Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett av Flaps med Graupner MC-12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett av Flaps med Graupner MC-12

    Hei,

    jeg har en Carosel med balanseror som også skal fungere som flaps. Senderen er av typen MC-12 og mottageren er en Graupner R700 (7kanaler).

    Jeg prøver å hente opp gammle tysk kunnskaper for å forstå denne fantastiske manualen som fulgte med senderen.....men det går ei så bra

    Jeg har satt inn en ekstra skru knott i senderen som skal virke på kanal 6 (flaps), høre balanseror henger på kanal 2 og venstre balanseror på kanal 5 på mottager. Etter mye testing så får jeg ikke flaps til å fungere.....hva gjør jeg galt ?

    På skru knotten som jeg har satt inn i senderen er det mulighet for å henge på en dings til som skal være av typen som har to ledere, antagelig en av/på bryter, må denne være tilkobblet for at skru knotten skal fungere, eller er det bare jeg som har knottet feil på senderen ?

    Svar/tips mottas med stor innlevelse og takk

    -U

  • #2
    Hei
    Er dette en computer radio?
    Om ikke tror jeg at du må ha et fly med egen flaps servo, jeg hadde på gamestyringen min en flaps kanal, men fikk ikke bruke den. Måtte da ha en computer radio og mixe flaps.
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Ja det er en Computerradio, så jeg har masse muligheter. Problemet er bare at manualen er på Tysk..

      Comment


      • #4
        Har ikke kjenskap til den radioen, men du må da mixe de to kanalene som balanseror står på, du skrev kanal 2 og 5? Jeg bruker kanal 1 til høyre og 6 til venstre balansror, kanal 2 er jo høyderor.....
        Low and slow with power to go !!

        Comment


        • #5
          Hei,
          jeg har også en MC-12. Siden radioen er laget av JR finnes det JR modeller som er ganske like.

          For elsempel JR XP-662.

          Jeg ser at på hjemmesiden til Horizon hobby finnes manual på engelsk til denne radioen. Kanskje du finner det du leter etter der?

          Hilsen

          JJ

          Comment


          • #6
            Problem solved !

            Det viste seg at jeg måtte sette at flyet var AC(Acro, jeg hadde valgt UN-Unifly) da fikk jeg opp et eget program for flapron. Servoene skal henge på kanal 2+6 og skruknotten eller vippebryteren i senderen må da sitte på kanal 6 i senderen. Fungerte aldeles utmerket. Jeg kjøpte en tre pungts bryter som jeg bruker i stedet for skru knott siden jeg ble anbefalt å ha predefinerte settings på utslaga. Dersom jeg trimmer subtrimmen til å stå i nøytral når bryteren står i øverste posisjon får jeg to nivåer av flaps, eller jeg kan trimme subtrimmen til å stå i nøytral når bryteren står i midten og vips så har jeg luftbrems.
            Graupner er nok litt spesiell med tanke på kanal valg, men det står greit forklart i manualen, ellers så er det jo bare å prøve seg frem.

            -B

            Comment

            Working...
            X