Unconfigured Ad

Collapse

Vinger av isopor/foam

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isfossum
    • Dec 2002
    • 1

Vinger av isopor/foam

Ønsker tips om hvordan man kan bygge en trådkutter for isopor og lign.
    v.hj. av strøm og pianotråd.
  • Thomas Revå
    • Apr 2002
    • 150

Det står noe på den siden her:

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Grei informasjon på sidene Thomas refererer til. Men jeg har laget mange isoporvinger i min tid selv og har gjort det litt annerledes: skar alltid ut hele kjernen som et stykke, laget maler i finer der jeg laget ei "leppe" som tråden kunne starte på både i forkant og bakkant. Det er viktig å merke begge malene likt mht prosentdel av korden hvis det ikke er fast korde da. Så leser den som fører tråden på den lengste siden tallene og den andre følger i samme fart.
      Erfarte at en del grov isopor kunne få groper der deler av den ikke tålte samme temperatur som resten...
      Brukte skålene som ble til overs etter skjæringen som jigg og pressform under plankingen av vingekjernene.
      Prøvde varmeelementtråd for å få trådlengder over 1 meter som oftest er begrensningen på pianotråder.
      En håndoverfres er suveren til å frese ut nøyaktige spor til vingebjelker og servokabelkanaler.
      Til planking med balsa kan det gjerne limes med trelim som tynnes med vann! Viktig at vingen ligger i skålene med godt press og så lang tid at limet er tørt!
      Ta hensyn til evt wash-out når malene festes på isoporblokka.
      Det er mye giftig guff som dukker opp når isopor varmes... gjør jobben ute hvis mulig.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...