Unconfigured Ad

Collapse

Retting av vridd vinge

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Retting av vridd vinge

Fant frem igjen en eldre liten seilflymodell som ble lagt på hylla pga. en vridd vinge.

Nå fikk jeg det plutselig for meg her om dagen at jeg ville gi den livets rett tilbake....

Det er kun den ene vingehalvdelen som er vridd, tilsynelatende nedover i bakkant. Det er en helt standard balsa vinge på ca. 120cm

Noen som kan gi meg noen tips?
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

hei har akkuratt samme problem med en seilfly vinge jeg også. ble fortalt at jeg kunne ta av trekket og bløte den og legge den i press men har ikke kommet så langt at jeg ha fått prøvd enda, håper det er noen her som har en fiks ide for jeg fikk lyst til å prøve flyet. fikk det av en som hadde hatt det liggende på loftet i 10år
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Jeg vurderte også å sprute litt vann på den og fiksere den, men var usikker på hvor godt balsaen tålte dette. Jeg har alt tatt av trekket fordi det var rimelig slitt, samt at jeg mistenkte noen brudd inne i vingen (noe det viste seg å være)

Denne modellen er også ca. 10 år gammel
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Er den trukket med solarfilm, så kan du vri vingehalvdelen motsatt vei og stryke varme over hele vingehalvdelen og la det avkjøle før du slipper. Så vil vingehalvdelen bli rettet opp.

Jens Eirik

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

min var trekt med solartex og jeg prøvde å rette den med strykejærn men det gikk ikke. har nå tatt av alt for å ha på noe lettere også. har vurdert å ta opp noe av liminga for å rett den.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• tema95
            • Aug 2002
            • 977

Dersom den er limt med et lim som tåler vann (f.eks. hvitlim), gi den en rask dusj, rist av overflødig vann. og legg den så i press med en ørliten vridning motsatt vei. Når den begynner å tørke, legg den helt flatt og last ned med f.eks. tunge bøker.
            Så må den få ligge til den er HELT tørr, kanskje 5-6 dager.
            Puss eventuelt lett med fitn sandpapir for å fjerne fiberreisning.
            Skulle det være igjen en siste lille rest av vridning så rett den opp med trekket (men da må det ikke være mer enn 1-2 grader feil).

Mvh Terje
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Brukte ett par dager på å rette den. Spruta på med vann, la den flatt på bordet med en liten jenstand under slik at den ble vridd litt andre veien, lot den tørke over natta, sprøyta på nytt dagen etter og lot den tørke igjen.

Resultat: Vingen er nå helt rett(!) og klar til trekking
              Takk for hjelpa!
              Espen Melby

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

har gjordt det samme med den seilflyvingen min jeg også så nå blir det snart å prøve seilfly. det gleder jeg meg til
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

Working...