Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Vulcano 60cc, scale 1:4 1/4, elektrisk versjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix Vulcano 60cc, scale 1:4 1/4, elektrisk versjon

    Så vidt jeg har forstått, er denne modellen egentlig beregnet for bensinmotor, men jeg har modifisert den litt og installert elektrisk drift.
    Jeg har nå plassert alt utstyr, unntatt batteriene, som er 2 x 6S 6000 mAh i serie. I dag sjekket jeg CofG og endte opp med at begge batteriene måtte plasseres helt opp mot firewall ( og helst enda lengre frem). Hvis jeg har sjekket CofG på riktig måte riktig da. Jeg brukte CofG machine fra Great Planes, og plasserte flyet med cockpit opp. I og med at det er et lavvinget fly, burde jeg kanskje ha satt det opp ned på CofG maskinen?
    Er det noen som har bygget en elektrisk versjon av dette flyet? Som kanskje kunne dele erfaringer og kanskje også bilder på plassering av ting og tang inne i flyet? Er ekstra vekter nødvendig for å få balanse?

  • #2
    Husk at det er forskjell når du balanserer med hjula ute eller inne. Elektromodellen er vel endel lettere enn en bensinmotor, så høres riktig ut at batterier og vekt skal plasseres langt frem. Jeg har ikke noe erfaringer med dette flyet så er litt objektiv.
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

    Comment


    • #3
      Du skal som du sier sjekke cg med cockpiten ned. Og dette minner meg om de Phoenix modellene jeg selv har vært borti, i min 40 Corsair endte jeg vel opp med 200 gram bly i cowlingen.

      Comment


      • #4
        Hvis du kan dytte motoren litt lenger fram, så hjelper det på cg.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by ole.foll View Post
          Husk at det er forskjell når du balanserer med hjula ute eller inne. Elektromodellen er vel endel lettere enn en bensinmotor, så høres riktig ut at batterier og vekt skal plasseres langt frem. Jeg har ikke noe erfaringer med dette flyet så er litt objektiv.
          Burde jeg balansere med hjula ute eller inne?

          Comment


          • #6
            Inne, det er i den posisjonen de er mens du flyr.

            Comment


            • #7
              Nå som jeg må plassere begge batteriene helt fremme - kan jeg legge dem inntil hverandre? Altså at de berører hverandre langs med av langsidene?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Imelap View Post
                Nå som jeg må plassere begge batteriene helt fremme - kan jeg legge dem inntil hverandre? Altså at de berører hverandre langs med av langsidene?
                ikke noe problem å legge batteriene oppå hverandre, men bruk en bårrelås imellom hver pakke. Da sitter de sammen pluss at de evt ikke gnager på hverandre
                Ole Kr Follstad

                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                EF Extra 300 60"
                EF Extra 300 104" Eme120
                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                ESM Bearcat, NGH 38cc
                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                Hangar 9 Piper cub 1\4
                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                Comment


                • #9
                  Om du skal ha batteriene permanent til kun denne modellen så funker det faktisk helt knall å teipe sammen batteriene med en liten bit skumgummi mellom. Da har du "en" pakke som skal inn og ut istedenfor å stå med to pakker med hver sin borrelås som skal på plass osv.

                  Jeg har forøvrig "lillebroren" til denne, og om denne flyr like bra som den jeg har så kan du bare glede deg til en modell som flyr helt på skinner.
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bjornal View Post
                    Om du skal ha batteriene permanent til kun denne modellen så funker det faktisk helt knall å teipe sammen batteriene med en liten bit skumgummi mellom. Da har du "en" pakke som skal inn og ut istedenfor å stå med to pakker med hver sin borrelås som skal på plass osv.

                    Jeg har forøvrig "lillebroren" til denne, og om denne flyr like bra som den jeg har så kan du bare glede deg til en modell som flyr helt på skinner.
                    I tillegg til borrelås, bør man vel stroppe batteripakken også?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Imelap View Post
                      I tillegg til borrelås, bør man vel stroppe batteripakken også?
                      Stropp rundt så de er stroppa fast i batteribrettet er et must, ja. Med mindre du har lyst til å eksperimentere med CG helt uten kontroll over hvor det er
                      Propellen skal være på toppen!
                      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                      Comment


                      • #12
                        Et lite tips til stropp; jeg har alltid syntes at det er litt knot å stramme slike borrelås bånd, men så fant jeg disse på Clasern med lås og de funker knall. Finnes også i fire pack som er mye mer økonomisk.

                        Comment


                        • #13
                          Hehe, det der er jo sånne retro skireimer fra 70-tallet, fra den gangen Holmenkollbanen besto av teakvogner med skistativer på utsiden av vognene
                          Bør kanskje ikke ha den metallspenna rett mot batteriet
                          Jeg har noen borrelåsbånd med mye stretch, de er lette å stramme i forhold til de uten.

                          Comment


                          • #14
                            Synes scorpion sine stropper er fine jeg, ikke noe strekk men solid spenne og holder uansett...
                            Propellen skal være på toppen!
                            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                            Comment


                            • #15
                              På dette flyet har jeg litt problemer med ene røret( det store på 25 mm dia) som tres gjennom skroget og ut i vingene. I den ene vingen går røret veldig tregt de siste 8 - 9 cm. Det er vel ikke røret det er noe galt med, men "foringen" i vingen som røret skal gå i. Foringen kan være skjev og/eller diameter for trang. Noen tips på hvordan jeg kan rette opp dette? Man burde kanskje ikke begynne å file på røret heller?

                              Comment

                              Working...
                              X