Unconfigured Ad

Collapse

edge 540 (ultramicro) og utstyr. need help

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

edge 540 (ultramicro) og utstyr. need help

hva mener dere om dette opsettet?
    Edge540
    Cdrom motor
    hyperion titan 10A
    wanma 600mah 3s
    hitec mg04
    3 hitec hs55 elller 3 stk gws servoer alle på ca 8g.
    takker for hjelpa!
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Hitec-mottakeren er fryktelig tung. Jeg vil heller anbefale Hyperion DSP 4 eller Futaba R114F for eksempel.

Det batteriet er svakt, men det kan fungere fint om du vikler motoren snill, minst 22 turn stjerne tenker jeg siden det er en 20 mm motor. En kamerat har en 18 turn motor som drar 9 A på full gass 3S. Den er sinnsykt rå.

Comment

• kapia
      • May 2005
      • 1435

er enig i at den er tung, men no er det økonomien som setter grenser , har nett vraka clutchen på volvoen min i forige uka parkerte jeg en bakaksling til 10k , det suger! men som sagt før i andre poster, så kjøper jeg brukt

Comment

• kapia
        • May 2005
        • 1435

har sitt litt på nettet, og kunne tenkt meg et enkelt depron fly, slik som ultramicro selger no. vil den cd rom motoren yta noe på et slikt fly?

Comment

• Mr_Nils
          • Apr 2003
          • 146

Jeg flyr en Shock flyer på en cd-rom. 23 turn, 6,4A v. 3s og en GWS hd8x4. Totalvekt 200g +- allt etter batteri. (1100mAh ST lipo, 700mAh kokam)
          Vil du spare vekt og penger kan du prøve waypoint servoer fra moss -hobby eller griffin, 4 eller 6g. Bruker selv 6g uten problemer.
          Nils

Comment

• kapia
            • May 2005
            • 1435

problemet er at jeg ikke vet hvor mangen viklinger det er på den orginale cdrom motoren... er nesten ARF.

Comment

• Mr_Nils
              • Apr 2003
              • 146

Er det en kjøpt motor/byggesett eller en som er plukket fra en cd-rom?
              De fleste motorene fra en cd-rom har for tynne ledninger til at de kan brukes direkte (tåler ikke mye strøm) , og ring-magneten er som regel noe svak.
              Nils

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Den motoren har 32 turn delta i følge Aircraft-World. Det tilsvarer ca 21 turn stjerne tror jeg. Da tror jeg ikke du kan bruke større enn 7" prop, for eksempel GWS 7035 (ikke slowfly-propellere).

Du må nesten måle strømtrekket for å se om du kan bruke den.

Comment

• kapia
                  • May 2005
                  • 1435

takk for infoen! skal prøve å lime på magnetene i dag, har 7x3.5 EP propeller som jeg har tenkt å bruka på denne saken, vi får se, har dere noe tips til liming av magneter? fks avstander osv osv.

Comment

• Bonito
                    • Sep 2004
                    • 265

Sjekk www.gobrushless.com der finner du bruksforvirring som forklare akkurat det og alt annet som har med CD-R motor vikling/bygging.

Mvh
                    Simon B. Nielsen
                    Damn these things are hard to fly!

Comment

• Mr_Nils
                      • Apr 2003
                      • 146

Her er en byggebeskrivelse på norsk: http://home.online.no/~vmartins/Mode.../ByggMotor.htm
                      Nils

Comment

• kapia
                        • May 2005
                        • 1435

hei, no har jeg demontertn en pc dvdleser, den har en fantastisk stor brushless 24mm over statoren, og 26 inv mål på kanna, eneste problemet er at jeg har gjort kanna litt slarkete der akslingen skal gå inn...... lurer på om det er noen andre som har gjort det samme, og hvor får jeg kjøpt lakkert kobber tråd?

Comment

• LN-WNH
                          • Dec 2003
                          • 426

Originally posted by kapia
                          hei, no har jeg demontertn en pc dvdleser, den har en fantastisk stor brushless 24mm over statoren, og 26 inv mål på kanna, eneste problemet er at jeg har gjort kanna litt slarkete der akslingen skal gå inn...... lurer på om det er noen andre som har gjort det samme, og hvor får jeg kjøpt lakkert kobber tråd?
                          Der du bor er det kanskje et lokalt vikleverksted?
                          Sjekk ut gule sider.
                          De har vikletråd i alle dimensjoner til en billig penge.
                          Prøv med 0.3 mm til den motoren du nevner.
                          Hvis du er lur så skaffer du også litt 0.35 mm tråd - hvis du fant et vikleverksted.
                          Hvis ikke du finner noe slikt verksted så kan du få fra ELFA eller GoBrushless.
                          Forsøk å legge på ca 20 tørn, kople endene som starter hver fase sammen og kople de andre tre til regulatoren. (Stjernekopling må vite!)
                          Husk at en orginal CD rom motor plukket fra et CD/DVD drev har en støpt magnetring som ikke er spesielt kraftig. Hvis du skal ha mere prestanda må den ringen ut og nye magneter inn. Da er du på god vei til et av de mange "byggesettene" som kan skaffes...............
                          Lykke til!

Comment

• kapia
                            • May 2005
                            • 1435

okay! skal se om jeg ikke får ringt elfa elrns imorgen, er klar over alt dette her ed magnetene, men jeg greide å gjøre "huset" litt slarkent, har lurt til på å dreie ny, men vet ikke hva jeg gjør.

Comment

• TeGe
                              • May 2005
                              • 117

Originally posted by kapia
                              jeg greide å gjøre "huset" litt slarkent, har lurt til på å dreie ny, men vet ikke hva jeg gjør.
                              Hvis du har tilgang på dreiebenk:
                              En enkel måte du kan "ordne" slarken på er å dreie en liten skive i passe diameter og tykkelse og bore rett igjennom denne på tvers og gjenge opp med for eks. 3mm gjenger. Sett i 2 skruer. Senter-hullet må være i samme dim. som akslingen. Nå har du en prop saver.
                              Så drypper du noen dråper med tynn CA lim på "huset" og presser prop saveren nedtil. Da sitter den fast i "huset".
                              Da kan du skru fast akslingen med skruene.
                              Husk at begge flatene må være plan og ren før du limer.

Om dette er den beste løsningen kan vel diskuteres.......men jeg har gjort det flere ganger og funker helt OK.
                              Attached Files

Comment

Working...