Unconfigured Ad

Collapse

Angrepsvinkel i Kyosho PT-17

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Angrepsvinkel i Kyosho PT-17

Hei...

Idag har jeg tenkt å fly ute med mitt nye flyet Kyosho PT-17 Stearman, men jeg vil ikke begynne å fly før jeg er sikker på om den er flyvedyktig..

Jeg har målt angrepsvinkel og fikk resultat:

Øvre vinge: -2
    Nedre vinge: 0
    Stabilisator: 0

Som jeg ser er det -2 i øvre vinge. Har sjekket alle stagene som er montert mellom vingene, øvre og nedre og alle er på riktig plass ifølge instruksjon.

Kan det få noe konsekvenser om det er - 2 i øvre vinge og noe fordel?

Hvis du/dere har samme fly som mitt og flyr bra, kan du finne ut angrepsvinkel og skriv i neste innlegget? Bare hvis du har incidencemeter. Øyemål godtas ikke!

Jens Eirik
  • Warbirdpilot
    Administrator
    • Sep 2004
    • 2878

Hei, har også nettopp prøveflydd min, og jeg har og montert stag ifølge instruksjonen, dvs. de ytterste stagene har den lengste enden ca 18,5 cm hull til hull bakover, altså den korte ende frem.
    HAr ikke noe og måle med men har ikke merket noen problemer i det hele tatt med dette. Se bilder på min hjemmeside.
    Flyet flyr alldeles nydelig men det er viktig at du får CG riktig ifølge tegningen, min ligger nå på ca 1 cm fra fremkant på den nederste vingen.
    - Håvard Glad Andreassen
    - YouTube.com/Warbirdpilot
    - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Originally posted by flypilot
      Hei, har også nettopp prøveflydd min, og jeg har og montert stag ifølge instruksjonen, dvs. de ytterste stagene har den lengste enden ca 18,5 cm hull til hull bakover, altså den korte ende frem.
      HAr ikke noe og måle med men har ikke merket noen problemer i det hele tatt med dette. Se bilder på min hjemmeside.
      Flyet flyr alldeles nydelig men det er viktig at du får CG riktig ifølge tegningen, min ligger nå på ca 1 cm fra fremkant på den nederste vingen.
      Stagene er på plass ifølge instruksjon... CG er på plass,ingen endring etter flyet ble satt sammen, bruker SC 52 4 takter..

Da må det være riktige vinkler.. tenker meg at hvis modellen får stall..da nederste vingen får først stall slik at øverste vingen er ennå inntakte i løft dvs uten stall pga negativ angrepsvinkel..
      Noe kommentar om denne?

Jens Eirik

Comment

• Warbirdpilot
        Administrator
        • Sep 2004
        • 2878

Det høres ut som en god tanke det, er akkurat det samme i prinsipp som det som heter washout, innebygd funksjon som skal hindre flyet og gå inn i ukontrollert spinn osv...

Har ikke opplevd noen stygge stalltendenser med flyet jeg ihvertfall, flyr sakte og staller rett frem.
        - Håvard Glad Andreassen
        - YouTube.com/Warbirdpilot
        - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Det er vanlig fra gammelt av at vingene "ploger" litt på dobbeltdekkere. Men hva som er de 100% korrekte vinklene varierer en del fra konstruksjon til konstruksjon.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Takk... Nå føler jeg mer sikker til å fly ute

Originally posted by joo
            Det er vanlig fra gammelt av at vingene "ploger" litt på dobbeltdekkere.
            Dobbeldekkere pløyer skyene fra hverandre for at monoplan skal komme fram uten hindring..

Jens Eirik

Comment

Working...