Er det noe "enkelt" svar på hva som gjør att et fly har mere eller mindre kobling mellom sideror og ballanseror slik at når man bruker sideroret så legger det seg over på siden. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en gammel stick som jeg bruker som trenings fly og tester på hvis jeg skal prøve noe nytt. men når jeg nå skal prøve å bruke sideroret på den så legger den seg nesten like mye over til den siden jeg svinger som om jeg bruker ballanseroret. dvs det er ikke så enkelt å lære seg å bruke sideror på den. men er det noe jeg kan forandre på flyet/roret for at den ikke skal legge seg så mye over eller det hele konstruksjenen med vinge og kropp som tilsammen gjør dette.
Unconfigured Ad
Collapse
kobling mellom side ror og ballanseror
Collapse
X
-
Når man bruker sideror så svinger flyet og da får ytterste vinge i svingen høyere hastighet, og dermed mer løft enn innerste vinge. Dette gjør at flyet også roller. Var det det du mente?
Kan tenke meg at formen på sideroret har litt å si, og kanskje om flyet er høyvinget/lavvinget og med dihedral. -
Heisann.........
Hvis jeg ikke tar helt feil så har StickŽen din litt V-form på vingen. Still modellen opp på et bord el. lignende og gå et stykke foran flyet og se rett på det - vingene eksponerer et visst areal som du ser - hvis du nå går litt til siden uten å forandre høyden så vil du se at den ene vingen vil eksponere et større areal enn den andre. Det du "gjør" er å gi sideror - hvis du tenker deg dette i lufta vil det kanskje være forståelig hva som skjer - det du først opplever er yaw/sideglidning (som du ønsker) deretter en roll forårsaket av økt løft på den ene vingen. Dette er ikke uvanlig (om enn i litt mindre form) selv om vingen ikke har v-form - da er rollen gjerne forårsaket av et økt trykk i området mellom kropp og den vingen som er "foran"................dette er litt lettere å forstå ved hjelp av diverse skisser som du kan finne i bøker om modellfly . Disse kjøpes hos NAK-shop - eller lånes på biblioteket.....................Lars Petter Eriksen
"the essensials are invicible to the eyes"
Saint-ExupéryComment
-
Enig med dere begge. Ta vekk alt av v-form på vingen, så har du ett nytt fly! Siderorets areal-fordeling har også en betydning for hvor mye kobling du har mellom yaw- og roll-aksen, men jeg tror det har liten betydning på en slik modell.Comment
-
Takker for masse svar, skjønte poenget. men da denne vingen også er flat under og buet oppå så gir den vel ett stort løft som i sinn tur gir mere løft på yttervingen i en sving (er ikke det riktig) og da skulle jeg hatt en helt ny vinge egentlig. hmmm må tenke litt mereComment
-
som jeg skrev i ett tidligere innlegg så ble ultimate30 flyet mitt ødelagt i helga. men den ene vingen er hel eller lar seg lett lime i hvertfall. kanskje jeg kunne prøvd den på stick kroppen? Den er både litt kortere og litt smalere en stick vingen. skal måle arial og veie flyet så får vi se.Comment
-
Nope, vingeprofilen har ikke så mye å si. Ta saga, kutt vingen i to og lim dem sammen uten V-form. Jeg tror du vil bli overrasket over de nye fly-egenskapene. Pass bare på at du får den samme styrken etter sammenlimingen og at ikke vingen blir vridd. Det bør ikke være store problemet å få dette bra. Er det isoporving så kan du bare butt-skjøte, for så å legge på ett tynt lag med glassfiber over skjøten. Er vingene store kan du evnt. også felle inn en liten plywood eller hardbalsa bit i skjøten som en miniatyr-vingebjelke som er litt bredre enn kroppen.Comment
-
ok. den er ikke så stor tror den er ca 120cm i vingespenn. men den er helt tradisjonelt spantebygget og trekt med film. skal se litt mere på den etterpå, hvordan den er bygd på midten.Det er ikke jeg som har bygd den så jeg må sjekke litt mere om oppbygninga før jeg tar fram saga
Comment
-
Det har også noe å si at sideroret somregel ikke er symmetrisk i forhold til kroppen på flyet. Hvis du trekker opp alle tre aksene på flyet, vill du se at sideroret stort sett er på OVERSIDEN av lengde-aksen på flyet.
//SveinMed forbehold om dårlige dager:
Svein SkogenComment
-
tenker jeg kommer til å prøve å lage en ny rett vinge i isopor og trekke så slipper jeg å ødelegge den orginale. den flyr jo kjempefint slik den er. det er bare det med sideroret jeg ikke liker.
Hvis jeg skal lage en ny vinge til det hvilken profil bør jeg da velge. skal jeg lage den flat under slik som den orginale eller bør jeg velge en mere symetrisk profil?Comment
-
Hei
Det er sikkert ikke så lurt å ta vekk V-formen fra vingen hvis du bruker det som trainer fly. V-formen gir mye stabilitet, og den vil forsvinne sammen med V-formen.
Sigve
sigve@hotmail.comSigve Haugsnes
Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor
sigve.haugsnes.net
www.youtube.com/bergenflyerComment
-
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment