Unconfigured Ad

Collapse

CG på Goldberg Ultimate..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

CG på Goldberg Ultimate..

Jeg sliter litt med å få balansert Goldberg Ultimate'n skikkelig, da instruksjonsbøkene ikke sier noe spes. om hvordan dette gjøres på denne.

På tegningen er det en pil ved nederste vingen som sier "Balance here...."
    Sier ingenting om det er stående, hengende etc..
    Og å balansere den stående på nederste vinge er kul i h..... umulig...

Fikk ett tips om at ca. midt på den øverste vingen var et godt utgangspunkt, men lurer på om det er noen andre som har noe mer eksakt info om det..

Den flyr, men er tung i nesa.. Så den er slitsom å fly...

Er usikker på hvor langt bak jeg kan flytte cg'en..
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Er ikke tyngdepunktet det samme, enten modellen ligger riktig vei eller på hodet? Om det er en pil på nedre vinge som markerer TP, så kan dette punktet flyttes opp til den øvre vingen (flyttes rett opp, normalt på lengderetningen...) om du nå balanserer flyet opp ned, med fingrene i balansepunktet på den øvre vingen, eller i det umulige punktet på den nedre vingen så skal resultatet være det samme!

Om modellen føles "tung å fly", er vanskelig å få til å spinne eller snap-rolle skikkelig, så er det fremtung. Min erfaring med Goldberg-modellene er at TP på tegningen gir ett alt for ukritisk fly. Dette er modeller for det amerikanske markedet, og da må alt være bombesikkert og trygt. På min Goldberg Sukhoi, endte jeg opp med ett tyngdepunkt som var nesten 2cm bak det som er markert på tegningen.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Extra 300s
      • Mar 2004
      • 274

I intruksjonene til min GP Ultimate sto det at en skulle balansere med flyet opp ned på nederste vinge. Jeg måtte bygge meg to stenger som gjekk ut fra arbeidsbenken min med to små gummiknotter ytterst, da får du balansert på nederste vingen, med flyet opp ned.

Jeg prøvde meg på fingermetoden først med det vart helt feil, ble en ganske hårete jomfrutur kan du si
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

Comment

• Alfalfa
        • Jul 2002
        • 988

Jeg har GreatPlanes CG Machine for balansering, så det går greit, men... I just need to know where!

Jeg vet alt om hårete jomfruturer...
        En for-tung dobbeltdekker glir sinnsvakt dårlig når motoren stopper.. Flyr som et skeivt piano... I tillegg er halerorene stort sett bare til pynt!

Comment

• JarKri
          • Jun 2002
          • 158

TP

Jeg har tp ca 10cm fra forkant av den øverste vingen.
          Jeg måler da med flyet riktig vei.
          Det skulle være et greit utgangspunkt.
          Det er klart at det blir mer unøyaktig enn om det gjøres opp ned, men det har fungert for meg.

JKR
          Jaran

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

på den lille ultimaten til WM. så er balanse punket 81mm bakover fra spissen dvs midt på den øverste vingen balansert med flyet rett vei. og det fungerte greit for meg. brukte bare fingrene til å balansere
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• Thinnthinn
              • Sep 2002
              • 1172

Jeg har cg litt lenger bak enn JarKri, og det kan fortsatt flyttes bakover...
              Ingenting er så kjedelig som en nesetung Ultimate! Jeg har med en Os1.20FS både batteripakke og mottaker i "rommet" bak servoene. Jeg har også en liten slant bly i halen som kunne vært større. Jeg har riktignok to tanker, så det er litt ekstra vekt der (hoved- + headertank).

CG Ultimaten er ikke av de værste å fly deadstick, men høyderoret slutter liksom å virke etterhvert -KAN fortone seg noe ugunstig.

Hilsen en litt over middels Ultimate-frelst sjel.
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Extra 300s
                • Mar 2004
                • 274

Ingenting er så kjedelig som en nesetung Ultimate!
                Har ikke fått flydd Ultimaten min så mye jeg skulle ønske så jeg er ikke helt vant med modellen enda, men hvordan merker jeg om den er alt for framtung?? Det er mulig jeg la tyngdepunktet litt for langt fram etter en baktung jomfrutur.
                Align T-Rex 450
                Fizza elektrofly
                JR 9xII

Comment

Working...