Unconfigured Ad

Collapse

ARF produsenter...erfaringer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

ARF produsenter...erfaringer

Det tusser etterhvert med produsenter av ARF fly, over hele kvalitets skalaen. Mange av oss velger vel ett slikt istedet for å gå den tunge veien om byggesett eller bygging etter tegning
    Kanskje en ide og ha en topic hvor ris og ros kan utdeles.
    Er rimlig fersk etter 20 års opphold fra hobbyen men en ting har jeg oppdaget.....det er ikke likegyldig hvilken produsent man velger.
    har vel til nå fulgt standard løypa med en høyvinget 40 trainer, skal nå ha jomfrutur på en 40 Stick i disse dager, og neste prosjekt ligger allerede klar. En Extra 300S, godt mulig det blir enda ett fly før jeg våger meg på Extran.
    Lite resyme av settene så langt.

1. Right Flyer 40T MK II fra Global ARF
    Minus: Dårlig betrekning skrukkete og veldig vrien nesten umulig og få strammet og pen.
    Trengte endel tilpassning spesielt før liming av hovedvinge.
    Tildels dårlig gjennomtenkte/utførte føringer for rorstenger, krevde mye arbeid før disse gikk tilstreklig lett og servosummingen var borte

Pluss: Modellen var veldig rett og fin, byggemanual grei som den bør og må være på en nybegynner modell. Trematrialer av tilfredsstillende kvalitet.
    Flyr greit gjør den også uten unoter av noe slag.

2. U like Stick 40 fra Vmar.

Minus: Det var skjevheter i modellen spesielt fronten var ille.. montert motorbukk pekte nesten 3 gr feil vei, fikk mye jobb og ombygging i fronten, også vridde balanseror trengte mye pleie, sideror også vridd.
    Trematerialer benyttet virker veldig spesielle, fineren virker porøs og av dårlig kvalitet, balsaen(hvis det er balsa) virker veldig sprø... liker ikke trematrialene i flyet..

Pluss: Coating er av god kvalitet lett og etterstramme med føner der det trengs.
    Mange fine smådetaljer.... servobrett etc.
    Flyet er pent (iden grad en stick kan være pen hehe )
    Lav vekt så vidt jeg kan bedømme
    Prisen....settet er billig
    Monterings veiledning ok.... såvidt
    har ikke flydd det enda så får vente med den biten

Tror jeg vil betenke meg før jeg går på en Vmar modell til hovedsakelig grunnet trematrialene, skjevhetene får jeg gå ut ifra var ett arbeids uhell

3 Extra 300S fra Jamara 90 size
    Har ikke sett så mye på dette enda, men har registrert att det meste av hardware pakken bør erstattes, jeg synes det ser alt for pinglete ut for en så stor modell dessuten er monteringsboken tynnere enn tynn
    Ellers ser coating meget fin ut, trematrialer likeså. og den ser rett ut, noe som blir en lettelse etter Stick en.
    Får komme tilbake til denne da jeg setter igang byggingen for fullt.
    Ligger forøvrig en test av den her: http://www.mfv-altach.at/Ext_01Body.html

mvh MM
    mvh MM
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Hei har en Vmar trainer 40 fra noen år sidan (ca 1996) den verste ARFen eg nokon gang har kjøpt, vridd stab og halefinne, feil på innfallsvinkler osv (sog bra ut / pent) vi forlengde nasen med 10 cm etter ein kresj og då vart den litt greiere å ha med å gjere. Som dere skjønar aldrig meir Vmar byggesett (eg fer frysninger berre med tanken) på meg før eg er heilt overbevist om at kvaliteten er bra (noko han tydeligvis ikkje er enno).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Flyr en del med min Ripmax Xtreme (rewiev fins her på sidene) og den måtte avskrukkes litt men ble bra. Vingen var ferdig skjøtet og alt passet fint sammen. Må reparere den nå siden handa gikk gjennom vingen da jeg skulle løfte den opp Lett men svak! Dette er en 3D-modell som skal være ultralett....

Holder på med en Flair Giles202, litt skrukkete men lett å glatte. Nydelig bygd og rett og sterk. Hardwarepakken er byttet ut i England, slik at jeg ikke trenger handle noe nytt der. Flott glassfiber understell. Flair kan anbefales!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• klausre
        • Oct 2025

Jeg er akurat ferdig med en Extra sport 30 (30-size) fra The World Models, og venter bare på å få den i luften.
        Det blir lagt ut et review av modellen i løpet av april mnd.
        Kort oppsummert; må jeg si at kvaliteten på dettet sette er så bra, at jeg selv ikke vil klare å lage noe tilsvarende. All betrekkning sitter som skinne på Finsbråthen-winerpølser, og det lyser kvalitet av cowling, hjulkåper etc. Modellen skal flys med en O.S. FS-48S.

Comment

• Thinnthinn
          • Sep 2002
          • 1172

Hallo!

Jeg har også bygget en Jamara (Flair) Giles 202... -Og dersom man er i tvil: Dette er to like sett (Flair & Jamara), men hardware-pakken er byttet ut hos Flair sin variant. Desverre hadde jeg en Jamara, og måtte bytte ut alle rorhorn o.l. PS: Husk nåler i hengslene...
          Modellen fløy suverent, men det var en del problemer med å få linet opp staben med hovedvingen (måtte kutte en del i kroppen for at staben skulle bli rett).
          Jamara har aldri fått til det med betrekning, noe som også kommer frem på Flair sine modeller.. Trekket "skrukker", og løsner i kanter/skjøter.
          En kamerat hadde en Flair Extra 1.20, hvor en stor del av trekket på vingen løsnet og flerret av i luften...
          På Gilesen er det en del sorte dekor-striper. Jeg endte opp med å rive av alle disse (da de minnet mer om båndet på en gammel kasett..), og erstattet dem med Biltemas eminente dekor striper! En liten dæsj CA i endene, og det satt som støpt!

-Ellers er det jo best å bygge selv -Eller??

Audun Thinn
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Selvfølgelig er det best å bygge selv Hvem skal man da skylde på om ting blir skeive og tunge...?
            Da jeg bestilte min Giles fra Teknisk hobby fikk jeg beskjed om nettopp de svarte dekorstripene, dessuten også tips om å sjekke at det var nok lim i innfestingen til motorkassen. Ikke dårlig service det! Tydeligvis at det er selgere der som er interessert i hobbyen og kundene.

Comment

• MicroMac
              • Jan 2003
              • 632

Hei igjen...Vedr Vmar sticken. Idag skulle den på vingene. Ble den korteste seansen jeg har hatt som modellflyver....nektet rett og slett å lette, enden på stripa kom imot med imponerende fart (MVVS49 en gikk iallefall som ei olja kule) flyet endte i brøytekanten mens hjelpe mannen skrek høyderor og jeg røsket det jeg var god for. Gikk bedre enn fryktet (Ett par timers CA og litt trekking) men en smule tydelig att her trengs det justeringer.
              En vittig sjel på stripa lurte på om jeg lanserte ny RC gren ....RC snøfresing...jeg lo høflig og noe anstrengt.

Nå er det tilbake til konstruksjons bordet for og lappe på Vietnamesiske RC konstruktørers noe løsslupne omgang med risbrennevin

Pkt 1 Burde fulgt Ulvens anbefalinger om å øke angrepsvinkelen på vingen ca 5mm i forkant. (begriper egentlig ikke hvorfor jeg ikke gjorde det)
              Pk2 2 Understellet bak er for høyt, slik att den sliter med og få løft...eller rettere sagt den får ikke løft. (tror egentlig dette var hoved årsaken)
              Bør vel sjekke CG igjen også, men nekter og tro att jeg har blingset til de grader der.

Uansett....dette øker ikke akkurat lysten på ett nytt Vmar sett.
              Akkurat nå er jeg heller ikke videre keen på og reparere...men det kommer vel om en dag eller to

PS: Burde vel egentlig ikke poste dette innlegget , men er nå engang slik att alt ikke går etter planen....

Mvh MM
              mvh MM

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Takk for att du postet innlegget, lo gott. Lurer altid på hvordan det går med dei en svarer til, av og til er det heilt tyst og en får aldri vete kor det gjekk med problemet.
                Dessutan å høyre at andre går i baret gjer at sjølvfølelsen stig litt etter forige fadesen eg gjorde (ein annan landa og taksa forbi meg og eg kvapp og snudde meg vekk frå flyet mitt som var 3m over bakken på vei inn mot bana, for å sjekke lyden bak meg. kom på flyet mitt og rakk akkurat å dra fult høgderor og stall lande det i lyngen frå 0,5m høgde. Det var eit skule fly så det gjekk bra med flyet men det var ikkje min forteneste).

Så lat dette vere ei oppfordring til alle som bruker forumet for å få hjelp med problem å gje tilbakemelding på kor det gjekk (treng ikkje å vere ei long avhandling som dette), det vil gje råda som virker større tyngde for dei som les i forumet for å lære.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

Der var iallefall svinepelsen av en Stick i lufta
                  Den var ikke i trim for og si det mildt , utrolig tung på høyderoret selv med dual rate... måtte virkelig jobbe for og holde den oppe,
                  trengte også noen klikk på sideroret.
                  Fikk etterhvert grovjustert den uten å barbere noen furutopper
                  Virker stabil og fin faktisk.. masse fart og mer enn nok motor, virker også overaskende kultivert på lite trottel .... skal se det blir fly av det allikevel.
                  Landing også uten problemer eller overaskelser av noe slag Ga meg etter den ene turen. Nå er det å etterjustere ror og få trimmen i null.
                  Så er det forhåpningsvis bare moroa som gjenstår

PS Siste Stick innlegg fra min side her på foraet, neste gang jeg prater masse tull blir det om ett nytt prosjekt
                  mvh MM

Comment

• snurrburr
                    • Apr 2003
                    • 8

Vmar

Hei Hei alla ihopa...

Leser at det er mye å klage på når det kommer til Vmar produsenten. skal tilføye en til....

Fikk kjøpe ett arfsett av en i klubben.(nytt) gikk igang å sette sammen greia samma kvelden. regnet med at det kom til å ta 4-5 timer og det kom til å bli flygeklart til dagen derpå.. (er ikke det hele vitsen med ARF da?!) etter å ha holdtpå i over 20 timer med det forp... møkkasettet så var jeg på randen til å hive det ut vinduet i rein fustrasjon...

Her var det meste skjeivt og slørvet satt sammen..

1: Staben var sikkert bortimot 20` grader feil
                    2: høyderorene var ikke rett iforhold til hverandre og skeiv.
                    3: Motorbukken som fulgte med i settet gikk ikke ann å bruke!!!
                    4: Understellet som fulgte med i settet var for små. (passet ikke i
                    utskjæringen)
                    5: Trekket på både vingen og kroppen var slapp over hele linja.
                    6: Hengslingen på balanserorene var helt på tryne.

Lettere sagt her var det så mye slurvarbeid som var gjort at jeg la settet bort på hobbyloftet til vinteren. Går ikke ann å holde på med slikt midt i sesongen. Da skal det flys 24/7 !!!

Så kom vinteren og jeg hentet settet ned ifra loftet og tok en titt til på det. Ja ja har man først begynnt så får det gjøres ferdig tenkte jeg etter en rask kikk.

Endte med at jeg brukte 3-400,- riksdaler på nye deler som passet til settet. (motorbukk,understell og div smått)

Etter noen ganske så mange timer så var jeg endelig ferdig og klar for å imponere gutta på stripa...

Modellen fløy som en drøm! men det kan jeg ikke takke Vmar for!!

Blir siste Arf mod på denne karen. Gjør det sjøl så blir det gjort ordentlig!
                    SnurrBurr.

Comment

• askare
                      • May 2002
                      • 82

Så at det var mange som hadde skrevet litt negativt om VMAR, har selv en slik modell. En lavvinget sak som ble modellnr 2 for min del.
                      Er fornøyd med modellen, den flyr fint og ser sånn tålelig bra ut i finishen.
                      Det eneste negative er at den kanskje er litt tung, og at den kom levert med knivbladet til en tapetkniv limt på innsida av folien!

askare

Comment

• Ulven
                        • Jun 2002
                        • 451

MicroMac: Hva kan jeg si... "I told you soooooo"... hehe...

dumt å høre på en ulv en gang i blandt.. hehe...

vel, skal vel ikke si noe tenker jeg.. klarer å ta av i medvind og greier.. hehe... det ble vuggevisa og lett saltomotale... svups, ett stk MOST vinge.. hehe..
                        Med vennlig hilsen / Best Regards
                        Freddy Ulvseth
                        http://freddy.ulven.com/rc

Comment

• MicroMac
                          • Jan 2003
                          • 632

Hehe Ulven fort gjort og plante labbene i graut fatet i dette gamet her

Re Askare...Har også hørt om andre som var meget fornøyd med Vmar settet sitt, men later til att kvaliteten er i beste fall utrolig variabel

Sticken er forøvrig ett utrolig artig fly, en slags jeep med vinger, på lite trottel og små rorutslag så får den den snilleste trainer til og virke vrang, heller ikke noe problem med skikkelig råtass flyving

mvh mm
                          mvh MM

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Egentlig så vil det meste fly.. problemet er oftest flyegenskapene. En billig ferdigsammenraska asiatisk sak vil fly hvis du bare selv sjekker følgende: balansepunktet og rorutslag, og det viktigste: angrepsvinkelen! Har flygplanet negativ angrepsvinkel så har DU trøbbel. En angrepsvinkel mellom 0,2 til 2,5 grader er det som skal til. En symmetrisk profil på en acromaskin betyr liten angrepsvinkel, og en Clark Y profil (flat under) vil ha 1,5 til 2,5 grader innfallsvinkel.
                            I 99% av tilfellene skal stabilisatoren (stabben) være 0-referansen og vingen skal ha positiv angrepsvinkel i forhold til denne.

Comment

• olle
                              • May 2002
                              • 708

Har merket meg at det er en del klaging på en del produkter, særlig ARF fly. Det er lov å sjekke om modellen er slik man ønsker før man kjøper den. Og handler man på postordre, så har man angrefrist (i allefall hvis man handler i Norge). Så det er ingen grunn til å bli sittende med et produkt man ikke er fornøyd med.
                              En god regel når det gjelder ARF (almost ready to fly) modeller, er å gå over hele modellen med litt ekstra lim og verktøy. Mange av disse settene er etterhvert blitt såpass rimelige at man skal ikke vente all verden av kvalitet på utstyret som er brukt heller. Man får stort sett det man betaler for.
                              Hobbyen skal tross alt appelere litt til egen kreativitet og innsats. Det hadde blitt litt vel kjedelig hvis alt "fløy rett ut av esken". Da må man satse på Fisher-price fra Brio.

Ps. Ang. Vmar så er det pussig nok fortsatt populært i Sverige. Kanskje de ser dårlig eller er litt trege der? Eller er det nordbaggaren som ikke henger med. Ikke vet jeg!

Comment

Working...