Unconfigured Ad

Collapse

Lipo/vanlig

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radiorc
    • Sep 2005
    • 76

Lipo/vanlig

Heisann har aldri vært borti lipo før men nå har faren min lagd på jobben. han kom hjem jeg satt de på lading en vanlig hurtiglader til vanlige batterier de utvidet seg og ble varme jeg tokk den av laderen avkjølte den satt hurtigladeren på minimalt og ladet den ytvidet seg og ble varm, men det tok lengre tid en når hurtigladeren stod på fullt?? må man ha lipo lader?????

og en ting til de vanlige batteriene veier 195 gram, men de nye (lipo) veier 30 gram det er tre små plategreier oppå hverandre.. stemmer det at de kan veie 30 gram + at skal det bare være tre småplate greier??? tipper det vil si at det er tre cellerd, men de vanlige er 8 cellers???
    Flyr du opp kommer du alltid ned!!
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Har faren din LAGET et LiPo-batteri? Hvor jobber han da?

/offtopic

Comment

• sigve
      • Apr 2005
      • 484

oki.....heldig du....at ikke huset brente ned eller noe... LIPO skal lades BARE på lipo lader, metodene for lading av lipo og vanlige batterier er helt forskjellige....IKKE lad LIPO med DEN laderen!!!!!

Du bør dessuten kaste det batteriet...det e så godt som ødelagt og kan eksplodere ved bruk. LIPO batterier som ikke brukes skikkelig kan sprenge....Og da kommer det noe ut som ligner på napalm og som ikke kan slukkes med vann.

Les litt på diverse om lipo her på forumet før du så mye som tar i et lipo igjen...oki?
      Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Psyko-lefse
        • Feb 2004
        • 1438

Originally posted by radiorc
        Heisann har aldri vært borti lipo før men nå har faren min lagd på jobben. han kom hjem jeg satt de på lading en vanlig hurtiglader til vanlige batterier de utvidet seg og ble varme jeg tokk den av laderen avkjølte den satt hurtigladeren på minimalt og ladet den ytvidet seg og ble varm, men det tok lengre tid en når hurtigladeren stod på fullt?? må man ha lipo lader?????

og en ting til de vanlige batteriene veier 195 gram, men de nye (lipo) veier 30 gram det er tre små plategreier oppå hverandre.. stemmer det at de kan veie 30 gram + at skal det bare være tre småplate greier??? tipper det vil si at det er tre cellerd, men de vanlige er 8 cellers???
        Ja, du MÅ, og jeg kan ikke understreke det nok, du MÅ ha lipo-lader. Lader du de med en vanlig hurtiglader kan du risikere at det skjer slik: http://www.helihobby.com/videos/LithiumBattery.wmv
        I tillegg høres det ut som hverken du, og også din far hvis han prøvde å lade de med en vanlig hurtiglader, ikke vet helt hva dere driver med. Det å bygge egne celler kan være en risiko-sport, da cellene må være like, og ha samme spenning før man prøver å lade de første gangen. I tillegg må de tåle strømtrekket til motoren de skal brukes til (C-rating, ett batteri på 700mah og 10C tåler 7A). Du kan heller ikke lade ett lipo-batteri med mer en 1C, dvs har batteriet en kapasistet på 700mah, kan det lades med 0.7A. Lader du det med høyere ladestrøm, eller feil spenning, kan du få resultatet de fikk i filmen.

Sett dere ned og les litt om lipo/ladere og slikt, da det er veldig viktig at du vet hva du gjør.

edit: Damn! Sigve slo meg
        jaja, farene med lipo kan ikke understrekes nok ganger.
        Les denne tråden før du prøver deg på lipo igjen: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=8416
        Og beklager hvis vi virker litt streng/sure, men når det kommer til å brenne ned hus og slikt er det best å ikke ta noen sjanser.
        Når du har fått litt mer kunnskap er det bare å bestille lipos og lader, lettere vekt og mer ytelse gjør hobbyen gøyere
        Last edited by Psyko-lefse; 22-11-05, 18:45.
        Morten Smøraas

Comment

• radiorc
          • Sep 2005
          • 76

ok takk for svar. vel faren min jobber med batterier ta det med ro de vet hvordan de lager lipo, men trodde jeg kunne bruke vanlig lader, men pappa sa egentlig at jeg ikke kunne det jeg misforstod. men stemmer det at den kan veie 30 gram og at det bare er tre små plater oppåhverandre??? syntes det er så liten vekt og liten greie? den andre er myyye større!
          Flyr du opp kommer du alltid ned!!

Comment

• Psyko-lefse
            • Feb 2004
            • 1438

Originally posted by radiorc
            ok takk for svar. vel faren min jobber med batterier ta det med ro de vet hvordan de lager lipo, men trodde jeg kunne bruke vanlig lader, men pappa sa egentlig at jeg ikke kunne det jeg misforstod. men stemmer det at den kan veie 30 gram og at det bare er tre små plater oppåhverandre??? syntes det er så liten vekt og liten greie? den andre er myyye større!
            Ja, det stemmer at det er tre små plater. De har en spenning på 11.1V nominell, 12.6V fullladet. Ett vanlig 8-cells batteri har en nominell spenning på 9.6V, fullladet litt over 11V. Og det stemmer at den kan veie bare 30g.
            Men, du må være sikkert på at batteriet tåler strømtrekket du skal bruke det til.

edit: fikset på spenning, takk Tintin
            Last edited by Psyko-lefse; 23-11-05, 20:19.
            Morten Smøraas

Comment

Working...