Unconfigured Ad

Collapse

Avbalansering av propell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Avbalansering av propell

Hei

Dette er noe jeg lurer på, som jeg ser står beskrevet flere plasser og jeg ikke har greie på.
    Når jeg kjøper en ny APC propell til min fuelmotor - må den avbalaneres. Og da spør jeg MÅ den det, eller trenger den IKKE det?
    Om så, hvordan gjør en amatør som meg det. Når jeg avbalanserer bildekk, så får jeg utført det av fagfolk.
    Dette er noe jeg ikke vet mye om.

Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"
  • ofremmi
    • Sep 2002
    • 490

Hei
    Du MÅ ikke, men du bør ta en sjekk. Klart at motoren går, flyet flyr og du har det gøy selv om propellen ikke er perfekt balansert. For mye vibrasjon i modellen vil redusere levetiden på utstyret, alt fra servoer til rorhorn og hengsler.
    Stort sett er APC'ene ganske bra slik de kommer, men jeg har vært borti noen størrelser som ikke var helt bra (10-12 år siden). Generelt sett vil faren være større ved høyere turtall og større propeller. Kraften som en ubalansert masse genererer er proposjonal med radius, og proposjonal med turtallet opphøyd i 2. Altså hvis tyngdepunktet til propellen er 1cm ute av senter vil ubalanse generere en gitt kraft på motorakselen, dersom tyngdepunktet flyttes til 2cm ute vil kraften dobles. Hvis turtallet derimot dobles vil kraften øke til det firedobbelte.
    Et poeng er at propellen er bare en liten bit av hele problemet, motoren i seg selv er langt fra i balanse, og med litt flaks kan en propell ute av balanse bedre forholdene, eller med uflaks gjøre dem mye værre. Dette er det samme som med et bilhjul hvor du har felgen og dekket som som regel er litt ute begge deler, treffer du bra med monteringen blir det ganske bra, eventuelt helt j...
    Min lokale 'pusher' Norwegian Modellers, selger en god balanserer fra DuBro : 'DUBRO499 BALANSERER TRU SPIN' og en fra TopFlite : 'TOPQ5700 BALANSERER MAGNET' Begge gjør jobben bra, TopFlite sin greier ikke store tunge propeller, DuBro sin er meget universell og fungerer også godt for å avbalansere helikopter rotorhoder etc. etc.
    Ola
    www.ofremmi.info

Comment

• Gisle
      • Dec 2005
      • 575

Hei

Dette er interessant. Men vedr vibrasjoner. Vil man ikke merke at det er større vibrasjoner når man holder vi flyet og gir gass? Eller er vibrasjonene så små at en nesten ikke merker de og allikevel gir konsekvenser for servoer, hengsler m.m. ?

Gisle
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

Working...