Unconfigured Ad

Collapse

Akustisk variometer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TomV
    • Aug 2002
    • 49

Akustisk variometer

Jeg har sett i noen utenlandske blader at folk har brukt et akustisk variometer; dvs. en dings som hyler(?) når flyet kommer høyere (over havnivå). Jeg tror merkenavnet er "Sky-melody" eller lignende. Har søkt på nettet uten å finne noe særlig om dette. Er det noen som har noe info.? Et variometer bør jo være en kjempegreie for å finne løft. Mvh. TomV
  • ksandal
    Forhandler
    • Nov 2001
    • 143

Variometer er noe vi bruker i seilfly, hangglider og paraglider miljøet og det får du kjøpt gjennom nak shop på www.nak.no de har også en liten utgave som du kan bruke i modellfly, men jeg vet ikke helt om jeg skjønte din måte å bruke det på ? Du hører jo ikke signalet hvis flyet er 100 meter over deg ? men på en hang kant kan det jo være fint å ha ?

Kjetil

Jeg jobber med en dippedut som jeg skal få overført hastiget, og høyde til laptoppen min fra flyet
    mvh Kjetil Sandal
    www.modellfly.no
    -----------------------------------------------------------------------
    Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

Comment

• Topografi
      • Aug 2002
      • 24

Ellers kan jeg nevne at Simprop har et eget variometer spesielt laget til modellfly.

Dette består av en mottakerdel du setter i f.eks. lomma di,med en ledning med øreplugg du setter i øret

Senderdelen sitter i flyet og tar strøm av mottakerbatteriet,eller et annet 4.8V batteri, og sender ned til mottakeren på en helt spesiell frekvens,så du ikke får forstyrrelser.. Variometeret er slik at det piper fortere og fortere når flyet stiger,og tilsvarende saktere(lavere frekvens) når du mister høyde.

Lykke til!

Petter B.
      petter

Comment

Working...