Jeg har 2 motorfly, en Jupiter m/ 1 balanserorservo og en Ready m/ 2 bal. servoer. Er veldig fersk og har hittil kun fløyet noen elektrofly uten bal. ror. Det jeg lurer på er hvorvidt det har noe for seg å bruke 2 bal. servoer (til flaps???) og i så fall; hva kreves av radio for å få til dette? Har en MC-12. Vil jeg få en vesentlig reduskjon av landingshastighet, eller er effekten bare marginal. Håper på litt tips fra andre brukere av samme modeller.
Unconfigured Ad
Collapse
1 eller 2 balanserorserover, ++++++
Collapse
X
-
For å kunne bruke balanserorene som flaps (eller flapperons som er flaps og balanseror samtidig). Trenger du en computerstikke. Det finnes mange å velge mellom og prisen varierer sterkt.
Dersom du bare ønsker å bruke to servoer uten flap/flapperons ( dette gir mer kraft til rorflatene) trenger du bare en y-kabel slik at begge styres fra samme kanal.
mvh
kjartanmvh Kjartan -
Re: 1 eller 2 balanserorserover, ++++++
Originally posted by ivrigJeg har 2 motorfly, en Jupiter m/ 1 balanserorservo og en Ready m/ 2 bal. servoer. Er veldig fersk og har hittil kun fløyet noen elektrofly uten bal. ror. Det jeg lurer på er hvorvidt det har noe for seg å bruke 2 bal. servoer (til flaps???) og i så fall; hva kreves av radio for å få til dette? Har en MC-12. Vil jeg få en vesentlig reduskjon av landingshastighet, eller er effekten bare marginal. Håper på litt tips fra andre brukere av samme modeller.Low and slow with power to go !!Comment
-
Har mellom anna en Jupiter og en Ready i hangaren (Jupiteren flyr eg når eg kan) Ready`n har en stendard (Hitec HS422) servo til balanseror og Jupiteren Har 2 stk (HS85BB) miniservoer som faktisk er noen få gram lettere en en standard servo (det går fint med to standard servoer og, bare litt tungt).
Begge fly har Magnum XL 61RFS (4T) motorer, forsterkningar i vinga og er lakka (difor noko tunge).
Ready`n veger 2914g utan fuel (Fuel ca195g i begge flya) og treng etter mi oppfatning ikkje flaps (tyngdepunktet ligg på 85mm), og er rimelig rask i rollen.
Jupitere`n veger 3084g utan fuel (2997 med den nye vinga, men den er ikkje prøvd enno). Denne har eg flapron på og det gjelper på vindstille dager, når det blåser bruker eg normalt ikkje flaps (Tyngdepunktet ligg på 90mm). En merkverdighet med Jupiteren, er att den flyr nesten som normalt med flaps nede (forutsatt hastigheta ikkje blir vel høg) men kan bli litt ustabil under landing (små tendenser til tipstall i svært sakte fart).
Flyr du med tungt fly/motor er flapron ei god hjelp på vindstille dager, er flyet lett (under 2950g) trengs det egentligt ikkje (men morro kan det vere for det).
Tips til Ready`n, den dårlige styringa går fint å fikse med større servo horn (type helikopter for ex), la sidroret ha den avstanden fra senter som er max på vanlige kryss og ha nasehjulet uten på der (obs, gjer flyet litt meir følsomt under take off).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Så det er sagt (og folk er advart):
Flaperons er ikke å anbefale for nybegynnere!
Det kan kanskje friste å få ned landingshastigheten på flyet, men da bør du kjenne fordelene og ulempene med flaperons.
Flaperons fungerer, men det drar med seg en del uheldige bivirkninger. Flyet vil komme saktere inn for landing, men vingetuppene kan fort steile, og da ligger flyet på rygg før du vet ordet av det. Modellen vil også få en stygg tendens til å yaw'e når du brukere balanserorene med Flaperons nede (avhengig av hvor mye utslag du kjører på flaps-delen da).
Det er ikke mange "analoge" fullsize-fly som bruker flaperons, og årsakene har jeg allerede nevnt.
Bottom line: Ikke prøv flaperons mens du er nybegynner, men vent heller til du kjenner flyet godt. Prøv deretter med små flaperons-utslag og øk etterhvert som du får testet stall-egenskapene for ditt fly med flaperons (i god høyde). Flaperons får flyet ditt til å flikke over på ryggen når du steiler, så i lav høyde så kan du få en skikkelig lærepenge.
Selv har jeg både flaperons og spoilerons på min Magic 3D, og jeg vet godt hvilke begrensninger de gir på denne modellen.Mvh.
Kenneth SørensenComment
-
Takk for den Kenneth, gløymde å seie att eg bruker max halvparten av balanserors utslaget til flaps (flaperons) for å unngå servo jam og ueffne fly tendenser. Til den som har lite erfaring merk dere det Kenneth sier over her.
Når det gjelder "vanlige" Flaps så er dei heilt trygge (så sant dei er likt justert) men dette finn ein snart ut.
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment