Unconfigured Ad

Collapse

Nytt fly???

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hasse
    • Jan 2005
    • 77

    #1

    Nytt fly???

    Har en SC91 motor liggende, noen som har noen forslag til hvilket fly denne ville passe bra i?
    Har lyst til å høre noen erfaringer med div fly med 91size motor..

    Har en Funtis 90 høyt på lista, men tror at den motoren blir litt svak til det?
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

    #2
    Noen spesiell flykategori du har siktet deg inn på?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment

    • hwm
      • Oct 2004
      • 73

      #3
      jeg har en funtis 40 med sc 91 firetakt i nesa dette flyr veldig bra.
      hvis det er totakts motor du har kan det hende det fungerer i en 90 size men firetakteren blir nok for tam.

      Comment

      • erlend
        • Apr 2004
        • 528

        #4
        Jeg har også en SC90 totakt uten fly. Kunne tenkt meg å ha den i en funtana. Men er den sterk nok?
        Run, live to fly, fly to live, aces high!
        Erlend Larssen

        Comment

        • Hasse
          • Jan 2005
          • 77

          #5
          Ja det er en 2 takter på 2.8 HK Så jeg ville tro at den blir sterk nok...Tenker da på Funtana 90, men eneste bekymring da er hovring... Går det tro?

          Har motoren sittende i en P-40 nå, men kunne tenke meg en 4 takter i den p.g.a. lyden sin del...

          Comment

          • Hasse
            • Jan 2005
            • 77

            #6
            Hei dere funtis kjørere, nå må dere våkne å hjelpe oss

            Hvordan ville en funtana gå med en SC-91 2 takter gå?

            Tror motoren er på 2.8hk

            Ville den klare å hovre? for så å dra seg ut? Eller blir den rett og slett for liten?

            Håper på svar, da jeg er ute etter et lite vinterprosjekt :P

            Comment

            • joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

              #7
              Vel... Har ikke peiling på SC, men effektmessig er det mer enn nok til Funtana90S!
              Problemet blir heller om den "passer" til flyet mht torque, 4-taktere er bedre i bunndraget siden dem gjerne snurrer større propeller med lav pitch som får god tak i lufta i lav fart. Men kanskje SC`n klarer å drive en 16x4W eller 17x4W og ha god respons?

              Dette dere vil gjøre...? Supra25 Down...
              Attached Files
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              • Hasse
                • Jan 2005
                • 77

                #8
                Hei Joo..

                Ja er litt bekymret for det jeg og.. skulle hatt en 4 takter, men da blir det nok for dyrt

                Får se, skal kjøpe en 4 takter til P-40 uansett, så da får vi se om jeg bare kjører 2 takter i den, og stapper 4 takteren i funtisen

                Comment

                • Sportive
                  • Mar 2002
                  • 320

                  #9
                  Originally posted by Hasse
                  Ja det er en 2 takter på 2.8 HK Så jeg ville tro at den blir sterk nok...Tenker da på Funtana 90, men eneste bekymring da er hovring... Går det tro?

                  Har motoren sittende i en P-40 nå, men kunne tenke meg en 4 takter i den p.g.a. lyden sin del...
                  Tror nok motoren er for liten til Funtana 90
                  2,8 hester er nok mye skryt tror jeg ja !
                  Low and slow with power to go !!

                  Comment

                  • Hasse
                    • Jan 2005
                    • 77

                    #10
                    Hei ja..

                    Ja jeg vet ikke jeg, kanskje derfor jeg spørr...

                    Det står det på spesifikasjonene at den yter 2.8Hk, men jeg vet ikke..

                    Men at det er krefter i motoren det viser den i P-40.. meget tung modell, men drar godt med en 14*8 propell.

                    Comment

                    • arnejorg
                      • Jan 2003
                      • 34

                      #11
                      Originally posted by Hasse
                      Ja det er en 2 takter på 2.8 HK Så jeg ville tro at den blir sterk nok...Tenker da på Funtana 90, men eneste bekymring da er hovring... Går det tro?

                      Har motoren sittende i en P-40 nå, men kunne tenke meg en 4 takter i den p.g.a. lyden sin del...
                      Jeg hadde en funtana 90 med en 90 tt motor. Det var ikke noe problemer og fly med motoren men jeg klarte ikke og hovre med den, til det ble den for svak. Hvis jeg hadde byttet motor ville jeg gått opp til 120, men nå er flyet solgt.
                      Hadde en edge 540 60size med en os 91 4 takt, den passet fint i flyet.
                      Arne-Jørgen

                      Comment

                      • Hasse
                        • Jan 2005
                        • 77

                        #12
                        Ja nå er Funtanaen bestillt :P

                        Dert ble en funtana s 40..

                        Da kommer spørsmålet.. Hvilken motor skal jeg bruke?
                        Har liggende en Irvine 53 2 takter, og en SC 91 2 takter... Hvem av disse skal jeg satse på?

                        Har lyst på et fly med litt krefter, så jeg har mest lyst på å bruke 91 sizen, men er litt redd den blir for stor... Noen som har erfaringer?

                        Nå gleder jeg meg som en unge, og håper vinteren avventer litt

                        Comment

                        • joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

                          #13
                          Ta et søk på RCUniverse http://www.rcuniverse.com/ Der er noen tråder om flyet. Kan virke som valgene folk er mest fornøyde med er 4-taktere fra .82 og opp til .90.
                          Med Irvinen får du sannsynligvis et fly som duger til acro-trening med små utslag på. Ikke bra til 3D. Med .91 får du et kapabelt fly til avansert acro med små utslag, en del av 3D-øvelsene går nok meget bra men hovringen kan kanskje bli litt jagende...
                          Det beste (men dyreste) valget er selvsagt et elektro-oppsett. 7-900 Watt motor med 6-8S Lipo og bra kapasitet. Koster fort 7-8k. , men da har du en del krefter å leke med.
                          I ditt tilfelle er det vanskelig å gi et godt råd, den ideelle motoren er ikke noen av dem du har. Kanskje du skal bygge den ferdig først uten motor. Så ser du hvilken motor av dem du har som gir deg minst behov for ekstra vekt i form av bly noen steder?

                          Vinteren kommer sannsynligvis dagen før du skal ha jomfrutur (Murphy!)

                          Lykke til, håper du får mye flytid med fuglen uansett
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment

                          • tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

                            #14
                            Er enig med joo der. sett sammen flyet først og prøv med motorene hvilken som passer best med hensyn på tyngdepungt. uten å ha prøvd dette eller lignende fly (er på ønskelista) så hvis den ikke blir for tung ville jeg valgt 91 motoren. Men hvis du da må til med bly bak så blir det vel helt feil på ett sånn type fly.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment

                            • Hasse
                              • Jan 2005
                              • 77

                              #15
                              Ja er helt enig der... Dumt å bruke en for tung motor....

                              Får bygge den å se, kanskje det er mulighet for at jeg får kjøpt en passende 4 takter i mellomtiden å Det er helt klart det jeg skulle hatt i denne modellen, men vi får se....

                              Å ja, jeg tror også kongvinter kommer for fort

                              Vi får se, er ikke sikkert jeg tar i bruk modellen før til vårs eller, da jeg kanskje trenger litt mere trening på min juppe og P-40 før jeg kaster meg i veg med en sånn modell...

                              Blir jo gøy bare å få bygd den da :P

                              Comment

                              Working...