Unconfigured Ad

Collapse

Høyderor...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skau
    • Aug 2004
    • 62

Høyderor...

På det nye flyet mitt er det to servoer til høyderoret..Det jeg lurer på er om det er noe spesielt som er viktig å tenke på, eller gjøre da? Veit at jeg må ha y-kabel da

Skau
    Skau
  • Java
    • Jun 2004
    • 168

Få dem til å gå helt LIKT...Hadde problemer med dette på et fly jeg ikke har lenger...

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Dem vil gå "hver sin veg" om du bruker Y-kabel og montasjen er lik på begge sidene...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Du MÅ ikke ha Y-kabel om du har muligheten til å mikse de sammen på radioen din. Plugg de i forskjellige kanaler på mottageren og lag en miks.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Skau
          • Aug 2004
          • 62

Takk for svar!

Men jeg klarer ikke få dem til og gå likt!!
          Det er vel noen som kanskje veit hvordan jeg kan få til dette? 100%likt er vel helt sikkert umulig, men ganske likt burde jeg vel klare og få de til å gå...!
          Skau

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Da kommer det noen spørsmål i retur;

Når du sier "likt" lurer jeg på om du mener hastighet eller utslag...?
            Og jeg lurer på om du bruker Y-kabel eller har radio som fixer problemet ved at du kan bruke en kanal pr høyderor-servo?

Bruker du Y-kabel og ikke får like store utslag på begge rorene er dette slett ikke umulig å få til skikkelig. Forutsetter selvsagt at du har dønn like servoer, servohorn og rorhorn rund baut, helt likt monterte i forhold til hengsle-linjen osv som et utgangspunkt. Nå må du lage deg tynne mellomlagsskiver i finèr og legge under rorhornet på den siden som har mest utslag så kommer du i mål etter hvert. Ulikheter her kan rett og slett skyldes ulik tykkelse på rorene eller at det er forskjellig hardhet på treverket der du skrur fast rorhornene slik at det ene presses lenger inn i balsaen

Du skal absolutt prøve å få dem 100% like i utslag, ellers vil flyet dra til siden når du prøver å loope osv. Ikkeno gøy med en sånn modell

Comment

• Skau
              • Aug 2004
              • 62

Jeg tror nokk hastigheten er veldig lik. Men utslagene blir ikke like! Servoene er samma. Jeg har mulighet til y-kabel eller mixing så jeg burde kanskje gå for mixing, virker det som? Har hitech eclipse regner med at man kan lage en slik mixing der? Men hvordan?

Skau
              Skau

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Jeg er ikke særlig dus med Hitec radioer (merkelig nok ). Men hvis den har muligheten til å definere to mottaker-utganger som "høyderor" kan du prøve det. Så setter du max-utslagene slik at der er 100% på den halvdelen som har minst utslag og reduserer på den som har mest. Kanskje det kalles "ATV" på Hitekken? Ulempen (hvis du har denne muligheten) er at du fremdeles kan få forskjeller når du slår på dualrate. Derfor er det absolutt beste å shimse opp som nevnt før hvis du vil ha en flymaskin som oppfører seg rettlinjet både med og uten dualrate på. Altså dønn like utslag å begge rorene med lik travet/ATV satt i computeren på fulle utslag. Da burde alt gi like utslag med DR på også...

Hvor nøye du skal være avhenger både av hva slags fly du holder på med og ambisjonsnivået ditt. Anelsen forskjell kan kanskje tolereres hvis det er fly nr.2, men siden du tydeligvis vil ha en modell som skal fly godt etter innflyging og trimming er det ikke dumt å ta dette alvorlig som du tydeligvis gjør. Og så er det moro å filosofere over løsninger, håper andre har gode bidrag i denne tråden også!

Comment

• Onkel Modellfly
                  • Feb 2005
                  • 146

bestill en y-kabel med revers fra elefun. Den har også trim funksjon. Bruker denne do it,n min og det fungerer alldeles utmerket uavhengig av hva andre måtte mene. Og så er det myyyye enklere enn å programmere en hitec radio til å få det til
                  Hans P Førde

Comment

• Skau
                    • Aug 2004
                    • 62

Tusen takk for gode svar!
                    http://www.elefun.net/webshop/aspx/p...px?vareID=1109 er det denne du mener Onkel Modellfly? Kan den trimme vært ror hver for seg slik at utslagene blir 100% like?

Skau
                    Skau

Comment

• Roy Jimmy
                      • Apr 2004
                      • 239

Den trimmer vel bare "midt punktet" på den ene servoen.
                      Selve vandringen av ror halvdelene er vel avhengik av (som tidligere nevnt) at rorhorn/servo horn er 100% like,også i forhold til henslings linja.99,9% like er ikke brukbart.Dette er faktisk vanskeligere enn det høres ut,og krever millimeter presisjon.
                      Og at det er enklere å kjøpe en servoreverser med trim muligheter er enklere enn å lage en brukbar miks på radioen..........Hallo!!, det følger vel med en bruksanvisning til radioen,og det er vel også et poeng å sette seg inn i radioens muligheter,enda en grunn til å lese bruksanvisningen.
                      Jeg vet ikke hvilke muligheter det er på den omtalte radioen,så det er mulig det ikke går,og bare da kan jeg forsvare å gå til innkjøp av en slik reverserer.
                      Vennlig hilsen
                      Roy.

2,Biler.
                      1,Leilighet.
                      masse øl i kjøleskapet.
                      + diverse innbo.

Comment

• Onkel Modellfly
                        • Feb 2005
                        • 146

Jeg og prøvde først med å programere radioen. Det gikk forsåvidt greit det. Men hadde problemer med at trimmen bare ville trimme ene roret. Har hørt at det er fenomen men hitec. Det må da vel forsvare å gå ned 0.1% nøyaktighet. Men....hva slags radio har du Skau?
                        Hans P Førde

Comment

• Supra25
                          • Sep 2003
                          • 1825

Hvis man kobler to servoer til hver sin kanal og bare forteller senderen at høyderorsstikka skal kontrollere begge to så blir det gjerne bare trim på den ene. Til og med Futaba 9Z har dette. I Futaba verdenen som må man sette elevon miksen til "Active" for å få trim på begge servoene. Hvis man deretter setter aileron delen av denne miksen til 0% så har man vanlig høyderorsfunksjon med lik trim.
                          Nå er det jo ikke Futaba det her er snakk om, men hvis det på senderen er en Elevon miks så gjelder kanskje det samme her også?
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

Comment

• MicroMac
                            • Jan 2003
                            • 632

Svaret er veldig enkelt....få til vettu mix på to høyderors servoer med Eclipsen lar seg bare ikke gjøre.

Been there
                            http://www.modellflynytt.no/viewtopi...light=laser+3d

Er rorhornoppsettet ditt likt på begge sider så er det bare og stokke servoer til du finner to som går nogenlunde likt. Resten er du nødt til og tune vekk på rorhorn som joo sier.
                            Er det nye servoer du har så er en slik variasjon i hastighet og endepunkt reklamasjons grunn. Jeg hadde iallefall ingen problemer.
                            mvh MM

Comment

• Skau
                              • Aug 2004
                              • 62

Hei. Jeg har fått de til og gå nesten 100% likt nå med vanelig y-kabel så tenker jeg går for den!
                              Prøvde også å mixe sammen, fikk det også til å virke veldig bra!
                              Men siden det blir sånn tull med trimminga tror jeg at jeg dropper det! Selv om det hadde virket, men blir dumt å tungvindt med å trimme samme ror på to forselige steder liksom

Skau
                              Skau

Comment

Working...