Unconfigured Ad

Collapse

HVOR STORE UTSLAG PÅ ROR!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

HVOR STORE UTSLAG PÅ ROR!

Jeg driver og bygger en skuldervinget kunstfly trainer. Det er ikke oppgitt hvor store utslagene skal være på rorene.

Slik som modellen er innstilt nå er høyde og sideror satt opp med 2,5 cm til hver side og balanseror på ca 1,3 - 1,5 cm.

Er det noen på forumet som kan gi noen gode råd om dette?

På forhånd takk for all informasjon.

Mvh
    Superstar40
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro
  • Tally-ho
    • Apr 2002
    • 219

Hvis man ikke vet utslagene så bør man begynne med små utslag og så prøve seg frem. Hvis du har brytere på radioen for å slå av og på dual rate kan du lage 2 oppsett ved å slå av og på dual rate mens du flyr. På de mest avanserte radioene kan man faktisk bytte hele modellprogram med en bryter.
    2.5 cm på høyderor hørtes veldig mye ut. Men det har også noe å si hvor store rorene er. Skal du ha store utslag så bruk exponential (30-40 prosent). Fly med for store utslag på høyderor er vanskelig å fly.
    Sideroret kan man sette til maks utslag og så bruke masse exponential (40-50 prosent).
    1.5 cm på balanseror høres greit ut.
    Men som før sagt, prøv deg frem. Det varierer også fra person til person om hvor mye utslag man liker å fly med. Jeg for min del liker små utslag for da er det lettere å få myke fine øvelser når jeg flyr f3a. Jeg bruker også exponential på alle ror for da har jeg store utslag i ytterpunktene på stikkene i de øvelsene som krever det.

Mvh
    Lars Erik Arntsen
    Mvh
    Lars Erik Arntsen

Comment

• MicroMac
      • Jan 2003
      • 632

Følgende oppsett er anbefalt for jomfru turen for en Stick 40
      Ail 3/8"
      Elev 5/16"
      Rud 1"

Veldig forsiktige med utslag de fabrikk rådene, og iallefall høyderoret var for lite for min del.
      Benytter nå samme innstillingene men med dual rate på høyderor og balanse
      mvh MM

Comment

• ksandal
        Forhandler
        • Nov 2001
        • 143

Rorutslag

JEg personlig bruker så mye som mulig så mine fly har stort sett 60 grader eller mer i utslag he,he noen har 90 grader på høyderor og balanseror og de er da "noe brå" i sin være måte

Mindre en 10 grader bør du ikke ha , da er det bedre å ha litt ekstra men heller trimme det ned på radioen med dualrate, eller kansje enda bedre med Exponetiale som gjør at første del av stikke er "snill" , men trenger du mer så er det bare å bende stikka så har du det du trenger. fint til allround bruk syntes jeg.

Recorden min er å loope i stua inkl roll og inverted flyging ut altandøren for å snu i hagen og så lande i stua igjen ( Mouse)
        mvh Kjetil Sandal
        www.modellfly.no
        -----------------------------------------------------------------------
        Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

Comment

• Thomas Revå
          • Apr 2002
          • 150

30-40% eksponential er for mye for min smak, overgangen mellom lite og mye utslag blir alt for brå. 25% er det meste jeg føler er komfortabel, mitt 'standard' oppsett av dette er 15% på høyde- og balanseror, og 20% på sideror.

Ang. størrelse på utslag, det er umulig å si stort om dette når vi ikke vet noe om størrelsen på rora.

Comment

• Topografi
            • Aug 2002
            • 24

Det er bare å tenke fornuftig, 3 cm på rorene vil jeg si er et passe utgangspunkt å begynne med,hvertfall ikke mer enn de 3 cm.

ksandal, du er gal :P selv kjører jeg vel ca 50grader på funfly,men 90 hørtes LITT drøyt ut?

Petter
            petter

Comment

Working...