Unconfigured Ad

Collapse

kobling mellom side ror og ballanseror

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

kobling mellom side ror og ballanseror

Er det noe "enkelt" svar på hva som gjør att et fly har mere eller mindre kobling mellom sideror og ballanseror slik at når man bruker sideroret så legger det seg over på siden. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en gammel stick som jeg bruker som trenings fly og tester på hvis jeg skal prøve noe nytt. men når jeg nå skal prøve å bruke sideroret på den så legger den seg nesten like mye over til den siden jeg svinger som om jeg bruker ballanseroret. dvs det er ikke så enkelt å lære seg å bruke sideror på den. men er det noe jeg kan forandre på flyet/roret for at den ikke skal legge seg så mye over eller det hele konstruksjenen med vinge og kropp som tilsammen gjør dette.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Når man bruker sideror så svinger flyet og da får ytterste vinge i svingen høyere hastighet, og dermed mer løft enn innerste vinge. Dette gjør at flyet også roller. Var det det du mente?

Kan tenke meg at formen på sideroret har litt å si, og kanskje om flyet er høyvinget/lavvinget og med dihedral.

Comment

• Laserboy
      • Mar 2005
      • 152

Heisann.........

Hvis jeg ikke tar helt feil så har StickŽen din litt V-form på vingen. Still modellen opp på et bord el. lignende og gå et stykke foran flyet og se rett på det - vingene eksponerer et visst areal som du ser - hvis du nå går litt til siden uten å forandre høyden så vil du se at den ene vingen vil eksponere et større areal enn den andre. Det du "gjør" er å gi sideror - hvis du tenker deg dette i lufta vil det kanskje være forståelig hva som skjer - det du først opplever er yaw/sideglidning (som du ønsker) deretter en roll forårsaket av økt løft på den ene vingen. Dette er ikke uvanlig (om enn i litt mindre form) selv om vingen ikke har v-form - da er rollen gjerne forårsaket av et økt trykk i området mellom kropp og den vingen som er "foran"................dette er litt lettere å forstå ved hjelp av diverse skisser som du kan finne i bøker om modellfly . Disse kjøpes hos NAK-shop - eller lånes på biblioteket.....................
      Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
      Saint-Exupéry

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Enig med dere begge. Ta vekk alt av v-form på vingen, så har du ett nytt fly! Siderorets areal-fordeling har også en betydning for hvor mye kobling du har mellom yaw- og roll-aksen, men jeg tror det har liten betydning på en slik modell.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Takker for masse svar, skjønte poenget. men da denne vingen også er flat under og buet oppå så gir den vel ett stort løft som i sinn tur gir mere løft på yttervingen i en sving (er ikke det riktig) og da skulle jeg hatt en helt ny vinge egentlig. hmmm må tenke litt mere
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

som jeg skrev i ett tidligere innlegg så ble ultimate30 flyet mitt ødelagt i helga. men den ene vingen er hel eller lar seg lett lime i hvertfall. kanskje jeg kunne prøvd den på stick kroppen? Den er både litt kortere og litt smalere en stick vingen. skal måle arial og veie flyet så får vi se.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

Nope, vingeprofilen har ikke så mye å si. Ta saga, kutt vingen i to og lim dem sammen uten V-form. Jeg tror du vil bli overrasket over de nye fly-egenskapene. Pass bare på at du får den samme styrken etter sammenlimingen og at ikke vingen blir vridd. Det bør ikke være store problemet å få dette bra. Er det isoporving så kan du bare butt-skjøte, for så å legge på ett tynt lag med glassfiber over skjøten. Er vingene store kan du evnt. også felle inn en liten plywood eller hardbalsa bit i skjøten som en miniatyr-vingebjelke som er litt bredre enn kroppen.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

ok. den er ikke så stor tror den er ca 120cm i vingespenn. men den er helt tradisjonelt spantebygget og trekt med film. skal se litt mere på den etterpå, hvordan den er bygd på midten. Det er ikke jeg som har bygd den så jeg må sjekke litt mere om oppbygninga før jeg tar fram saga
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• sskogen
                  • Feb 2005
                  • 403

Det har også noe å si at sideroret somregel ikke er symmetrisk i forhold til kroppen på flyet. Hvis du trekker opp alle tre aksene på flyet, vill du se at sideroret stort sett er på OVERSIDEN av lengde-aksen på flyet.

//Svein
                  Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Hvilket vel burde gjøre at det legger seg ut i svingen, ikke inn, om samme fysikk kan brukes som på et skipsror som heller ikke sitter "midt på"

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

tenker jeg kommer til å prøve å lage en ny rett vinge i isopor og trekke så slipper jeg å ødelegge den orginale. den flyr jo kjempefint slik den er. det er bare det med sideroret jeg ikke liker.

Hvis jeg skal lage en ny vinge til det hvilken profil bør jeg da velge. skal jeg lage den flat under slik som den orginale eller bør jeg velge en mere symetrisk profil?
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• sigve
                        • Apr 2005
                        • 484

Hei

Det er sikkert ikke så lurt å ta vekk V-formen fra vingen hvis du bruker det som trainer fly. V-formen gir mye stabilitet, og den vil forsvinne sammen med V-formen.

Sigve
                        sigve@hotmail.com
                        Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
                        www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

ja men jeg tenkte det kunne brukes som acro trainer
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• sskogen
                            • Feb 2005
                            • 403

Vil det være "juks" å montere en gyro på balanserorkanalen, for å la balanserorene "korrigere" for sideroret?

//Svein
                            Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

smart vil jeg si . er vel ikke noe mere juks en altmulig av mikser og korigeringer du kan gjøre på en komputerradio
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

Frsky taranis 9+
                              + diverse små ting

Comment

Working...