Unconfigured Ad

Collapse

Balanseror, 2 servoer, ulikt utslag opp og ned

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Balanseror, 2 servoer, ulikt utslag opp og ned

Har et lite spørsmål:

Hvordan får du balanserorsutslagene til å være like både opp og ned når du bruker to servoer til balanserorene?
    Sliter litt med at utslagene blir større ned enn opp...

Har egentlig bare mikset bort dette i radioen, men da får jeg jo ikke riktig fulle utslag å det må vi jo ha...!

Skjønner?

På forhånd takk for svar
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

sjekk at alle overføringer er 90 grader i forhold til hverandre når du er i senter. Dvs servohornet står 90grader i forhold til overføringen. og at den er 90 grader i forhold til rorhorn. Har ellers erfaring med at det lett blir slik selv med en servo på ballanserorene.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Supra25
      • Sep 2003
      • 1825

Esmel,

i tillegg til at servoarm står 90 grader på servo og roroverføringa står 90 grader på servoarmen igjen (dette er egentlig kun riktig hvis du ønsker mekanisk expo, men vi lar det ligge for nå), sjekk hvordan rorhornet ditt står. Hulla i hornet skal være rett over hengslingslinja.
      Hvis hulla ikke står rett over hengslingslinja vil du kunne få dette problemet. Står rorhornet for langt inn på roret vil du kunne få med nedror enn oppror. Løsningen i så fall blir å offsette servohornet slik at du får mer vandring mot roret.

Med dette sagt så er det slettes ikke sikkert at vandringa skal være lik. Dette kommer bl.a. an på modelltype, men som oftest skal det i så fall være mer oppror enn nedror.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Takk for svar!
        Det gjelder minifuntana'n min...

Grunnen til at jeg spør er at det virker som om rollene ikke blir 100% rundt lengdeaksen, eller hvordan jeg skal forklare det... Kan nok stemme det at det heller skal være større utslag oppover Det står desverre ikke noe om dette i manualen

Prøver litt så får vi se...
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

Det er ikke mange fly, i hvert fall ikke skala, som roller aksialt med like utslag. Ofte kreves det litt differensiering. De mer avanserte senderne har gjerne en egen Ail. diff. miks for dette. Da setter du opp flyet slik at det har like mye utslag opp som ned, og så brukes denne miksen til å styre differensialen. Har ikke sender'n din dette må du bare eksperimentere deg frem med ATV/EPA/AFR...
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

Comment

• johanngj
            • Nov 2007
            • 533

Hei! Tenkte bare å fortsette denne tråden litt. Hva er grunnen til at man skal ha AIL-DIFF/ mer opp-utslag enn ned-utslag på balanseror. Er dette en gylden regel for alle fly? Finnes det et anslag i prosent som beskriver forholdet mellom opp- og nedutslag? F. eks hvis fullt utslag opp er 100%, skal da nedutslag var 80%, eller noe i den duren?
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

Working...