Unconfigured Ad

Collapse

Flyging og Praktiske problemer.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • trainer
    • Jan 2003
    • 26

    #1

    Flyging og Praktiske problemer.

    Hei da var det på n igjen med ny uke. Fløy igår igjen.( 8-9 tanker).Herlig vær, deilig avkobling. Men, Når modellen (en Høyvinga 20 size) looper i spiral, hva er feilen. Har trimma den inn så den flyr rett. Vil feil på siderorsinnstilling som kompanseres opp med balanseror forårsake slike problemer? Og, er det mulig å få en treningsmodell til å rolle rett uten å måtte kompansere med høyderor i fasen hvor den ligger på ryggen.? Det ser jo ut som en drita full måke når flyet mitt roller. I tillegg hvordan foretar dere erfarne modellflygere stallturn? Rett opp , av med gassen og flat ut, Eller bruker dere sideroret og holder gassen i bånn? Trener på landingsinnlegg, jammen ikke lett å få n til lande på flekken der jeg vil!

    Mvh. Trainer.
  • Stig.Olsen
    • Jan 2003
    • 22

    #2
    Da er modellen din ikke riktig justert i forhold til dreieretningen på motor.
    En vanlig motor skal justeres noen grader til høyre og litt ned... Sett fra modellens bakside. Hvor mye avhenger av motor..
    Lykke til !
    ************************************

    Stig M Olsen

    www.lofotuka.no
    Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!

    Comment

    • trainer
      • Jan 2003
      • 26

      #3
      flyging og praktiske problemer

      Mener du i forbindelse med roll eller loop , eller kanskje begge deler? Mvh Trainer.

      Comment

      • Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

        #4
        God morgen!
        Det at flyet looper i spiral kan ha flere årsaker. Et problem kan være innstillingen av motor-vinkelen slik Stig-mol sier. En annen ting kan være at haleflaten ikke er paralell med vingen, slik at når du gir høyderor, vil du samtidig få en "vridning".... Dette kan du sjekke ved å se på forholdet mellom vingen og halen forfra. Det er ikke så ille vanskelig å se om de er paralelle!
        Med tanke på roll; Det er ikke lett å rolle en trainer pent! De fleste trainere har et vingeprofil som er flatt under. For å si det meget enkelt, vi dette si at du må ha en mye høyere angrepsvinkel for å oppnå nok løft når modellen er på rygg. Derav fenomenet "drita full måke"!

        Ellers er en stall-turn ganske grei: Rett opp, kutt motor, og gi fullt sideror. Her kommer det litt an på siderors-størrelse og utslag.. Mange gir litt ekstra gass for å hjelpe modellen "over kneika".

        Lykke til!
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment

        • Tally-ho
          • Apr 2002
          • 219

          #5
          Når propellen snurrer rundt, oppstår det en roterende luftstrøm som treffer venstre side av halefinnen og flyet vil dreie til venstre. Dette kan motvirkes ved å vinkle motoren en par grader til høyre. Det er dette som gjør at loopene blir spiral. Du kan også lære deg å bruke sideroret, for det ar alt for mange som bare bruker balanseror og helt glemmer å fly med sideror. Hvis du flyr rett over hodet på deg og så drar flyet rett opp, vil du se at etter hvert som farten avtar og du gir mer gass så vil kreftene på haleflaten øke. På slutten må du kanskje ha fullt sideror for å greie å holde nesen rett opp. Når flyet har nesten stoppet opp gir du fullt motsatt sideror og du har en stall turn. Flyet skal ha tilnærmet lik null fart nå man gir fullt sideror og tar en stallturn, hvis ikke så blir det en ving over. Hvor my gass man skal ha i en stallturn kommer an på modell og motor. Hvis man drar av all gass har flyet lett for tippe feil vei fordi sideroret vil virke dårlig, og med full gass vil enkelte fly bare dra rett oppover uten å stoppe. Man skal heller ikke gi på akkurat på toppen for å hjelpe flyet over.
          En treningsmodell med flat underside av vingen og mye V i vingen vil ikke kunne rolle fint. Selv med fullt nedror er det vanskelig å holde flyet inverted uten å miste høyde.
          Mvh
          Lars Erik Arntsen

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #6
            Looper: Er flyet avbalansert sideveis? Hvis ikke har du sikkert trimmet det til rett flyving med balanserorstrimmen... Når flyet er oppned får du nedtrim i tillegg til at en vingehalvdel er for tung... og da går flyet dobbelt skjevt=spiral.
            Er flyet rett balansert gjør du dette: ta en loop og se hvilken veg du drar skjevt, trim sideroret et par hakk motsatt veg og prøv på nytt.. så trimmer du balanserorene for level flight rett fram og gjentar looptesten og vice versa til du looper pent og flyr rett fram i level flight.
            PS: De verste konkurranseflyverne balanserer hver vingehalvdel slik at dem balanserer på samme sted relativt sett før skjøting. Deretter balanseres flyet ut til slutt med bly plassert i dette felles balansepunktet
            Uansett vil en trainer rolle som ei kråke, som nevnt før her.
            Etter ei stund vil du sikkert klare å bruke alle rorene gjennom øvelser, men det tar tid å lære når det er siderorene eller balanserorene som er rette å bruke.
            Det viktigste er uansett: Fly mye og ha det moro.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...