Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sølvlodding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sølvlodding

    Kan noen si meg hva slags utstyr jeg trenger for sølvlodding? Holder det med en vanlig gassbrenner som man får på Clas Olshon (drives av butangass).

    Er det evt andre plasser som er bedre å handle slikt utstyr fra? Trenger kun noe enkelt da det er et understell som må loddes.

    Mvh, Thomas

  • #2
    Tviler på at du får nok temp til sølvlodding, men det kan gå...?
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Hva andre alternativer har vi for å lodde/sveise følgende:



      Pianotråd og vanlig lodding holdt ikke...

      Comment


      • #4
        Har en kompis som ikke hadde tid å vente på at noen kunne sølvlodde, så vi midlertidig surra ståltråd rundt og deretter tape. Dette som skulle være midlertidig har vart ca 50 flyturer, men dette er på et lett fly. Om du ikke har noen som kan hjelpe deg kan jo du surre ledning(av isolert) rundt og så lodde denne....? Sånn midlertidig...
        Low and slow with power to go !!

        Comment


        • #5
          Propan gir vanligvis ikke nok varme til sølvlodding,men ettersom pianotråden er så tynn så kanskje det går.Men jeg vil heller anbefale deg å prøve med vanlig lodding en gang til.Gjør skikkelig rent,surr skjøten med tynn kobbertråd og bruk loddepasta.Varm skikkelig,helst med propan,det er vanskelig å få det varmt nok med loddebolt.Loddetinnet skal smelte når det berører pianotråden.Ikke bruk loddebolten eller gassflammen til smelte tinnet,da får du en "kaldlodding" som er veldig svak.Sveising er vanligvis et dårlig alternativ på pianotråd,varmen ødelegger spensten i metallet slik at det bøyer seg og knekker etter en stund.
          Mvh
          Gunnar Børseth

          I might not be very good, but I'm fun to watch.

          Comment


          • #6
            Bruk en propan brenner

            Jeg har laget potter og understell som jeg har brukt Turbo torch propan brenner og sølv tråd (både med og uten fluss middel), det er varme nok i mengder!!!
            sørg for at du får bort alt gml. lodde tinn først, bruk smergel papir der du ønsker å "lodde" så blir det sikkert bra.
            Lykke til
            --
            Knut Dahl
            Getting High By Flying Low

            Comment

            Working...
            X