Unconfigured Ad

Collapse

Type lim til Jupiter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erlendor
    • May 2004
    • 53

Det va vist feil de me skruane..... dei to på vnstre (sett framifrå) og en til høgre..... Kan eventuelt legge skive under Oppe tilvenstre og den til høgre..... Nokken bilde som vise kor stort glipet e osv...Ekje meir en 1,5 mm kansje.... Nede e de kansje 0,5 mm glip so de ekje mykje ehgentli...

Bynn å få trua på å slipe kansje for viss ej ska bynn me fleire skive so inbille ej mej at de blir ustabilt og slikt....Motorbukken e soppass trang at ej ikkje kan vri motoern inne i den....

Nokken erfarne som e nokke å sei?......
    Attached Files
    Erlend-Limets Venner

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

hei
      Hvis det er snakk om 1.5mm øverst på firewalen så hadde jeg ikke gjort noe med det. da blir det såpass lite skeivt at jeg tror ikke det vil utgjøre noe serlig.

Det er nå min mening. og hvis motorbukken bare skal skrus og ikke limes fast så kan du jo ta den av seinere og slipe den litt hvis det blir feil.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• Erlendor
        • May 2004
        • 53

hehe....hakje tenkt på de at de går an å prøve å sjå.... Men høres no grett ut de....

Blei litt utanom tråden etterkvart men men......bedre enn å starte en ny trå berre for de syns no ej.......

Motoren skal i me starten e en 40 SC kan vel kansje bli i de minste laget.... skal ikkje lakkere eller nokke ekstra for å spare vekt.....
        Erlend-Limets Venner

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

sc 40 er ikke den kraftigste motoren som finnes men hvis du passer på og ikke har for stor propell så går den sikkert greit på dette flyet. vet ikke hvor mye flyet veier men har selv en sc40 i en ouya aerobatic og den veier ca2.3kg tror jeg . og med en 9x8 propell drar den nesten hvor høyt jeg vill rett opp. prøvde først med 10.8 men det ble for stort for motoren fikk ikke nok turtall. evt en 10x6 ville kanskje passe bra. lykke til det flyr helt sikkert med 40 motoren
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• Erlendor
            • May 2004
            • 53

Ja de vil ej håpe bruka 10x6master airscrew... blei for lite trutall me 11x6 Apc og RAM 10x6 "spann" veldi masse luft...
            Erlend-Limets Venner

Comment

• Erlendor
              • May 2004
              • 53

Fekk tak i et 6 eller 7 millimeter karbonrør, går de? eller e de for tynt...?

Fekk litt lyst å lage til flaps på flyet me, men med vingeforsterkingar og en ekstra servo.....vil de bli for tungt for motoren å dra? (sc40)Vil flyet i de heile bli for tungt...? skal ikkje lakke de......motoren fer stå i ei stund til ej he eventulet he funne en anna passande motor.....hekje peng no....
              Erlend-Limets Venner

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hallo igjen ser at jupiter står med anbefalt 40-53 2T og da skulle den fly fint med en 40 motor men det er ikke sikkert det blir noe overskudd.

ville absolutt sette inn 2 servoer på ballanserorene og bruke de som flaps (flaperon) ikke bare for å kunne lande saktere men det vil bli mye lettere under takeoff også. spesielt når du ikke har større motor.

Når det gjelder carbonrøret så har jeg ikke hatt jupiter selv, men en carosel. men ser at de rørene de selger til formålet på rc-modeller er 8mm så det burde vel gå greit med 6mm eller 7mm også.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• Erlendor
                  • May 2004
                  • 53

prøva de da...

Men e de nokken plass ej kan finne skriv om bruk av flaps? Nokken som he tips om generelt innstilling og heile tatt bruken av det under flyging....
                  Erlend-Limets Venner

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

Rakk bare så vidt å prøve det på carosel en min før den gikk til buns på ett sjøfly stevne. men du må ikke la begge ballanserorene gå for langt ned når du har flaps på for da vil du miste all effekt av ballanserorene. jeg ville ha prøvd med at når du slår på flapsen så er ballansrorene nedover i halvt utslag av hva de er som balanseror eller litt mindre. og jeg ville også prøve flydd flyet uten flaps først for da vet du at det ikke skal gjøre noen rsre ting i hvertfall også prøvd flapsene oppe i god høyde for å se hvordan flyet oppfører seg. Den store fordelen er jo at du får bedre løft på vingen slik at du kan fly saktere, det vil si saaakte lowpass og landinger i lav fart. og den andre fordelen er at det blir lettere å ta av.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Om du synes du trenger flaps, så kan det lønne seg å stille balanserorene med 2-3mm nedtrekk som nulstille. Dette øker løftekraften endel i take off, og påvirker ikke flyet så voldsomt i luften. Selv bruker jeg ikke flaps på jupiter og Ready, men jeg har en vinge til jupiter med flaps montert (to stk Hitec HS-85BB). Min erfaring er at balanserors responsen er betydlig raskere med en standard HS-422 enn med 2stk HS-85BB. Flapsene fungerer de, men bakdelen er at en får ett fly med mere markant vingtip stall, og gjerne med påfølgende krasj da dette somregel skjer under landing. Synes ikke forskjellen i take off lengde er serlig stor enten flaps er brukt eller ei (men jeg har nok motor). Skal flapron brukes, så husk å ikke overdriv flap settingen for landing. 5-6mm holder i lange baner, en skal gjerne ha litt å styre flyet med også, selv på de siste 20 metrene.

P.s. Å bytte mellom 1 eller 2 servoer i Ready/Jupiter går som en lek, bare lim fast servo festene med ca og ikke rubb opp plasten der du limer fast det fremre festet (det holder uansett), da kan du bryte opp fremste festet og flytte det om du senere skulle ønske deg to servoer (det går med to standard servoer også, men husk vekten).

P.s.2: La brannveggen stå som den er og monter motoren rett etter bukken (gjerne med litt nedtrekk om der er plass i bukken til å vri motoren litt). Blir det problemer med nedtrekket, er demontering og sliping av bukken kjapt gjort. Hold deg unna elektro rør i vingene (tykke og tunge), husk vekten. 8mm Carbon rør finnes i de fleste lekesjapper som fører modellfly (7mm kan sikkert brukes med fordel, da jeg altid har syntes at 8mm rørene er litt for tykke).

P.s.3: Husk å rubbe plasten der du limer med epoksy, så epoksyen får feste. Gjelder spesielt på brannvegg og ikke minst på festet for hjul leggene.
                      Lykke til.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Erlendor
                        • May 2004
                        • 53

røret e 6 mm tjukkt....og oobs.....ej kom på at ej glømte å rubbe der ej skulle lime hjulfeste og vingefeste.....går de å ta på litt CA i tilegg?....søns ej las en plass at ej kunne ta to "vanlige" skrua og skru dei ned i hjulfeste....
                        Erlend-Limets Venner

Comment

• Erlendor
                          • May 2004
                          • 53

men om hjulfeste skulle ryke under landing.....er de då ikkje berre å lime på nytt, men denne gangen rubbe plasten?....viss festet ryk? kan det forårsake indre skade (tenke då på tanken)...Nokken som he nokke å sei om de me å skrue nedi?.......Vingefestet bryr ej mej ikkje so masse om for det blir "avstiva med servoplata som er imt fast i kroppen og i vingefestet med ca...
                          Erlend-Limets Venner

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

Originally posted by Erlendor
                            men om hjulfeste skulle ryke under landing.....er de då ikkje berre å lime på nytt, men denne gangen rubbe plasten?....viss festet ryk? kan det forårsake indre skade (tenke då på tanken)...Nokken som he nokke å sei om de me å skrue nedi?.......Vingefestet bryr ej mej ikkje so masse om for det blir "avstiva med servoplata som er imt fast i kroppen og i vingefestet med ca...
                            Berre å lime opp igjen ja (med epoksy), men husk å avfette med rødsprit før og etter rubbing.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Erlendor
                              • May 2004
                              • 53

Lurte på litt meir me vingeforsterkinga.... skal karbonrøret plasserast i det "ferdiglaga hølet" eller skal det borast ett heilt nytt?

Va ute og teste radioanlegget i kroppen, men syns at utslaget på halehjulet va veldig lite....skubba flyet bortover asfalten og svinga men de va en slakk sving du......skal det vere slik på jupiter? utslaga på sideroret er bra, og alt er kobla slik som i bygeveiledninga....
                              Attached Files
                              Erlend-Limets Venner

Comment

• Vingemutteren
                                • Jul 2002
                                • 2421

Hum, det ferdige hullet kan jeg ikke huske, men det ser greit ut. Bare pass på at carbon røret ikke skjærer ut og ender opp med å presse på vinge skinnet (ser ikke bra ut), en skal forøvrigt ikke lime røret til vingen, isoporen griper hardt nok i røret som det er når en presser det inn i vingen.
                                Halehjulet skal ikke slå så langt (veldigt lett for at styringen på bakken blir veldig nervøs). Om du har koblet som tegningen viser skal det være riktigt. O.B.S. Tegningen i manualen og teksten stemmer ikke helt overens om jeg husker rett. Dette gjelder beskrivelsen av montering av pull pull kablen til sideroret. Dene ene beskriver krysset kabel (Ready) og den andre rett kabel (jupiter) til sideror. Jeg er litt i tvil, men det er muligt jeg har modifisert halehjuls utslaget på min juppe (orker ikke å dra frem tegningen for å sjekke), men uansett så står halehjuls overføringen ytterst på rorhornet og pull pull kabelen til sideroret innenpå. Dette er ikke noe problem da sideroret på juppe uansett ikke kan svinges lengre enn til plasten bunner.
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

Comment

Working...