Unconfigured Ad

Collapse

Ny modell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • klausre
    • Oct 2025

Ny modell

Da har jeg gått til innkjøp av en Modeltech Suhkoi 29 (ARC). Er det noen som har 'bygget' denne modellen før og evt. har noen nyttige tips? Modellen ble bestilt fra Danmark.
    Regner med å sette inn en O.S. FS91S (4-takt)

Jeg kommer til å skrive et review av modellen som vil bli publisert så fort modellen er klar (til våren tenker jeg).
    I løpet av vinteren kommer jeg ut med 2 modellreviews, ACE 230 (1/12) og Marutaka Spitfire MK-9 (1/12). Disse modellene er geniale og har meget gode flyegenskaper (har hatt begge modellene før), med en O.S. 15 FP i snuten. Modellene er billige og fine leketøy nå som vinteren nærmer seg.

PS! Nok en gang vi jeg oppfordrer dere til å skrive modellreviews!!
  • Thinnthinn
    • Sep 2002
    • 1172

Hallo!
    Jeg bygde en Modeltech Sukhoi for modellflygruppa ved Høyskolen i Grimstad da jeg gikk der. Det er en stund siden, men jeg har i alle fall noen tips!
    1. Gå over ALLE sammenføyninger som er limt fra produsenten.. (På vår modell hadde de "glemt" å lime firewallen, hjulfestet osv.. -eller bare brukt limpistol-varianten..
    2. Både bellypan'en og cowling er meget tunge (var i alle fall). Her ville jeg vurdert å finne erstatninger hvis ikke produsenten har gjort noe med dette.
    3. Vi brukte en Os1.08FsR, og denne fungerte upåklagelig. Er ikke sikker på om 91'en vil gi deg full ytelse da modellen blir forholdsvis tung. Men prøv før du tar en avgjørelse!!
    4. Flyet er meget snilt å fly, og gjør alt du ber det om, MEN... Vær meget obs på at om du gir mye høyderor, vil modellen snappe! Dette er forsovet ikke helt uvanlig, men på denne modellen var det ganske voldsomt! Jeg hadde mang en spenstig opplevelse med den.. (Få den ut av flatspin litt for lavt, og den bare fortsetter når du gir høyderor..)

Du får ha lykke til med byggingen og flygningen
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• klausre
      • Oct 2025

Informasjon om motorvalg mm.

Jeg har nå bestemt meg, og 'bestilt' en O.S. FS120S (4-takter) til dette flyet, utgaven uten pumpe. Tror det er nok av krefter til alt....
      Flyet er på vei fra Danmark, og kommer på 2030.- pluss norsk moms og toll, ca. 26 %. Havner da på totalt ca. 2500-2600.-

Comment

• klausre
        • Oct 2025

Endelig

Nå har jeg mottatt begge deler, fly og motor

Dette er min første Modeltech modell, og jeg må bare si at kvaliteten på settet er noe av det bedre jeg har sett!! Tror ikke en modell kan bygges bedre, uansett dyktighet. Dette blir morro folkens.....

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6935

Modeltech er toppklasse av ARC-modeller uten tvil ja. Bygde sjøl en Calypso for noen år siden, en rett modell som ble lett og ifølge en som KAN fly så flyr den som en drøm. Min henger på veggen og er ikke fløyet ennå pga langt utenlandsopphold, men til våren.....
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Hei

Thinnthinn: Flyet du snakket om gikk dessverre i torva tidligere i år! (det var ikke meg!)

Et fly som burde kunne bli bra. Jeg vill nok ta "ARC" med en klype salt, for som Thinnthinn sier er det mye dårlig arbeid fra fabrikken (i hvertfall på vårt fly). Vi synes nok OS 108 var litt i overkant, men vektmessig gikk det bra, og hvis lomcevak og gyroskopiske manøvre er målet så må det være såpass. Det gjelder bare å holde igjen på gassen.

Gøy blir det nok uansett, gratulerer med nytt fly!

- Richard Pleym

Comment

• klausre
              • Oct 2025

Til informasjon kan det nevnes:

Modellen har blitt klarert av tollen, og godkjent som; ikke tollpliktig. Samtidig ser det foreløpig ut som om den også har gått klar av norsk mva.

Comment

Working...