Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gamle servoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamle servoer

    --skjønner nå hvorfor jeg må ha til en hver tid operative el.fly... -Flott stille høstvær og manglende propeller betyr abstinenser! (dvs ingen propeller som passer!!) -Med "flyforbud" så finner en på masse rart som feks at en begynner å rote frem gamle fly og prøver desperat å få dem i flybar stand.. -love the smell of Nafta in the morning...

    Fant i disse flyene Sanwa servoer som passer og virker når jeg kobler dem til Graupner mottakeren, men er de til å stole på? (Er det noen grunn til å ikke stole på dem?)
    Last edited by joar.larsen.94; 21-10-16, 17:30.
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Det er flere ting jeg har oppdaget gå galt med gamle servoer. Noen har begynt å støye mye (elektrisk støy, ikke lyd) slik at på rekkeviddesjekk så forstyrret de mottager og andre servoer. Noen har begynt å gå tregt pga uttørket smøring. Dette gjorde at en servo sto helt i ro og ble varm. Den såpnet jeg og smurte, og da fungerte den. Etter en sjekk at alt fungerer og de ikke forstyrrer så burde de kunne brukes som før. Anbefaler å gjøre rekkeviddesjekk.

    Comment


    • #3
      Gamle servoer er vel ikke det mest kritiske i gamle fly, har de vært lagret greit (les tørt) så kan de holde mange, mange år. De eldste servoene jeg fremdeles har og bruker er tilbake fra tidlig 2000 tallet. Mottakere og mottakerbatteri er mer kritisk, særlig gamle batteri.

      Fungerer servoen greit på bakken, gir like utslag og ikke hakker samt sentrer greit ville ikke jeg ha vært bekymret for å sende opp modellen.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Originally posted by joar.larsen.94 View Post
        --skjønner nå hvorfor jeg må ha til en hver tid operative el.fly... -Flott stille høstvær og manglende propeller betyr abstinenser! (dvs ingen propeller som passer!!) -Med "flyforbud" så finner en på masse rart som feks at en begynner å rote frem gamle fly og prøver desperat å få dem i flybar stand.. -love the smell of Nafta in the morning...

        Fant i disse flyene Sanwa servoer som passer og virker når jeg kobler dem til Graupner mottakeren, men er de til å stole på? (Er det noen grunn til å ikke stole på dem?)
        Da hadde du flaks. Mine er fra 80 tallet, og de har pluss og minus motsatt av dagens servoer.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Kanskje, tror ikke de er fra 80 tallet.. heller tidlig / midt 90 tall.
          --------------------------------------------------------
          Joar Larsen
          Forus RC Club

          Comment

          Working...
          X