Unconfigured Ad

Collapse

Lagring av modellfly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OJ
    • Mar 2004
    • 178

Lagring av modellfly

Har peisstua full av modellfly, og må snart finne på en lur måte å få lagret de på... Hvordan løser dere dette rundt omkring? Er det evt. lurt å ha de hengende i garasjen? Tenker litt på temperatursvingninger, fukt, mus osv...

Noen tips der ute?

*OJ
    The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

har hatt flyene mine i et stabbur hvor jeg også har hobbyrommet mitt. men fant ut nå at det ikke var så lurt. skulle sette inn 2 balanserorserboer i en ouya for å kunne bruke flaperon. og når jeg tok ut den som satt der så var det både fukt og mugg inne i vingen . Men det er klart med det været vi har hatt her i trøndelag i sommer så har vel luftfujtigheten vært langt over normalt. men i løpet av høsten skal tabburet isoleres og ha mulighet til oppvarming/vedovn. og blir det sikkert mye bedre. har du en tørr og tett garasje går det sikkert bra. er glad jeg oppdaget dette nå slik at jeg fikk reddet flyet. tog det inn på stua i to døgn til tørk og da virket det helt fin igjen og ble ikke skeivt heller
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Har overvintret modellfly i en uisolert garasje en gang. Største problemet jeg oppdaget var korrosjon utenpå en motor (grøss). Jeg gjør det ikke igjen!

Et gammelt triks jeg bruker mye er å henge dem under taket, men det funker bare opp til en viss størrelse før det blir veldig upraktisk, og det er som regel kun tillatt inne på selve hobbyrommet e.l. dersom du har en mor/kone/bedre halvdel i huset

Innimellom bruker jeg stuegulvet, men det går som regel ikke så lenge før kona spør "Skal det der stå her inne", og da nytter det ikke bare å si ja som om det var det mest selvfølgelige i verden

Comment

• Ulven
        • Jun 2002
        • 451

Jeg kjøpte meg 3 stk 'L' vinkler med passe størrelse på, så tok jeg en rund stokk (ca 3-4cm i dia.) og skrudde den fast på vinklene, så festet jeg vinklene til veggen.

Deretter tok jeg noen tau med kroker på. Jeg tok tauet rundt propellen, og hang modellen etter tauet opp i "stokken".. med denne måten så renner fuel rester og slikt bak i lokket på motoren og mindre søl, samt tok mindre plass.. Over så fly-hengeren så lagde jeg til slik at jeg kunne legge vingene på... Dette fungerte fint på gamle hobby rommet..

mens nå på det nye har jeg skråtak og dermed går ikke det.. så nå henger det ett her, og ett der, et par ligger på hylla, og ett står på boden... må finne på noe.. men har dem i allefall innendørs...
        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Det jeg har gjort skikkligt ser slik ut: http://home.online.no/~gahildr/html/rote_rommet.html
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Ulven
            • Jun 2002
            • 451

Hmm, når flyene henger slik med nesa nedover, vil vel gjerne fuel rester, og slikt renne ned i lageret foran i motoren?
            Er det heldig mon tro?
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Originally posted by Ulven
              Hmm, når flyene henger slik med nesa nedover, vil vel gjerne fuel rester, og slikt renne ned i lageret foran i motoren?
              Er det heldig mon tro?
              noen dråper lagringsolje i forgasser og plugghull vil vel sårge for at det ikke er noe problem. noe jeg anbefaler uansett hvordan man lagrer. Bruker forresten bare vanlig 2t olje selv fungerer fint som bare det
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• arnejorg
                • Jan 2003
                • 34

Originally posted by pleym
                Har overvintret modellfly i en uisolert garasje en gang. Største problemet jeg oppdaget var korrosjon utenpå en motor (grøss). Jeg gjør det ikke igjen!

Et gammelt triks jeg bruker mye er å henge dem under taket, men det funker bare opp til en viss størrelse før det blir veldig upraktisk, og det er som regel kun tillatt inne på selve hobbyrommet e.l. dersom du har en mor/kone/bedre halvdel i huset

Innimellom bruker jeg stuegulvet, men det går som regel ikke så lenge før kona spør "Skal det der stå her inne", og da nytter det ikke bare å si ja som om det var det mest selvfølgelige i verden
                Jeg har dårlig plass hjemme så jeg bruker stuegulvet, gangen og soverommet til min mor. Hun liker ikke å ha så mange fly i stua, men jeg har som regel limbo'n i stua, den er såpass liten at hun godtar det. Setter flyene i en trang gang når jeg skal bruke de dagen etterpå, men mellom helgene er soverommet til min mor det rommet med mest plass til rådiget. Jeg savner uansett ett hobbyrom siden det er fryktelig trangt opp trappa.
                Arne-Jørgen

Comment

• OJ
                  • Mar 2004
                  • 178

Takker for svar....

Lurer på å lage et system på vaskerommet. Det jeg egentlig lurer på er om varmen/fuktighet fra tørketrommel har noe å si?
                  ergelig om alle flyene blr vindskjeve da...

OJ
                  The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Originally posted by OJ
                    Takker for svar....

Lurer på å lage et system på vaskerommet. Det jeg egentlig lurer på er om varmen/fuktighet fra tørketrommel har noe å si?
                    ergelig om alle flyene blr vindskjeve da...

OJ
                    Liker ikke helt tanken på varme og fuktighet. Det ideelle hadde vert ett rom med mindre enn 40% luftfuktighet, da ingenting kan korrodere i så lav luftfuktighet. Vurderer å kjøpe en avfukter til bruk i kjelleren min slik at jeg kan holde luftfuktigheten nede (har vaskeromet der også, og om vinteren blir det lett noe rått i perioder i deler av kjelleren).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Jeg har disse flyene plassert i tørt og romtemperatur i loftet. Alt ser fin og ikke noe er vridd eller slått skjev. Fyll olje i motoren før du setter dem bort over vinteren. Ta ut alle batteriene og hold dem i vedlikehold.

Jens Eirik

Comment

• aNTILooP
                        • Aug 2005
                        • 46

Originally posted by Motorboy
                        Jeg har disse flyene plassert i tørt og romtemperatur i loftet. Alt ser fin og ikke noe er vridd eller slått skjev. Fyll olje i motoren før du setter dem bort over vinteren. Ta ut alle batteriene og hold dem i vedlikehold.

Jens Eirik
                        Hvem har sagt at flyene skal bort til vinter`n?? !! Er jo en fin årstid å fly på... Men sånne racks er jo geniale, evt for dem som ikke gidder å lage selv, kan dere gå på en musikk sjappe, kjøpe holdere for gitarer, dem er polstra godt og forma som en y ca.. After flight olje er jo ganske enkelt WD40 , en fin konsistens som smører,driver ut fukt og beskytter.. En dash i toppen, en dash i forgassern, dra til med startern ett par turn..volia!
                        ARC Beaver On Floats
                        Calmato Sport 46 SC (sitting in a tall tree)
                        VQ Warbirds P51D Nother`n American (Ubygget)

Comment

Working...