Unconfigured Ad

Collapse

PiperCub i spinn......

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ulldott
    • Apr 2003
    • 95

PiperCub i spinn......

Hei,

har en liten GreatePlanes .20 PiperCub med en LA25 i snuta. Flyet skal være riktig balansert og jeg har fått en veteran til å måle flyet til å skulle fly, dog med litt høy hale. Ok, i går prøvde jeg en take-off med flyet, det steg bra,fikk høyde turnet flyet mot meg da det begynte å utføre merkelige ting. Flyet steg veldig og la seg over på siden, jeg prøvde og rett opp og klarte det delvis, men flyet steg igjen, la seg over på siden og gikk en ukontrolerbar spinn i ca.50 meters høyde, rett i bakken. Flyet fikk knekt propellen sin men var ellers like helt !!!!

Vel jeg hadde riktig nok ikke "helt" riktig ror utslag og jeg er litt flau over å si at jeg nok har 3 ganger annbefalt utslag på høyde roret. Er det mulig at jeg dro så mye i stikka når jeg skulle rett opp at jeg tvang flyet inn i en spinn ?

Det står i manualen at for store ror utslag kan få flyet til bla. å ta snaproll's men ikke at det kan gå i ukontrolerbare spinn's.

Noen som har noen idèr ?

Skal prøve igjen i morgen, da med riktige utslag.

-Ulldott
  • klausre
    • Oct 2025

Re: PiperCub i spinn......

Originally posted by ulldott
    Vel jeg hadde riktig nok ikke "helt" riktig ror utslag og jeg er litt flau over å si at jeg nok har 3 ganger annbefalt utslag på høyde roret. Er det mulig at jeg dro så mye i stikka når jeg skulle rett opp at jeg tvang flyet inn i en spinn ?
    Der har du grunnen. Dette skjer stort sett for alle type fly, når høyderoret har ekstremt utslag. Start med som er anbefalt, så kan du heller øke dette etter hvert.

Comment

• Kenneth
      • Jan 2002
      • 35

Jeg hadde en 40-size World Model Cub tidligere, og med for store utslag på høyderoret så fikk man lett flyet i spinn ved å fra for mye i stikka...

Høres ut som om du har samme problemet ...
      Mvh.
      Kenneth Sørensen

Comment

• ulldott
        • Apr 2003
        • 95

Hei,

jeg justerte inn utslagene etter "spinn" turen, etter det så flyr flyet fint. Jeg har nettopp kjøpt meg en 40 size WorldModel PiperCub med en SCFS52 i snuta, skal ta jomfru turen i morgen men kun med korrekte utslag....

Hvordan klarte du å komme ut av spinnen ? (Om du klarte det da..)

-Ulldott

Comment

• Milorg
          • Jun 2003
          • 1

Hadde en WM Cub med 52sc som jeg "mista" forrige mandag.

Flyet døde da jeg tok ett vertikalt opptrekk, trakk av motoren og fikk til en nyydelig tailslide. I det jeg trottla opp så snappet den over på rygg og de siste ti meterene så var flyet i inverted flatspinn. Sinnsykt å se på! Og alt for lite høyde for å få til noen recovery.

Motoren sitter nå i en Kyosho Cap232 40size som flyr helt fantastisk! Betraktlig høyere landingshastighet i sammenligning med Cub'n.

Mvh

Milorg

Comment

• Kenneth
            • Jan 2002
            • 35

Jeg dro motoren ned til tomgang, og den kom ut selv...
            Mvh.
            Kenneth Sørensen

Comment

• feinwerkbau
              • Sep 2003
              • 7

Hei Cub-venner

Har en WM Piper Cub som jeg flyr mest av alle flya i hangaren. Grunnen til at det ender opp med detta flyet ofte er: Flyet flyr utrolig bra, det flyr realistisk, det er kjempe morro å lande med og ta take of med. Det ser ut som et riktig fly i lufta Det flyr rett og slett kjempebra

men...... som tidligere innskriver skrev.... den kan være "trikki" ...dvs. den "kan" flikke lett, og den "kan" spinne veldig---og "kan" være veldig vanskelig å få ut av spinnen...ihvertfall i lav høyde...

Disse problemer unngåes: ved å trimme modellen riktig(riktige rorutslag), ved og finne ut i hvilken hastighet den flikker(gjør dette i god høyde), og ikke minst være nøye på tyngdepunktet. Og et siste punkt... Cuben flyes med mye bruk av sideror.... da blir flighten fin å se på.... og en lærer å fly Cub slik Cuben blir flydd i fullskala.

Lykke til... Cub er min favorittmodell, og tipper også de som har en slik modell blir ekstra glad i den flymaskinen.

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Er lett å bli glad i Cub ja. Jo større jo bedre!
                Men Cub`er er ikke acro. Kort kropp, stort vingespenn med dertilhørende store momenter i sving ved brå turner osv. Litt tricky på bakken er de minste av dem også. Nei, fly dem skalalikt, med mye siderorsbruk som nevnt så det blir vakkert. Stooore Cub`er (over 2,5m) er svært grasiøse.

De fleste fly som får for mye høyderorsinput vil flikke, og da er spinn neste Husk: det fins ikke noe mer ubrukelig enn høyde OVER flyet! Test ut litt høyt....
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5877

Og ellers så fungerer stort sett uttak av spinn på både modellfly og full size fly på samme måte.

Punkt 1: Av med throttle
                  Punkt 2: Motsatt sideror samtidig med nøytralt eller litt forover med høyderor
                  Punkt 3: NØYTRALE balanseror.

Det fleste modeller vil etter 1-2 turn komme ut av spinnet selv, men det finnes ett utall av spinnvarianter på forskjellige fly.

mvh
                  Alf

Comment

• Kenneth
                    • Jan 2002
                    • 35

Må bare si meg enig med feinwerkbau her....

Har man Cub-dilla så kan WM-Cub'en være et fint sted å starte... Den jeg hadde fløy utrolig pent, og selv om min hadde alt for mye krefter med en OS 46FX så var det ingenting i veien for å fly med halv gass og mindre.. Selv under takeoff...

...og ja, det er få modeller som jeg har brukt sideroret så mye på som med den Cub'en... Det så rett og slett feil ut med ukoordinerte svinger på den modellen...

Har lyst på en Cub igjen, men som andre har nevnt: STØRRE!!
                    Mvh.
                    Kenneth Sørensen

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

MÅ ha det, bare MÅ ha det
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jon Wold
                        • Sep 2002
                        • 949

Cub har en veldig stor ving, som løfter enormt mye. Det flyr sakte, men dersom den ene vingen mister løftet så skjer det saker og ting, og det skjer fort.

Dersom du på lav hastighet svinger f.eks til venstre vil den høyre vingen ha balanseroret sitt NED for å løfte vingen. Den vil da ha mer løft enn den venstre vingen, hvis balanseror går OPP. Venstre ving kan da stalle lenge før den andre vingen, og da starter nedturen MEGET raskt. (Ja, dette har skjedd meg!)

Dette er nok ingen ekte spinn, men snarere en døds-spiral ettersom kun en vinge er utstallet. Den vingen som peker opp har høyere hastighet enn den som flyet roterer rundt, og vil da ha har mer løft, så for hver runde går dette bare fortere og fortere og brattere og brattere mot terra firma. For å komme ut, gi gass og motsatt sideror så er du igang igjen etter en runde.

For å stoppe en ekte spinn (fullt utstallet fly -ingen kontroll på rora) er det mange partytricks, men kun en ting som de lærer bort på flyskolen:

- fullt nedror. Og da mener jeg hardt skyv helt i bånn. Flyet er utstallet, og må ha NESE NED for å øke hastighet og dermed få tilbake løftet.
                        - Fullt sideror motsatt vei av rotasjonen.

Men merk at dette kun gjelder er for en ekte spinn. De fleste modellfly har så lav vingebelastning at en fullt utstallet spinn er umulig å få til, så det blir mere spiraler som retter seg selv hvis bare du retter alle ror. Cub'en vil neppe spinne skikkelig som modell, men slike spiraler med en utstallet vinge skal man passe seg for. Min Cub døde av det dessverre
                        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

Working...