Unconfigured Ad

Collapse

Hvor på vingen er CG plassert?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JS-PER
    • Apr 2003
    • 141

    #1

    Hvor på vingen er CG plassert?

    Målte opp CG som beskrevet i manualen, 105 mm fra framkanten av vingen, og balanserte etter beste evne. Viste seg allikevel at modellen var fryktelig baktung, og jomfruturen gikk tre meter tilnærmet vertikalt, for deretter å stalle og komme fryktelig fort ned igjen. (Relativt myk touchdown, faktisk...)

    Spørsmålet blir da: Er det nøye hvor på vingen, inne eller ute, jeg målet CG? Har washout (er det det det heter når vingene bøyer seg framover med tuppen?) noe å si for hvor jeg skal balansere?
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær
  • Extra 300s
    • Mar 2004
    • 274

    #2
    Heisann, brukte du bare fingrene til å balansere med?? Jeg har hatt to helt forferdelige jomfruturer etter jeg balanserte med fingrene. Det endte opp med at jeg bygde meg et stativ for å balansere nøyaktig og begge flyene viste seg å være alt for baktunge. Så mitt råd er å enten kjøpe deg et balanserings-stativ eller bygge ditt eget.
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII

    Comment

    • Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

      #3
      Re: Hvor på vingen er CG plassert?

      Originally posted by jesper-s
      Målte opp CG som beskrevet i manualen, 105 mm fra framkanten av vingen, og balanserte etter beste evne. Viste seg allikevel at modellen var fryktelig baktung, og jomfruturen gikk tre meter tilnærmet vertikalt, for deretter å stalle og komme fryktelig fort ned igjen. (Relativt myk touchdown, faktisk...)

      Spørsmålet blir da: Er det nøye hvor på vingen, inne eller ute, jeg målet CG?
      Baktung skaper vansker å ta kontroll over flyet og du kan balansere fra flyet er vertikal til litt framtung, aldri baktung. Som regel er det mellom 25 og 30% fra framkanten til tyngdepunktet eller det som er anvist på manualen.

      OBS! Husk å balansere med tom tank, full tank gjør flyet framtung. Hvis du gjør med full tank og senere er tanken tom, så blir det baktung og da skaper det bare verre...

      Du skal balansere flyet med balanseapparat som består av 2 rundstokk festet til et stort treplate og de 2 stokkendene skal være avrundet og skal stå ganske nær flykroppen.

      Sakset fra engelsk hjemmeside...
      Centre of Gravity
      One of the most important settings on your plane is the CG (centre of gravity). Read the instructions carefully to find out the correct position and then with the wings fitted place a finger either side of the fuselage under the wing on the correct CG position and the model should sit level or very slightly nose down. If you have bought the plane with no instructions provided a good guide for a trainer is to set the CG at 25% to 30% of the chord (width) of the wing, measured from the front


      Har washout (er det det det heter når vingene bøyer seg framover med tuppen?) noe å si for hvor jeg skal balansere
      Den skal du ikke gjøre noe med hvis det er snakk om ARF eller i den duren og har ikke med balansepunktet å gjøre.

      Jens Eirik

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #4
        Ja jesper-s, det er meget nøye! Hvis ikke annet er klart angitt i manualen skal du balansere på vingene der kropp og vinge møtes. Absolutt ikke ute på tippene.

        Wash-out har ikke noe å si for balanseringen, gjør bare maskinen mye tryggere å fly.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        • tyor
          • Mar 2005
          • 9757

          #5
          bare en liten kommentar. er det ikke en grunnregel å ballansere der vingen er tykkest hvis man ikke har noen data oppgitt., og inntill kroppen?
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Originally posted by tyor
            bare en liten kommentar. er det ikke en grunnregel å ballansere der vingen er tykkest hvis man ikke har noen data oppgitt., og inntill kroppen?
            Det er mange varianter av vinge profiler da vi balanserer ikke der det er tykkest, men som regel balanserer vi flyet mellom 25-30% fra forkant.

            Ja, nær vinge roten, så vi belaster ikke vingen ved balansering med vingetippene og vi kan ikke balansere ved vingetippene for det finnes pilformet vinge eller annet form som er utenfor forankringspunkt for balanseapparat..

            Jens Eirik

            Comment

            • tyor
              • Mar 2005
              • 9757

              #7
              Originally posted by Motorboy
              Originally posted by tyor
              bare en liten kommentar. er det ikke en grunnregel å ballansere der vingen er tykkest hvis man ikke har noen data oppgitt., og inntill kroppen?
              Det er mange varianter av vinge profiler da vi balanserer ikke der det er tykkest, men som regel balanserer vi flyet mellom 25-30% fra forkant.

              Ja, nær vinge roten, så vi belaster ikke vingen ved balansering med vingetippene og vi kan ikke balansere ved vingetippene for det finnes pilformet vinge eller annet form som er utenfor forankringspunkt for balanseapparat..

              Jens Eirik
              OK når du da skal måle 25-30% av vinge bredden. regner du da med balroret i bredden av vingen?
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              • JS-PER
                • Apr 2003
                • 141

                #8
                Takk for svar folkens. Skal prøve å balansere helt inne ved roten nå. Forrige gang drev jeg på rundt midten av vingen...
                Får satse på at vinden stilner i morgen, så blir det take-off, forhåpentligvis med bedre hell denne gangen.
                Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                Jesper Stærkær

                Comment

                • Celtic-Griffin
                  • Oct 2004
                  • 873

                  #9


                  Modellen balanseres på C of G (alle aksene) - i praksis tett inn til kroppen...

                  20-30% chord er bare et utgangspunkt (Clark Y), ikke en regel, nøyaktig punkt leses på profil beskrivelsen...

                  First flight = 25% ikke lengere bak...

                  Balanse i 'roll' akse er like viktig - i praksis balanser vingen før montering...

                  Beklager dårlig Norsk...

                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment

                  • Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

                    #10
                    Originally posted by Celtic-Griffin
                    Balanse i 'roll' akse er like viktig - i praksis balanser vingen før montering...
                    Jeg har aldri sett i byggebeskrivelser eller i bøker som ber oss å sjekke balansen i roll.. kun GC...

                    Lite å bekymre seg for dette da høyvinget fly har flykroppen som ligger under vingen + dihedral hindrer flyet å komme ut av kurse (tverrstabilitet).

                    Lavvinget fly har gjerne større dihedral og washout som hindrer flyet å komme ut av kurset (tverrstabilitet).

                    Jens Eirik

                    Comment

                    • joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

                      #11
                      Som Ken skriver er det viktig å balansere flyene i roll-planet også. En trainer flyr gjerne greit nok med skjevheter her, men jo mer akrobatisk og raskere et fly flyr jo mer kritisk blir det.
                      Flyr du 3D med tyngdepunktet langt bak blir det også ille med ubalanse her.

                      Kanskje det ikke står i alle byggemanualene, men dem som virkelig skal ha balanse i flyene sine balanserer hver vingehalvdel for seg og sørger for at dem balanserer på samme punktet. Når flyet er komplett balanseres det sideveis ved å plassere vekt i dette punktet og ikke i vingetuppen!
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      • jarle
                        • Feb 2005
                        • 341

                        #12
                        Bare en liten kommentar; Når man sier at CG skal ligge på 25-30% så er ikke det nødvendigvis 25% av vingekorden ved roten men at 25% av vingearealet skal ligge forran CG. Hvis du for eksempel har en pilformet vinge kan riktig CG være nesten helt bak på vingeroten.

                        Jarle
                        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                        Comment

                        • Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

                          #13
                          Originally posted by jarle
                          Bare en liten kommentar; Når man sier at CG skal ligge på 25-30% så er ikke det nødvendigvis 25% av vingekorden ved roten men at 25% av vingearealet skal ligge forran CG. Hvis du for eksempel har en pilformet vinge kan riktig CG være nesten helt bak på vingeroten.

                          Jarle
                          Uansett vingeformer vil CG havne 25-30% ut fra beregnet plassering avhengig av om det er rektangel, pilformet eller delta etc..

                          Unntatt canardfly har CG like etter forkant pga annerledes flyegenskaper selv om det er riktig plassert på 25-30% ut fra formelen for canardfly..

                          Jens Eirik

                          Comment

                          • Lumbajack
                            • May 2002
                            • 635

                            #14
                            Prøv denne programsnutten: http://zoder-modellsport.business.t-...win_schwer.zip
                            Den er på tysk men med litt godvilje så får man vel noe ut av den.
                            Har ikke testa den, så det hadde vert morro å sjekka den mot angitt CG for hvilket som helst fly.
                            Mvh

                            Olav Lund

                            Comment

                            Working...