Unconfigured Ad

Collapse

Har problem med at min 3-d bare vill fly opp (stall)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Har problem med at min 3-d bare vill fly opp (stall)

Nå er jeg meget bekymret...
    Hadde en ZoomZoom som jeg tok livet av med litt mange, harde landinger. Denne fløy utmerket og jeg var så fornøyd med denne att jeg pensjonerte denne og skaffet en ny identisk modell.
    Satte denne sammen på samme måte som den forrige men denne vill bare stige, stige og stige... Den staller i løpet av kort tid etter takeoff hvis jeg ikke trimmer høyde så mye det går og gjerne holder emot med stikke i tillegg!

HVORFOR?

Jeg har gått gjennom og sjekket allt 2, 3 ganger men kan ikke finne noe feil.
    Tyngdepunktet er korrekt ifht beskrivelsen ( till tross for att batteriet nå sitter en del lenger bak en på den forrige modellen)
    Høyderoret er korrekt trimmet (altså i vater) ved start.
    Har vært noe usikker på balanserorenes "null-posisjon" så jeg testet ulike utslag men ikke noe ser yt til å gjøre noen særlig forskjell.

Jeg har foreløpig IKKE testet med å sette batteriet (og TP) lenger frem, men dette burde jeg vel ikke gjøre - eller?

Takksam for hjelp!
    Er fortsatt litt nybegynner på dette så jeg ønsker gjerne litt hjelp.
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Hvordan er motoren vinklet? Høres ut som den er vinklet mye oppover, ville sjekket dette. Er litt usikker på dette, men tror den skal være vinklet 2-3grader til høyre, og 0grader opp/ned...
    Morten Smøraas

Comment

• Propepperell
      • Jun 2005
      • 1093

Takk, men tror ikke problemet er der. Motoren sitter i en ferdig motorfeste som i sinn tur sitter i nosen på flyet. TROR ikke der kan ha blitt noen feil med monteringen.
      Skal sjekke en gang till...
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

Comment

• torgeir
        • Oct 2003
        • 398

Høres veldig ut som om tyngdepunktet er for langt bak. Hvordan balanserer modellen i henhold til manualens angivelse?
        Torgeir K. Haugstad

Comment

• Propepperell
          • Jun 2005
          • 1093

Den er rimelig på TP, akkurat som med den første modellen. Det er det som gjør meg så forvånet...
          Peter Rahm
          Siggerud
          Cirrus RCFK

Comment

• torgeir
            • Oct 2003
            • 398

Jeg kjenner desverre ikke modellen.

Hadde en vertigo 75% med tp alt for langt bak, og opplevde de samme symptomene. Den var veldig lett å hovre da

Om intet annet fungerer så ville jeg likevel prøvd å flytte tp lenger fram - bare for å sjekke.
            Torgeir K. Haugstad

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

hei
              du skriver at du har 2 like fly med samme utstyr og på det siste så måtte du ha batteriet lengre bak for å få rett tyngde. er du sikker på at du har målt rett. jeg ville plassert batteriet der du hadde det på den første og så testet det.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Propepperell
                • Jun 2005
                • 1093

Takk Tyor og andre.
                Jo mer jeg tenker på det høres det rimelig ut at jeg bommet grovt vår jeg målte frem TP på vingen slik at jeg har markert TP for langt bak nå...
                Sitter på jobb nå men skal sjekke dette i kveld!

Danke! :P
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

Comment

• Propepperell
                  • Jun 2005
                  • 1093

Da er problemet IKKE løst.
                  Dobbeltsjekket nettopp byggebeskrivelsen og minn målte og markerte TP. Den ER korrekt, akkurat som den var på den forrige ZOOMèn.
                  Tyor fikk meg og tro jeg hadde målt ut denne galt men sånn var det ikke... Hva er dette? Skumt spør du meg. Har nå uansett kuttet opp nye hull for batterier en god del lenger frem, så nå er flyet meget nesetungt på anbefallt TP. Må vel bare prøve dette i morra hvis været tillater.

Vil dette påvirke flyet negativt?

Peppe
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

Comment

• Propepperell
                    • Jun 2005
                    • 1093

Da har jeg flyttet batteriet så langt frem at TP ligger ca 3-4 cm foran anbefallt punkt og nå flyr fuglen som den skall!
                    Rart, men det funker!
                    Peter Rahm
                    Siggerud
                    Cirrus RCFK

Comment

• Flue
                      • Oct 2003
                      • 902

Fint at det funker, da er vel problemet løst. Sikkert bare vært noe kluss med TP. Men du kan sjekke at angrepsvinkelen på vinge og stab er som den skal være, hvis du har mulighet til det.
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

Comment

Working...