på dette da jeg skal bygge et to motors fly selv. Teorien er så korte ledninger mellom batteri og esc som mulig, men som bardp sier så har det neppe noe å si i praksis. Jeg ser feks at seriøse produsenter gjør begge deler. I min Parkzone Habu er det lange ledninger mellom esc og motor, mens Multiplex gjør det stikk motsatte i sin Twinstar. Det beste er vel kanskje om man kan få plassert esc'en så det blir omtrent like lange ledninger i hver ende.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment