Unconfigured Ad

Collapse

Strømtyv ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Strømtyv ??

Har en aldri så liten mistanke om at av/på bryteren på en av flyene mine stjeler/bruker strøm. Mister i allefall kapasiteten på batteriet har jeg funnet ut. Etter en liten ukes tid så har et batteri på 1200 mah batteri blitt totalt tømt.

Noen som har noen tanker om hva som kan tappe, eller om hva som feiler bryteren min. ?
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

behøver ikke være noe galt tror jeg. mener at både nicd og nimh batterier holder veldig dårlig på strømmen. men var kanskje litt rart hvis det var helt tomt?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• jj
      • Nov 2002
      • 1327

Eller at batteriet er dårlig? Prøvd å bytte batteripakke?
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

Comment

• Cessnaknuseren
        • Mar 2005
        • 561

Hei

Prøv å koble fra batteriet etter lading og se om det samme skjer da.
        Dersom det fortsatt tømmer seg fort er antagligvis pakken dårlig.

Cessnaknuseren
        Cessnaknuseren
        Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• Isak
          • Apr 2004
          • 680

Originally posted by tyor
          behøver ikke være noe galt tror jeg. mener at både nicd og nimh batterier holder veldig dårlig på strømmen. men var kanskje litt
          rart hvis det var helt tomt?
          Er klar over at nicad taper seg over tid, men lang, langt, laaaangt mindre en dette Denne tappingen må nok skyldes andre ting.

Originally posted by jj
          Eller at batteriet er dårlig? Prøvd å bytte batteripakke?
          Har ikke prøvd å bytte batteripakke, mener og tror at pakken som er i bruk er i bra stand. Men har koblet den ut fra alt utstyr nå for å se om den tapper seg ned av seg selv.

Mener da å ha hørt om tilfeller med billige og dårlige av/på brytere.. ingen som har tro på dette ?? Skal da være mulig å ordne både krypstrøm og støy over slike billige brytere ?
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

jo jeg har vært borti dårlige brytere. og en i klubben mistet 3 fly før han skjønte at det var bryteren som kuttet ut strømmen til mottakeren. men hvis du måler bryteren og samtidig slår den av/på noen ganger så skulle du lett finne ut om det er den.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• Haldor
              • Nov 2004
              • 499

Kjøp en ny bryter og se om det forandrer på tingene. Bryteren er som regel den billigste komponenten...
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• mailman13
                • Mar 2004
                • 172

Hvis du mistenker en korslutning i bryteren bør du ihvertfall ikke fly med den.

Comment

• Isak
                  • Apr 2004
                  • 680

Har flyttet mistanken noe nå da, tok ut batteriet og satte det på computerladeren. Den koblet ganske for ut etterhvert og jeg må til stadighet sette den på ny lading. Målte hver enkelt celle og det viser seg å være stor forskjell på hver enkelt celle. En kan være 1,30 volt men en annen kan være 1,46 volt. Er det noen som er kjent med og bruker å balansere nicad pakker ?? Eller tyder det på at batteripakken kanskje ikke er helt i form likevel...

Forslag og tanker ?
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

Comment

• jj
                    • Nov 2002
                    • 1327

Bytt ut pakken. De 100-200kr den koster er ikke verdt å satse modellen på.

Er du nysgjerrig (det ville sikkert jeg vært) så:
                    -Om du har mulighet til å lade en og en celle gjør du det.
                    -Eventuellt en god gammeldags 50mA/100mA lader som står på litt for lenge. Da topper hver celle seg og overskuddsenergien blir til varme (ikke mer varme enn helt ok så lenge det lades med 0,1C).
                    -Lad ut og se hva du får ut.

Å cycle en pakke er i utgangspunktet som regel å få cellene like.
                    Problemet er faktisk størst med computerladere. Dvs at noen celler blir fulle før andre og laderen kutter. Eneste gode løsning er akkurat som på Lipo. Lade en og en celle...
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

Comment

• Isak
                      • Apr 2004
                      • 680

Da har jeg prøvd å la batteriet stå på lading med 50 ma over lenger tid og det så ut som at cellene ble mer lik. Problemet etter dette var at jeg fikk ikke mer en 350 mah ut av 1400 mah pakken etterpå, ved opplading etter det så fikk jeg ikke inn mer en 160 mah...

Så nå er pakken kassert, av/på bryteren friskmeldt og jeg sitter igjen med et helt fly, psjooo heter det vel nå. Kunne blitt en stygg smell. Pre-flight og sjekking av utstyr og fly etter flyging betaler seg.

Takker for hjelpen
                      Runar Isaksen
                      risaksen@bluezone.no

Comment

Working...