Unconfigured Ad

Collapse

Trimming før take off med Calmato Sports

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

Trimming før take off med Calmato Sports

Hei!
    Blir bare mer og mer nervøs mtp. å fly mitt nye og lekre Calmato. Er det noen der ute som vet hvordan høyderoret bør stå under første take off. Skal den ikke være trimmet slik at flyet kan nesten ta av uten av jeg trenger å trekke i stikka, dvs. litt oppover? Litt rett for å få stall under take off hvis ikke farten er stor nok.

Synes også at flyet tipper litt lett ned på halen når der står på bakken. Har riktig nok ikke satt inn batteripakke, fuel og mottaker. Er dette normalt? Har hørt at baktunge fly er skumle greier.

tomas
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Kjenner igjen følelsen Denne småflagrende gnagende gnafsingen i mellomgulvet. Har jeg gjort alt rett og har jeg husket ditt og strammet dat.
    Og ikke minst denne plutselige overbevisningen om at dette kan da umulig være riktig.

Calmatoen flyr aldeles flotters.
    Monter alt på plass i henhold til manualen du så skal du se det retter seg. Montasjen avslutter du med en sjekk av tyngdepunket på modellen, dette står også oppgtt i byggeveiledningen regner jeg med.
    Benytter du standard motor og komponenter så tipper jeg den balanserer greit. Hvis ikke så må du justere litt med batteriplassering

Husk tungdepunktet skal kontrolleres med alt på plass, men med tom tank.

Alle ror SKAL før jomfrutur stå så i nøytral som du greier og få de.
    Du vil spesielt ikke ha ett fly som stiger bortimot ukontrollert på jomfruturen

Lykke til

PS: Er du i tvil om jomfruturen så få en erfaren til og ta den opp for deg om du har mulighet til det.
    mvh MM

Comment

• storl-a
      • Apr 2005
      • 127

Når det gjelder jomfruturen: FÅ MED DEG EN SOM HAR FLYDD FØR!!! Med mindre du arbeider som flysimulator-tester er det et must med en annenpilot! Du lærer mye fortere og slipper å se flyet ditt gå ned etter mindre enn ett halvt minutt. Krasj får du nok av siden!
      "Hvor høyt kan det fly?"
      "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

Arne Storlimo

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Jepp, støtter storl-a fult ut i dette. Var med erlenor her om dagen og tok opp hans siste (en Jupiter). Det flyet hadde han ikke komt mere enn ti meter fra stripa med før han hadde vært oppned og i bakken for full maskin (jeg sleit noe helt J.. før jeg fikk trimma det inn). Husk at jeg så over flyet før take off og kunne ikke finne noe spesielt å sette fingeren på, annet enn at det muligens var noe baktungt (og ja, det var det, og riktig spennendeå fly, men ikke mere enn mitt eget av samme type, bare mye lettere). Det viste seg fort at preflight sjekken hadde vert noe mangelfull fra min side da det ene hjulet forsvant i periferien (gutten hadde glemt låsemutterene, og jeg glemte å sjekke om de var der ). Så flyet fikk en noe brå stopp ved landingen, resultat: hjul legg feteveggen måtte limes opp igjen, ingenting alvorligt altså. Tingen er at det flyet var alt for nervøst slik det var satt opp før første tur, og jeg kan garantere at resultatet av jomfruturen med en mindre erfaren pilot hadde blitt tenner gnissel og gråt. Moralen er, sjekk og dobbel sjekk alt før en stikker ut på stripa, og få noen med erfaring til å foreta ny sjekk før du får den opp i lufta (gjerne med en erfaren pilot bak stikkene).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tomasjo
          • Sep 2005
          • 573

Ok, tror jeg får hjelp av erfarne pilotene på stripa

Takk for mange gode svar. Legger også ved et bilde hun.

Tomas
          Attached Files
          -----------------------------------------------
          Tomas
          Trondheim modellflyklubb
          www.heltpropell.com

Comment

• Antares
            • May 2005
            • 122

Hei
            Hvis du ikke har fløyet før, er nok det sikreste å ta med en erfaren pilot.
            Har selv en Calmato sports, som jeg skal "fly meg opp på" etter å ha vært borte en stund fra hobbyen.
            Uansett, flyet er meget snillt å fly, og du skal ikke være spesiellt redd for stall under take off. Fuglen er veldig snill å fly, og grensen for stall er veldig lav fart. Du bør uansett ikke dra unormalt hardt i stikka under take off, og for å være sikker kan du gjerne bruke lengden på stripa godt.
            Jeg flyr den med en Os fs 52 firtakt, og den drar Calmatoen godt avgårde.
            Når det gjelder baktungt fly, så MÅ du forsikre deg om at den IKKE er det! Et baktungt fly kan være tildels umulig å fly!
            Forhold deg til c.g. og balanser flyet til å henge svakt med nesen uten fuel i tanken. Har selv oppdaget at flyet vipper lett bakover, men det skyldes bare at understellet er festet litt langt frem, og ikke at selve flyet er baktungt.
            Ønsker deg lykke til med en nydelig flymaskin!
            Hilsen Hans Petter Yttergård...

Happy20-Mk Kato
            Rainbow-Pilot
            Mighty Knight-Marutaka
            Antares-Simprop
            Supra Fly 25-Pilot
            Electra-CG
            Calmato sports-Kyosho
            Venus 40-GP
            Laser 200-Sebino models
            Proxima-Reichard

Comment

• JS-PER
              • Apr 2003
              • 141

Et utrolig snilt fly! Kom akkurat inn døra etter å ha vært med en kompis som testet en Calmato. Jomfruturen tok han i går, i STERK vind fra alle kanter samtidig, kastevind og gærnskap.
              Calmato flyr utrolig fint. Veldig stabil, også i lav fart. Landingene er en lek.
              Kompissen har kun litt trening med trainer fra før. Han har ikke mer enn 3-4 uker bak spakene.
              Nå sikler også jeg etter en Calmato. :P Det ultimate fly nr. to?
              Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
              Jesper Stærkær

Comment

Working...