Unconfigured Ad

Collapse

vil ikke rolle til venstre

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

takker for tipset skal prøve det i morgen.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

De aller fleste modeller roller best og rettest til venstre, pga. motorens rotasjonsretning.

Om modellen din går i styrtspiral når du roller til venstre er det noe få faktorer ting som kan forårsake det:
      1) Modellen er ikke i balanse sideveis. Mest sannsynlig er den venstre vingen for tung.
      2) Rorene dine går forskjellig hver vei, eller er henglset helt feil. Alle rorene skal i utgangspunktet gå like mye opp som ned. Også på halvt stikkeutslag!
      3) Du legger inn litt side eller høyderor helt ubevisst når du roller til venstre. Jeg har utallige ganger stått bak folk for å hjelpe de med justering av balanserors -diffrensieringen, og veldig ofte så klarer de ikke å ta en roll uten å komme borti høyderoret. Prøv selv! Om du har det samme problemet, så bør du stramme stikkene dine.
      4) Er du sikker på at ikke vingene dine er vridd?

Ellers må modellen være RETT! Kroppen må være rett. Og mål fra vingetipp til sideror osv... for å sjekke at modellen er så rett og symmetrisk som mulig. Bør være innenfor 2-3mm på en slik modell.

For å justere høyretrekket på motoren skal du gjøre følgende: Fly rett frem og trekk forsiktig opp til stigende vertikal. Juster (med trimmen) sideroret til modellen går vertikalt rett opp. Det er normalt at modellen vil falle over til venstre etter 50-100m. Land, og se hvor mye sideror du må ha. En tommelfinger-regel sier at du skal ta halvparten av siderors-utslaget, i grader, og overføre dette til høyretrekk på motoren (maks 3 grader). Pass på at propell-senter fortsatt skal være i senter av flyet når du har lagt til dette høyre-trekket. Dette forutsetter at modellen først er rettet opp og at den er i sideves balanse.
      Last edited by Tom Erik; 14-11-05, 04:29.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Originally posted by Tom Erik

4) Er du sikker på at ikke vingene dine er vridd?
        For å sjekke at vingene ikke er vridd, kan du bruke 2 5x5 mm furulister og 2 strikk. Se på bildet som jeg viser hvordan du sjekker skjevhet.
        Attached Files

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Takker for masse tips. er styrtregn her i dag så det blir vel å sjekke litt mere etter skeivheter og sånt først. Dette er det første byggesettet jeg her bygd og har bestemt meg for å bygge ett større og finere sett i løpet av vinteren. men har ikke lyst til å begynne før jeg kanskje finner ut hva som er feilen med dett. slik at jeg ikke gjøre samme feil med neste fly
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Tror jeg fant feilen. Tok å justerte utslagene på ballanserorene til 150% på radioen. og da så jeg at det venstre roret har mere utslag en det høyre. gjelder både opp og ned. og når jeg da gir balanseror til venstre vil jo den venstre vingen droppe mere en den høyre løfter, slik at flyet går ned i spinn ikke sant?.

skal gjøre det om og sette 2 små servoer ut i den nederste vingen i stedet for en på midten, regner med problemet løser seg da
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

Working...