Unconfigured Ad

Collapse

1 eller 2 servoer til balanseror??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ja9
    • Dec 2002
    • 572

1 eller 2 servoer til balanseror??

Hei!
    På modellen jeg bygger for tiden er det kun gjort plass til en servo for balanseror. Kan det være en fordel å bygge om til to for å kunne benytte
    flaperon mix, eller er dette unødvendig for meg som ikke er av de mest erfarne pilotene??
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb
  • klausre
    • Oct 2025

I utgangspunkt er det tilstrekkelig med en servo, men; hvis det er en modell med store ror mm. kan det være en fordel med to servoer. Jeg tenker da på acro-modeller etc.
    Flaps har du heller skjelden bruk for på en ordinær modell, så vurder ut i fra flystørrelse.

Comment

• Thinnthinn
      • Sep 2002
      • 1172

Hallo!
      Vanligvis holder det med en servo på balanserorene på 40-size og nedover. Men dersom det er store ror (slik klausre sier), eller at det er lang vei mellom servoen og rorene er det lett for å bli slark i rorene, noe som ikke er så gunstig... Jeg har selv mistet en modell på grunn av flutter!
      Som regel er det ikke nødvendig med flaprons (selfølgelig med mange unntak!). Jeg pleier å benytte to servoer (en ute i hver vinge) av den enkle grunn at det gir en kontant overføring fra servoen til roret. Minst mulig krøll og bøy er det beste! Husk at dersom du benytter flaprons, er du nesten alltid tvungen til å mixe flaps med høyderor. (På en Jupiter jeg testet var ikke dette nødvendig..). Høyderoret skal da OPP når flapsen går ned (og vise versa). Dersom du ikke har mixing på radioen men fortsatt vil ha to servoer, kjøp en y-kobling og fly uten flaprons!

Audun
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6935

Skal balanserorene virke som ordentlige flaps må dem nødvendigvis være bredere ved vingerota enn ved tuppene.....
        Alternativt: er det balanseror bare på den ytterste delen av vingen oppnår du flapseffekten når du kjører disse OPP og samtidig mikser inn høyderor.
        Hensikten med flaps er å øke angrepsvinkelen på en del av vingen (den innerste) samtidig som den ytterste delen av vingen har så liten angrepsvinkel at den ikke steiler! Om innerste delen av vingen steiler så flyr fremdeles den ytterste delen slik at tipstall unngås.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Ja9
          • Dec 2002
          • 572

Ok!!

Tror nok jeg velger å kjøre med kun en servo!
          Jan Eric Klausen
          Forus RC Klubb

Comment

Working...