Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Har hatt den en stund nå (ett år eller noe slikt). Morsom sak som trenger stødige hender ved store utslag. Standard motor med 2S Lipo, synes jeg er litt vel marginal til hovring, men det er med 1200mAh E-Tech celler som kansje ikke helt klarer strømtrekket til motoren. Looper rund seg selv, så høyderoret gjør jobben. Sideroret trenger makimalt utslag til hovring (alt du kan få til + litt til). TP betyr endel for hvordan modellen flyr, langt frem og med små utslag på høyderoret kan du nesten bruke den som trainer. Lengre bak og med store utslag på høyderoret, er den deffinitivt ingen trainer. Husk Expo på høyde og sideror. Jeg har krasjet den to ganger med nesen rett i bakken, og nesen knakk begge gangene (epoksy fikset det), så husk at manører der en ligger i stall/nær stall nært bakken (2-5m) gjerne ender med liming. Er en lenger ned, rekker man somregel ikke å hamne på nesen, og er man høyere, så krasjer man ikke.
For øyeblikket er min ute av opprativ tjeneste (trengte mottaker og fartsregulator i Easyglideren min), men den skal deffinitivt tilbake til opprativ tjeneste.
Fordeler: Lett å fly (om man vil), lett å reparere (epoksy), morsom og agresiv.
Bakdeler: Lett for å knekke i nesepartiet om man lander på nesen.
Tips: Bruk propsaver. og ekspo. Kjøp carbonfibertape og legg en stripe over flyet fra canopy og tilsvarende under flyet.
Komentar: Tåler godt en børsteløs og 3S LiPo (skulle ønske jeg hadde en slik).
Edit: Lagt til tips om carbonfiber tape.
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Mener du altså at den ikke klarer seg med motor og gearboks som er med? Tenkte å bruke noe gammelt utstyr som passer til børstemotor..
Er litt grønn på det hele, så jeg må bare spørre. Hvordan bør man stille expo? Hva er det egentlig ?
Originally posted by Vingemutteren
Har hatt den en stund nå (ett år eller noe slikt). Morsom sak som trenger stødige hender ved store utslag. Standard motor med 2S Lipo, synes jeg er litt vel marginal til hovring, men det er med 1200mAh E-Tech celler som kansje ikke helt klarer strømtrekket til motoren. Looper rund seg selv, så høyderoret gjør jobben. Sideroret trenger makimalt utslag til hovring (alt du kan få til + litt til). TP betyr endel for hvordan modellen flyr, langt frem og med små utslag på høyderoret kan du nesten bruke den som trainer. Lengre bak og med store utslag på høyderoret, er den deffinitivt ingen trainer. Husk Expo på høyde og sideror. Jeg har krasjet den to ganger med nesen rett i bakken, og nesen knakk begge gangene (epoksy fikset det), så husk at manører der en ligger i stall/nær stall nært bakken (2-5m) gjerne ender med liming. Er en lenger ned, rekker man somregel ikke å hamne på nesen, og er man høyere, så krasjer man ikke.
For øyeblikket er min ute av opprativ tjeneste (trengte mottaker og fartsregulator i Easyglideren min), men den skal deffinitivt tilbake til opprativ tjeneste.
Fordeler: Lett å fly (om man vil), lett å reparere (epoksy), morsom og agresiv.
Bakdeler: Lett for å knekke i nesepartiet om man lander på nesen.
Tips: Bruk propsaver. og ekspo.
Komentar: Tåler godt en børsteløs og 3S LiPo (skulle ønske jeg hadde en slik).
-----------------------------------------------
Tomas
Trondheim modellflyklubb www.heltpropell.com
Mener du altså at den ikke klarer seg med motor og gearboks som er med? Tenkte å bruke noe gammelt utstyr som passer til børstemotor..
Jeg flyr min med 2-cellers Li-Po på 1150mAh. Den flyr fint med det. Hovrer gjør den også. For heftigere flyging anbefales en 3-cellers pakke. Skal kjøpe med en slik pakke i løpet av helgen... så får vi se!
Hvordan bør man stille expo?
Hvor mye expo man bør ha er smak og behag. Prøv deg frem.
Bare husk at det er negativ expo du skal ha - ikke positiv!
Hva er det egentlig?
Expo gjør at stikkenes bevegelse utgjør mindre utslag på servoene når stikka er nær sentrum... og mere utslag når stikka er i ytterste posisjon.
Vet ikke om det var noe godt forklart...
Nei den har nok motor, men en må gi motoren som er med nok mat å leve av . Mine 2S1P 1200mAh Etech batterier, klarer vel ikke mere enn 5-6C (6-7A) og max 8C i svært korte øyeblikk . Med ett batteri som klarer 10A kontinuerlig holder det nok (ikke misforstå, en kan fly lenge med min pakke, det er hovringen som tilslutt blir for marginal). I tillegg bør man vere klar over at mitt fly har litt overvekt. Jeg skal når flyet får tilbake regulator og mottaker, prøve ett Apogee 3S1P 830mAh batteri (10,5C 9A kontunierligt og 14C max). Så får vi se hvor lenge motoren holder.
Tips 2: Tusj farger på flyet, ikke bruk medfølgende dekaler, det veier for mye.
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Takk for fin forklaring. Er ganske fersk i dettte gamet så det dukker nok opp en del "dumme spørsmål", men men...
Det klikket litt for meg i helgen. Skulle bare ta en liten kikketur innom den lokale hobbybutikken, men kom ut med et splitternytt Calmato Sports fuelfly med en 46 motor. Nå lurer jeg på om det er vanlig å justere Expo også for slike fly? Skal prøve meg frem med justering av Expo på Formosan først.
Mvh.
Tomas
Originally posted by EspenL
Jeg flyr min med 2-cellers Li-Po på 1150mAh. Den flyr fint med det. Hovrer gjør den også. For heftigere flyging anbefales en 3-cellers pakke. Skal kjøpe med en slik pakke i løpet av helgen... så får vi se!
Hvordan bør man stille expo?
Hvor mye expo man bør ha er smak og behag. Prøv deg frem.
Bare husk at det er negativ expo du skal ha - ikke positiv!
Hva er det egentlig?
Expo gjør at stikkenes bevegelse utgjør mindre utslag på servoene når stikka er nær sentrum... og mere utslag når stikka er i ytterste posisjon.
Vet ikke om det var noe godt forklart...
Tomas
hallo jeg er helt ny på det med expo osv selv da jeg fikk min første komputer radio for bare noen uker siden. Har nå prøvd den på 3 forskjellige fly. en ouya aerobatic, en spitfire dogfighter og en stick. og erfaringen min er att alle har det godt med expo. driver nå og setter sammen en World models clipped wing cub48. og den skal jo være litt acrobatisk (les ha litt store utslag) og der kommer jeg da til å prøve meg fram med masse expo, blir da så mye lettere å fly rett og ikke minst korigering under landing og take off.
Den calomatoen du har kjøpt er ett kjembe bra fly etter hva jeg har hørt. men det er jo ett sport/acro fly så expo er å anbefale. Er også kjekt å bruke dual rate hvis du har det på senderen.
Lykke til videre, regner med den calomatoen er lettere å fly en formosaen
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Tja, expo er ett tveegget sverd. Å bruke expo for å bruke expo har ingenting for seg. Endel modeller kommer man ikke utenom expo (3D), men på vanlie trainere og sports trainere kan man stille seg spørsmål om expo faktisk er ønskligt.
Negativ expo virker slik at en kan ha store utslag på rorene og samtidigt "softe" ror utslaget rundt senter på stikka. Problemet er egentlig at en fjerner følsomhet på stikka og en lærer ikke å "trene" fingrene til små og nøyaktige utslag (nyttigt å kunne om man har tenkt å trene endel på acro).
Dualrates er nok mere nyttigt, da en der faktisk stiller ned utslagene på rorene og får en mere fin oppløst stikke oppløsning, uten at flyet blir nervøst å fly.
Ett fornuftigt oppsett kan være å sette opp maks utslag på modellen, "softe" utslagene med negativ expo for å ha å ta av om man trenger det i spesielle situasjone/landing. Samtidigt setter en opp DR (dualrates) der en ikke blander inn expo for normal flyving. Da har man muligheten til å fly fint og jamt med DR og små utslag, samt fulle utslag uten at flyet blir overnervøst (den vanligste feilen er at man stiller inn for mye høyderor og får ett fly som flyr opp og ned heletiden bare en ser på stikka). Man kan også kombinere DR og expo om man ønsker, igjen er dette noe som normalt kun er brukendes på spesielle modeller (3D).
Ett godt tips anngående ekspo vil for meg være å bruke minst muligt, man begynner med lite og øker tll man ikke kan leve med "sluggish" stikke følelse, for så å gå ned til flyet blir litt for nervøst. Midt i mellom disse to punktene burde en fornuftig expo setting ligge.
En ting som ofte er viktigt på spesielt skala fly men også enkelte trainere, er Ail/Diff (balanserors differensiering), dette er når balanserorene går mere opp enn ned, slik at en slipper at halen "henger" igjen i svingene (korrigeres normalt med sidror).
Gjengs for alle hjelpe midler som Expo er at en ikke overdriver, man skal gjerne kjenne at flyet flyr også.
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Har kommet meg "gjennom" en Wild Beast, så noen erfaringer har jeg vel.
Jeg fløy min med 2s1p pakke først, men det ble rett og slett for lite guffe, så jeg gikk etterhvert over til 3s1p. Med 3 celler så blir det straks et annet fly, men regn med at du må bytte motor innimellom, for den tåler det egentlig ikke.
Er heller ikke spesielt imponert over gws-girboksen. Hovedakselen der må jo være lagd av margarin eller noe.
Flyet ellers er etter min oppfatning bra. Det blir litt vilt å fly uten expo, så det vil jeg ikke anbefale. Og så synes jeg det bråker litt mye med original motoren og girkassa så hvis jeg skulle kjøpt en ny, så ville jeg tilpasset til en outrunner av noe slag
hallo jeg er helt ny på det med expo osv selv da jeg fikk min første komputer radio for bare noen uker siden. Har nå prøvd den på 3 forskjellige fly. en ouya aerobatic, en spitfire dogfighter og en stick. og erfaringen min er att alle har det godt med expo. driver nå og setter sammen en World models clipped wing cub48. og den skal jo være litt acrobatisk (les ha litt store utslag) og der kommer jeg da til å prøve meg fram med masse expo, blir da så mye lettere å fly rett og ikke minst korigering under landing og take off.
Den calomatoen du har kjøpt er ett kjembe bra fly etter hva jeg har hørt. men det er jo ett sport/acro fly så expo er å anbefale. Er også kjekt å bruke dual rate hvis du har det på senderen.
Lykke til videre, regner med den calomatoen er lettere å fly en formosaen
Tomas
med dual rate så har du en bryter på senderen hvor du kan bytte mellom små og stor utslag samtidig som du flyr. er vel somregel en bryter til ballanseror og en til høyderor
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment