Unconfigured Ad

Collapse

Første "vellykket" solotur..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soloflying
    • Aug 2004
    • 201

Første "vellykket" solotur..

Har vært borte fra forumet en stund nå. Dette er nok grunnet mere lekser, flere prøver og mindre fritid .. Eller kanskje fordi jeg begynner å forbedre meg, og ikke trenge så mye hjelp..?
    Men nå har jeg et nytt problem

For noen uker siden dro jeg og noen slektinger på en tur med flyet. Det var en av de fine dagene i de ellers kalde og triste dagene vi har her omkring nå for krigen.

Uansett så skulle jeg altså prøve å ta av selv for første gang. Har prøvd før, men med midre flaks for å si det sånn..
    Jeg skalv i fingrene mens motoren surret og flyet stod klar på rullebanen.
    Jeg kan huske meg selv si "jaja, får håpe det går.." før jeg skjøv stikka framover og aksellererte (eller hvordan det skrives). Jeg la merke til at forhjulet var ikke stilt helt rett i den nøytrale posisjonen. Den var vent til høyre istedet for å peke rett fram. Dette hadde jeg visst om før, og prøvd å justere på før turen. Det var minimalt den stod til høyre, men de få millimeterne betyr vel ganske mye når flyet skal lette. Men jeg var forberedt på at det ville skje, og var kjapp om å svinge for å få readyen til å gå rett fram. Det gikk bra en stund, med noen små svinger til høyre og venstre. Men så trodde jeg jo selvfølgelig at flyet var i stor nok hastighet for å lette, og trakk den høyre stikka bakover. Jeg holdt den der, og merket at flyet ikke steg. Det som skjedde var at jeg ble uoppmerksom på høyretrekket på forhjulet, og flyet tok noe som syntes som en 9o graders sving til høyre, Jeg ga meg ikke og holdt stikka bakover, og var heldig. Flyet traff en bitteliten gresstust som var akkurat nok til et lite hopp for å lette..

Om jeg skal si det selv så hadde jeg kontroll i lufta. Dette hadde jeg trent på fra før av, det var å lette og lande jeg gruet meg til. Landingen stod for tur.

Jeg prøvde meg på en u-sving et stykke oppe i været og rette flyet langs stripa. Jeg begynte nedstigingen men hadde feilberegnt krafig. Flyet gikk nedover med redusert fart og traff en stor gresstust på den andre siden av en bekk mellom to åkre. Jeg følte på meg at nå var det mer alvorlig enn før, da kun brannmuren har røket. Det var desverre riktig. Dere ser selv på bildet at en stor plastikkbit har røket av. Det nesten uknuselige modellflyet har mistet en bit. Så spør jeg: Hva gjør jeg?
    Attached Files
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Hei synd med flyet men det er vel sånn som skjer . Har selv reparert kroppen på min carosel fordi den ble brekt i to en gang. for det første har du de delene som mangler hvis ikke ville jeg har renskåret brudflatene og prøvd å lage deler som passer av en plaste plate. det beste er hvis du kan få tak i en plate av samme type plast som har omtrent samme tykkeslse. på mitt fly så var det enkelt brekt i to og jeg tok først og limte sammen i bruddflatene med flash medium. (er vel de de kaller CA lim eller lynlim) så laget jeg strimler på ca 2cm bredde av plast som var myk og sterk. limte så det over bruddet igjen på både inn og utside med samme type lim. og det blir da nesten smeltet sammen. la så på litt 5min epoxy over det hele igjen. for å forsegle det mot fuel og gjøre det hele litt sterkere. og det har holdt lenge nå. Blir kanskje ikke den peneste reperasjonen men det fungerer. gikk ned for full maskin i går rett ned i en nypløyd åker og det holdt da men vingen fikk seg en knekk i stedet. tror rc-modeller selger noen plastplater som er av samme type som flyene og det kan jo brukes. vil du ha det pent så må du sikkert begynne og varme opp og forme en plaste del slik at den passer perfekt( hvis du ikke har den som mangler) du finner også noen tips til hvordan du skal reparere disse flyene her http://www.falcon-trading.com/
    lykke til
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

Sånn rent styrkemessig er det den manglende plasten bak brannmuren som har betydning. Det som er foran brannmuren er bare pynt. Du må sjekke at brannmuren sitter godt fast i den intakte delen av kroppen. Hvis den gjør det så betyr nok ikke den manglende biten noe særlig for styrken.

For å fikse modellen, renskjær skaden slik at du har rene og rette flater å jobbe med. Du bør vaske plasten rundt skaden for å sikre at lim sitter godt, og helst rubbe plasten litt også (med sandpapir). Deretter fyller du i hullene med et passende materiale, f.eks. balsa eller plast. Fyllmaterialet bør limes fast, deretter legger du glassfiber over og metter den med epoxy. Sørg for at glassfiber/epoxy ligger godt over den intakte delen av kroppen (1 - 1,5 cm overlapp). Det som er vanskelig med slike reparasjoner er at du ofte gjør det reparerte området mye stivere og sterkere enn resten, og dermed skaper du et nytt problem. For eksempel kan det hende at kroppen sprekker lettere etter reparasjon enn før. Derfor bør du tenke litt over hvor mye epoxy/glassfiber du bruker på reparasjonen. Som sagt, hvis brannmuren sitter godt fast i den intakte delen av kroppen så har skaden liten betydning for styrken.

Lykke til, og sørg for å rette opp fremhjulet. Fjern så mange feilmuligheter du kan før neste tur, du har nok å konsentrere deg om likevel. Slurvete arbeid fører kun til problemer.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

• Alfalfa
        • Jul 2002
        • 988

Et lite tips for skjøting/lapping av Styrene/ABS-plast..

Lag små hull med en nål igjennom plasten der de overlapper, slik at du får små "limplugger" som går igjennom materialet.
        Dette øker hefteevnen og vridningsstyrken radikalt!

Dette er også ideelt til balsa og finér...

Har du ikke Woodpecker el. lignende, så alliér deg med noen snille byggenåler el. gå løs på mors nåleputer!

Comment

• olle
          • May 2002
          • 708

Å bedømme ut fra innlegget ditt så tror ikke jeg du skal legge alt for mye arbeid i reparasjon. Det blir nok flere smeller før du er utlært. Så lenge skaden ikke svekker innfesting av brannvegg/motor/nesehjul er det ikke verdt å legge for mye arbeid i det før du mestrer å lande på normal måte. Slik det ser ut fra bildene så sitter brannveggen likevel bare du sørger for å gjøre godt rent før du limer den fast igjen. Bruker du i tillegg små karosseriskruer gjennom skroget og inn i veggen hele veien rundt så sitter den nok minst like bra som før. En reparasjon av hullet slår du nok bare opp igjen hvis du gjenntar krumspringet under neste forsøk på landing. Å få slike skader og smeller er noe man må regne med i starten når man velger eller må prøve seg på egenhånd uten hjelp fra en erfaren. Grundig simulatortrening eller aller helst en hjelpeinstruktør minsker sjansene for at slike ting skjer i starten.

Comment

• Soloflying
            • Aug 2004
            • 201

Karosseriskruer? Har tenkt litt på å bruke et eller annet for å forsterke brannmuren med slik at det ikke kune er lim som holder den på plass. Går det greit å nagle den fast eller noe uten å ødelegga plastiken?
            Takk for gode svar, har skjært hullet bent, for se om jeg kan ta meg en tur til hobbysjappa og kjøpe plast senere idag. Tenkte å bruke litt av konf pengene til simulator, tenkte på reflex xtr. Er det en bedre simulator jeg heller bør kjøpe?

Comment

• olle
              • May 2002
              • 708

Karosseri eller plateskruer. Det er tross alt karosseri eller plate kropp og vegg er laget av. Nagler er kanskje litt for brutalt for plasten. De er heller ikke gode å få bort igjen/skifte ut uten å ødelegge plasten hvis veggen løsner igjen. Leverandøren anbefaler små skruer til vegger som ikke vil sitte bl. a. veggen som understellet på Jupiter er festet til. Den er liten og kan slåes løs ved brutale landinger hvis den bare er limt.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hei når det gjelder simulator så er jo FMS gratis og kan lastes ned fra nettet, jeg syntes den var ok men har ikke prøvd noen annen heller. det ga meg god trening i og fly mot meg for jeg hadde litt vanskelig med å venne meg til at høyre blir venstre osv.

gjør også som Olle sier og ikke legg for mye arbeid i det. bare det sitter godt sammen og motoren ikke løsner så er det sikkert bra nok for neste prøvetur.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• Onkel Modellfly
                  • Feb 2005
                  • 146

En ting jeg har erfart fra en del readyer,jupiter osv. er at det ikke alltid lønner seg å legge sjela i at disse veggene skal tåle en atombombe. Hvis disse veggen får lov til å løsne i en styrt, så vil ikke flyet knekke å sprekke i alle retninger når du styrter. Det er mye enklere å lime opp igjen veggene enn å reparere sprekker på kryss å tvers.
                  Hans P Førde

Comment

• Soloflying
                    • Aug 2004
                    • 201

ok, da er jeg ferdig.. Fikk kjøpt noe som lignet plexiglass og limte den på det største området. Den var ikke lett å bøye, og litt for tjukk til å passe inn helt foran, så jeg smeltet/limte fast en bit fra en isboks for å tette. Ikke så veldig pent, men det duger vel. Eller?
                    Attached Files

Comment

• Niklas
                      • Sep 2003
                      • 899

Hvis du ikke krasjer holder det til dommedag

Comment

• torgeir
                        • Oct 2003
                        • 398

Det holder sikkert. For å være sikker og for å dempe vibrasjoner i nesa kan du jo lime inn en liten karbonforsterkning.

Readyen krever fokus under takeoff. Det har så smalt understell. Har opplevd at det skjærer ut flere ganger. Å lande det var en lek syntes jeg.
                        Torgeir K. Haugstad

Comment

• Ekkins
                          • Jul 2004
                          • 41

hmm... jeg har også knekt readyen akkurat der. men ikke så kraftig så gav bare blanke. Langt værre er det med bulkene i vingen,
                          MVH Eskil Moen

Comment

Working...