Leste en eller annen plass at Jupiter passer minst like bra som Ready til nybegynnere da den er minst like stabil og kan flys like sakte som Readyen. Selv synes jeg det høres rart ut med tanke på at Readyen er høyvinget. Men stemmer dette vil det for meg lønnes å kjøpe en Jupiter istedet for Ready da har jeg jo en trainer/akro i ett. Vil gjerne høre andres erfaringer/synspunkter på saken.
Unconfigured Ad
Collapse
Ready vs Jupiter
Collapse
X
-
Ready er nok noe lettere å fly, jeg selv lærte meg å fly med en jupiter.
Jeg synes at det ikke var noe problem med den.
Etter du har fått taket på det tror jeg det er lettere å gå lei av ready, da jupiter er noe mer acro fly. Jupiter kan flys sakte og er snill på alle måter.
Lykke til med fly valget.Low and slow with power to go !! -
Hei,
jeg har ikke fløyet Jupiter selv, men etter det jeg hører er faktisk Jupiter lettere/mer stabil en Ready (correct me if Im wrong). Jupiter har stoort vingespenn og med litt kraftig motor tror jeg at du blir bra fornøyd med Jupiter. Uansett så kan du dra bra hart i bakken uten at flyet blir vesentlig skadet. Har sett det selv og vet at disse flyene tåler mange ganger så mye som en vanlig balsa trainer.
Lykke til
-UlldottComment
-
Generelt så gjelder nok dette i dag:
Hvis du har fly en del timer på simulator, og har fått innøvd stikkebevegelsene, kan du gå rett på 'modell nummer to'. Høyvingede nybegynnermodeller er/var ment som øvelsesfly for de som kanskje ikke har noe trening i det hele tatt. Har sett flere eksempler på at personer med simulatortrening "går lei" en høyvinget modell i løpet av en mnd. eller to.Comment
-
Originally posted by SamsungHar flydd en god del med simulator i tillegg til en Combat vinge. Klarer roll og loop rimelig greit med den. Vet ikke om det hjelper med tanke på overgang til motorfly.Comment
-
Takk for mage fine svar men har enda noen spørsmål.
Er det stor forskjell på landingshastigheten til Ready og Jupiter?...og
stabiliteten i lufta?
Hvor lang rullebane kreves det for start og landing?
Er ikke noen klubber her jeg bor...er rimelig langt til nærmeste(13 mil en vei). Men det lønnes sikkert å ta turen dit de første gangene man skal fly og evt. få en erfaren pilot til å ta den opp først. Har Hitec radioutstyr, vet ikke hva de bruker i modell klubben. Kan man koble trainerkabel mellom radioutsyr av forskjellige merker??
"Landingsbanen" jeg kan bruke her er av grus og ikke helt jevn. Tenkte derfor på å montere store hjul(100 mm). Hvor ujevn kan en landingsbane være??Comment
-
Ready vs Jupiter
Først og fremst vil jeg si at Ready og Jupiter brukker SAMME vinge , men med vesentlig lavere tyngdepunkt på Ready så er den en del mer stabil å lettflyd en Jupiter. Landingshastighet er ganske lik på dem og vil klare seg med like kort rullebane. selv klarer jeg meg med ca 10 meter, men vil nok anbefale en nybegynner å ha 50 meter( til landing)som minimum.
Jeg flyr gjerne Ready opp ned med flotører 1 meter over vannet eller lavere til stor begeistring hos publikum, men det er helt klart mer action å fly Jupiter når det gjelder å rolle og fly "show"
Jeg har både Ready, Jupiter, Carosell og Cessna 177 Cardinal i samme serien og alle flyene er svært fine i luften syntes jeg. Carosell er helt klart IKKE nybegynnerfly, mens jupiter som er ganske lik men med mindre vinge er noe mer stabil.
Ready er likevel et bedre sted å starte når alt kommer til alt siden Ready i utgangspunktet er en rask og litt "hot" nybegynnerfly. ( har du en 53 motor på ready så kan den også være mye mer en "bare" et nybegynnerfly)
Hilsen Kjetil
mvh Kjetil Sandal
www.modellfly.no
-----------------------------------------------------------------------
Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..Comment
-
Jeg har selv både Ready, Jupiter og Carosel. Jupiter var det første plastflyet jeg kjøpte, og i den har jeg en 40 2-takt. Joda litt for liten til dette flyet, men modellen er veldig snill med denne motoren. I min Ready har jeg en 61 2-takt. Pga vekten synes jeg denne er vanskeligere å fly. Ellers er disse flyene veldig like i størrelse. Ready har styrehjulet i nesen, og det gjør at den har lettere for å "bikke over" under taksing, enn Jupiter. Men den har derfor også bedre svingradius enn Jupiter. Uansett om du går for Ready eller Jupiter bør du ikke montere større (bredere)motor enn anbefalt, pga vekt og ekstra tilpassing (som kan være vanskelig på disse modellene). Lykke til.Bjørn Edvinsen
Seagull Arising Star RIP
Seagull Extra 300 (2stk) RIP
Jupiter,Ready,Carosel,Beaver
Sky Raider Mach II
ZagiComment
-
Ready et knallbra fly
Ready blir et fly for viderekomne om du monterer en 61 motor i den, det er jo det samme som å sette Porshe turbo motor i en Polo ( den også blir noe ustabil da ja)
Det ideele til Ready er en 46 motor( gjerne med Paulsenpote) eller en 53 motor som har nesten samme vekt. VEKT HAR ALT OG SI for disse plastflyene er tunge nok om ikke du skal fylle dem med mer skrapjern en nødvendig he,he. Jeg bruker lett batteripakke og liten servo på gass og kun en servo i vingen og dermed har jeg spart over 100 gram som faktisk utgjør ganske mye for flyegenskapene. Faktisk så flyr jeg rotta av dem med 53 motor med min 46LA pga vektforskjellen om de da også har 2 servoer i vingen.
Ready er mit faste sjøfly som jeg alltid sørger for å ha start klart da det er min klare favoritt blandt mine 5 sjøfly.mvh Kjetil Sandal
www.modellfly.no
-----------------------------------------------------------------------
Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..Comment
-
Jeg begynte selv med en Ready, men det tok ikke mange turene før Jupiter var tingen (med en Rossi 45, men Paulsen potte eller tilsvarende er hyggelig med tanke på effekt/lyd). Ingen poeng i å begynne med Ready, Jupiter er like lett fløyet. Hvis du legger inn flapperons (2 servoer i vingen) så er landingshastigeheten ihvertfall ikke noe problem. Jeg er ihvertfall godt fornøyd med Jupiter'en som en trainer + at den gir litt ekstra når man ønsker det etterhvert.Bård HaugerComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment