Unconfigured Ad

Collapse

combat fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • myhreoe
    • Feb 2003
    • 29

combat fly

Hei Har lenge lurt på å skaffe meg en combat modell for 15 motor , men er det noen som lager og selger slike modeller?
    Kunne tenkt meg en ww2 modell av en eller annen type.
    Er ikke så intressert i å begynne å lage i isopor selv.

På forhånd Takk
    Alt som går opp, kommer ned igjen.
  • klausre
    • Oct 2025

Norwegian Modellers selger Marutaka Spitfire MKII til 600.- Jeg har hatt to stk. av disse, og de flyr utrolig bra! Lett å bygge er de også, alt er i balsa.

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Hei

Du bør ta en titt på linken nedenfor, der ligger noen tegninger som kan lastes ned. Dette er ikke cad tegninger, og er ment å kunne skrives ut fra et normalt bildebehandlings program, til nød microsoft paint.
      P39 og spitfire er balsakonstruksjoner, og meget enkle å bygge. Jeg har en slik spitfire liggende klar i vente på godværet.

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve foam-fly, raskere og enklere blir det ikke. Hvis du ikke vil gjøre så mye selv, så er det muligens noen svensker som leverer halvfabrikat. Jeg kjøpte en gang en f6f Hellcat fra noen svensker. Det var ferdig foam kropp, og plankede isoporvinger. Det blir selvfølgelig litt arbeid, men såpass må man klare.
      Hvis slike ting er interessant, så etterlys det på webboarden på siden nedenfor, eller på den svenske aircombat siden.

Ellers kan du kanskje spore opp om Leikvold dogfighters fortsatt leverer byggesett. Dette er glassfiberfly. Har aldri sett disse selv, men det sies det er bra kvalitet.

- Richard Pleym

Comment

• tema95
        • Aug 2002
        • 977

Heisan!

Oddgeir Leikvold leverer fortsatt sine dogfightere i glassfiber/foam vinger.
        De flyr meget bra og tåler en trøkk.
        Prisen får dere spørre ham om.
        Har selv en p-63 samt en p-47. Sistnevnte er ikke fløyet enda, men er vel den snilleste av de to, dog beregnet på 20 motor.

Han kan kontaktes på 906 60858.

Mvh
        Terje
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

Comment

• myhreoe
          • Feb 2003
          • 29

combat fly

Hei
          Og takk for mange input. Har vært i kontakt med Leikvold , han lager fremdeles modeller har og sjekket spitfiren i NM.
          NM modellen er nesten halve prisen men blir vel pinneved ved kræsj,Leikvold sine modeller står vel for en støyt siden de er laget i glasfiber og isopor.
          Noen som har synspunkt ang.valg av fly?

Comment

• klausre
            • Oct 2025

Marutaka modellen tåler en god trøkk. Men om den tåler mer, eller like mye som Leikvold sine, vet jeg ikke. Uansett så er det nok slik at får du en kraftig krash, går begge i "vedtønna".

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Rent generelt vil jeg si at en planket isoporvinge tåler mer enn en balsavinge, og er 10 ganger enklere å reparere.

Hva som tåler mest av glassfiber og balsa vet jeg ikke, men jeg vil holde en finger på glassfiber.
              Det jeg vet er at foam kropper er ideelle med tanke på krasj. Jeg hadde som nevnt en Hellcat i foam. Denne gjennomgikk vel 2-3 skikkelige stjernesmeller (full trottle rett i torva) før den måtte kasseres. Fordelen er at disse kroppene ikke deler seg opp i en million fragmenter slik balsakropper har en tendens til å gjøre. I stedet knekker kanskje kroppen på 1-2 steder. Disse bruddene er som regel "rene", slik at det bare er å lime rett sammen igjen. Det som da til slutt "tar" flyet er at det blir tyngre og tyngre for hver gang du må reparere. (+ at det etterhvert ser helt jævlig ut)

Samtidig er det en sammenheng mellom styrke og vekt. Fly som i utgangspunktet ser spinkle ut kan ha større sannsynlighet for å overleve en stjernesmell enn fly som ser ut til å være skuddsikre, fordi de er drastisk lettere.

- Richard

Comment

• myhreoe
                • Feb 2003
                • 29

Combat fly

Hei og takk igjen , har nå bestemt meg for å bygge i balsa .Det tar litt lenger tid men jeg er i alllefall sikker på hva jeg får da.
                Så får vi se om noen uker hvordan resultatet blir

Comment

• klausre
                  • Oct 2025

Re: Combat fly

Originally posted by myhreoe
                  Hei og takk igjen , har nå bestemt meg for å bygge i balsa .Det tar litt lenger tid men jeg er i alllefall sikker på hva jeg får da.
                  Så får vi se om noen uker hvordan resultatet blir
                  Hvilken modell??

Comment

• myhreoe
                    • Feb 2003
                    • 29

Hei
                    Antar det blir en Hurricane fra Balsacraft,den kan lett konverteres om fra el til glow.
                    Har snakket med en stolt eier av en slik og den var først el men ble siden ombygd til glow.
                    Koster noen kroner mer enn spitfiren til NM,men pytt pytt.

Comment

• styrten
                      • Feb 2003
                      • 13

Er det noen som vet om det er noe combat miljø på romerike?

Kunne godt tenke meg en liten combat, men det blir jo litt kjedelig i lengden å fighte med seg selv

Comment

• Hurricane
                        • Oct 2002
                        • 21

Originally posted by myhreoe
                        Hei
                        Antar det blir en Hurricane fra Balsacraft,den kan lett konverteres om fra el til glow.
                        Har snakket med en stolt eier av en slik og den var først el men ble siden ombygd til glow.
                        Koster noen kroner mer enn spitfiren til NM,men pytt pytt.

Jeg holder akkurat på å bygge den modellen fra Balsacraft, og kvaliteten på settet ser virkelig bra ut. Det er min første modell som ikke er ARF, så det kommer til å ta litt tid tenker jeg.
                        Instruksjoner og deler for konvertering til glow var med i settet, men jeg kommer nok til å satse på el-motor, kanskje en sint børsteløs sak. :P

Comment

• tema95
                          • Aug 2002
                          • 977

Originally posted by styrten
                          Er det noen som vet om det er noe combat miljø på romerike?

Kunne godt tenke meg en liten combat, men det blir jo litt kjedelig i lengden å fighte med seg selv
                          Ta kontakt med Carsten Lome Brevik og kom å se på/delta i en cuprunde. Hans e-post er mailto:carsten.lome@avab-cac.no . Slettes ikke så "seriøst" og "farlig" som du tror, og har du ikke lyst til å fly, så kan du jo hjelpe til litt?!
                          Modellflygere er sosiale, og dogfightere er ikke noe unntak.
                          Se terminlisten her:

Mvh
                          Terje
                          (som selv flyr dogfight når han har tid)
                          Mvh Terje Martinsen
                          leder Modellflyseksjonen/NLF
                          www.modellfly.info

Comment

Working...