Unconfigured Ad

Collapse

Erfaringer med North Star fra Balsa USA?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Buster
    • Nov 2002
    • 3

Erfaringer med North Star fra Balsa USA?

Hei.
    Jeg startet nylig byggingen av en North Star, og lurte på om det er noen som har erfaringer med denne modellen som de vil dele med meg.

Har sjekket litt opp om modellen, og funnet ut at mange flytter motoren en tomme frem, og flytter tanken frem til tyngdepunktet. Dette er endringer som gjør under byggingen. (Joda, jeg vet at jeg trenger en pumpe, pga at avstanden mellom motor og tank blir stor.)

Tenkte på å kjøpe en Rossi 53 og stable i den, men den er litt tyngre enn OS46FX-motoren som jeg allerede i et annet fly, så jeg er litt usikker...

Men som sagt, er det noen som har erfaringer med denne modellen så vil jeg gjerne høre tips og råd.
  • Vassi
    • Nov 2002
    • 43

Hei!

Min erfaring med North Star strekker seg helt tilbake til 1988, - vi bygget fem stykker som ett klubb prosjekt. Vi laget først form til kroppen og støpte kroppene i polyester/glassfiber. Vinger og haleparti ble bygget som normalt etter tegning.
    Når det gjelder motorvalg, så synes jeg Rossi 53 høres litt vel rått ut. Dette er en av "verstingene" når det gjelder ytelse i denne klassen (over 2 HK). Vi fløy med alt fra OS 40 FP til Magnum 45. Jeg brukte sistnevnte og følte vel ikke noe behov for mer kraft eller fart. Mitt råd er å velge en motor som er turtallsvillig og lett. Avstanden fra motorgondol til vinge/kropp gjør at store propeller ikke kan benyttes (max 10" dia. hvis jeg ikke husker feil).
    Tanken vil jeg plassere i halen som angitt på tegning, - noe som vil flytte tyngdepunktet til bakerste grense under avgang. Dette gjør det enklere å ta av - spesiellt fra blankt/stille vann. Vi hadde problemer med dette i starten, men flyttet tyngdepunktet inntil 2cm bakover fra det angitte punkt på tegning (gjør dette i små step til avgang går problemfritt). Selv med tyngdepunktet så langt bak, merket jeg ingen uheldige tendenser, - faktisk virket modellen veldig framtung i starten og krevde store utslag på høyderoret for å holde høyde i svingene. Etter tyngdepunktjusteringen ble modellen mer harmonisk og akrobatikk villig.
    En annen ting jeg vil vær nøye med er avstivning av støtstang til høyderor. Faktisk ville jeg vurdert installasjon av miniservo i haleseksjonen, - for å motvirke slark/flex som igjen kan føre til flutter. Det var slik min modell endte sin siste tur!
    Bilder av modellene som vi bygget kan du se her: http://home.c2i.net/strand-mfk/seaplane.html
    V.h.

Arvid Vastveit
    http://www.strand-mfk.org

Comment

• Buster
      • Nov 2002
      • 3

Takk for svaret. Det ser ut som jeg må revurdere flyttingen av tanken. Jeg sparer en god del arbeid på å la den bli hvor den er.
      Grunnen til at jeg ville flytte den var at mange (i USA) måtte legge i 2-300 gram bly i nesen på flyet for å få rett balansepunkt på flyet. De anbefalte bl.a. flytting av av tanken og flytte motoren 1" fremover for å slippe å legge i ekstra vekt.
      Du husker rett når det gjelder propell. Maks 10". Men Rossi er jo et villdyr som går best med liten propell og høyt turtall, har jeg hørt... Tror nok jeg likevel nøyer meg med OS46FX som jeg allerede har.

Jeg har heldigvis god tid og masse tålmodighet, så jeg skal ikke gjøre noe overilt. Har ikke planlagt jomfrutur før slutten av vinteren.

Comment

Working...