Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fosvarets droner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fosvarets droner

    Er det noen der ute som kan fortelle meg hvordan man bygger sammen en drone? Bilder er også av innteresse. Er ikke sikker på hva jeg skal bruke den til, men kjekt å ha. Kona lurte på hva i huleste jeg skulle med den. Det er mye mellom himmel å jord de ikke forstår

  • #2
    Du finner nok ingen tegninger til dronen , den er konstruert av en som heter steffansen til etternavn og han har garantert patent på den . Ser heller ikke helt poenget i å bygge en slik da den er utrolig døll å fly i lengden...
    Mvh Andre`søhagen

    Comment


    • #3
      Dronen er så enkel at det burde ikke være behov for tegning til den. Hvis jeg husker på det skal jeg tegne skisser i morgen og legge ut her.

      Konstruktøren heter Poju Stephansen. Han er en veldig grei kar, nesten en litt Petter Smart -type. Han har mange jern i ilden til enhver tid.

      Har du et skrog og vinge, eller skal du bygge opp alt selv?
      Har du alle deksler, fallskjerm osv?

      Har nok en del bilder i skuffer og skap fra den tiden jeg selv fløy disse flyene. Den gangen var det Mats-C som var i bruk.

      Litt bilder og tekst finnes på http://www.jerofuel.no/dro.htm

      Comment


      • #4
        Du kan jo kikke litt på disse bildene , ellers kan du lese litt om dronetjenesten i denne artikkelenwww.modellfly.info
        Her står det litt om Banshee drona

        Er vel ikke ulovlig å bygge sin egen fra scratch...

        Var forresten en MATS C på salg på RcMarked for en stund siden , men den gikk fort...
        ____________________
        : -Exlex-
        : Thor Arne Jensen
        :::::::::::::::::::::::::::

        [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

        Comment


        • #5
          Etter litt søking så fant jeg frem til den anonsen du viser til og kan si at han som har eid den dronen var med på å konstruere den . og som det står i anonsen så er det eneste lovlige sivile drone , mao så er det ikke lov til å bygge å fly en drone sånn helt uten videre. her er anonsen 404 - File or directory not found.
          Last edited by andre78; 29-01-06, 22:09.
          Mvh Andre`søhagen

          Comment


          • #6
            Alle kan bygge seg "droner". En drone er ett modellfly...
            Man kan bygge Mats C også utifra bilder og tegninger feks. Men å ta avstøp av deler man har, blir plutselig en helt annen ting. Da har man fått tak i de delene en eller annen plass... Og de delene er ikke i vanlig salg.
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Helt klart at ingen kan hindre noen i å bygge "drone" ut fra bilder/tegninger slik som MATS C for eget bruk , noe annet er hvis man gjør en blåkopi av konstruksjonen og prøver selge den komersielt som "drone" kan man være på tynn is.. men selv her skal det ikke mye endringer til før man går klar antagelig.

              En annen ting er hvis man bygger seg en banshee med samme spec , som har svært god rekkevidde, stor nyttelast, flyges på gps og via f.eks onbord camera, innmerking på digitalt kart osv... da er det ikke snakk om ett vanlig modellfly lenger ... og er ikke lovlig å fly uten de rette tilatelser.
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment


              • #8
                [QUOTE=-Exlex-] flyges på gps og via f.eks onbord camera, innmerking på digitalt kart osv... [QUOTE]

                Sånne fly er det da allerede mange som har.
                Det man heller bør merke seg, er at man må ha godkjenning for å ha lov til å ta flyfoto her i landet.

                Hva gjelder MATS_C Dolphin, så er det vel et par sånne i sivilt omløp rundt omkring. Dette er bare et litt stort modellfly, og ikke akkurat noen akromaskin. Flyene er lagt til ett spesielt formål, nemlig skytetrening.
                De selges ikke sivilt, men etter hva jeg har hørt de koster, så ser jeg ikke for meg at noen prisbevisste modellflygere hadde villet kjøpe dem heller. Derimot hender det vel at forsvaret greier å miste dem, eller at droneflygere (vernepliktige) lurer unna ett og annet vrak.

                Comment


                • #9
                  Ta en tlf til rolf på vigdel å hør om det er lov da vel , er vel ikke noe værre en det....Fløy selv droner i 99 og kan bekrefte at det er et utrolig kjipt fly i lengden....
                  Mvh Andre`søhagen

                  Comment


                  • #10
                    La oss alle slå fast at Stephansen har enerett på Mats-C som fly, men alle er fri til å lage en "lookalike" selv.
                    Nå finnes det langt flere enn et par droner i sivilt eie. Forsvaret ryddet noen lager for ca 10 år siden, og bare der ble det solgt minst 4 fly og 5-6 vinger.
                    I tillegg vet jeg at soldater i dronetjenesten må ha tatt avstøp av dronen. Da jeg selv skulle vekke til livet igjen det gamle dronelaget på Bardufoss flystasjon fant jeg former til skrog og deksler der. Formene var helt klart brukt tidligere. Jeg destruerte dem relativt fort, mest pga plassmangel.
                    Det er vel heller ikke skroget som er mest interessant, men heller vingen. Den har en perfekt washout som gjør flyet svært kontrollerbart og hardfør i alle situasjoner. Kunne godt tenkt meg å hatt den vingen i en utgave 50% større for å montere på egenkonstruert skrog. God fart, stor løfteevne og solid konstruksjon er kjennetegnet her.

                    Når det gjelder lovligheten av å fly en drone på GPS og kamera kan jeg si følgende:
                    Jeg arbeider for tiden med å etablere et lovverk for dette (i jobben min). I dag har vi ikke noe godt lovverk for slik flyging. Du skal ha tillatelse til å ta bilder fra fly, men ingen håndhever den regelen, så dermed er det i praksis fritt fram for alle. Vi har heller intet regelverk som omhandler store modellfly, UAV osv. De fleste som opererer slike fly melder ifra før flyvning, men dette er mest av høflighet og ikke alltid av nødvendighet. Denne typen flyvninger behandles i dag av Luftfartstilsynet som enkeltstående flyvinger, og hver flight blir dermed en ny sak (unødvendig tungvint og byråkratisk).
                    Vil du så teste ut din nye autonome flymaskin er det egentlig bare å finne en plass som er øde nok (utenfor kontrollert luftrom). Ingen kan "ta" deg for det.............ennå.

                    Comment


                    • #11
                      Nå er det vel snakk om å bygge en drone her , fyren spør om det er noen som har tegninger til en drone liggende !! å bygge noe som kan se ut som en drone er helt sikkert lov , men det er jo ikke det han spør om... Står fast på det jeg har skreve tidligere her , ta en tlf til vigdel å hør der om du vil bygge en drone....
                      Mvh Andre`søhagen

                      Comment


                      • #12
                        Setter meg enig med Geir J her. kan ikke tro det er forbudt å bygge en nøyaktig kopi av en drone til eget bruk. er vel der som med andre ting så lenge det ikke er fro komersielt salg så er det tillatt.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Er vel liten vits i å synse og mene noe om det her sånn sett ! er nok bare en måte å finne ut av det på skriv en mail eller ring til noen som driver med dette til daglig. kan nok ikke sammenlingne dette med et vilket som helst modellfly i og med at dette jo er et fly beregnet for militære formål....
                          Mvh Andre`søhagen

                          Comment


                          • #14
                            Søkte litt i lovdata, men fant bare 2 forskrifter, den ene omhandler frekvensbruk, den andre er forskrift om flygeoppvisning. Litt sjokka hvis ikke dette er regulert noe sted i Norsk lov eller forskrifter... i de fleste andre land er det strenge krav til hva du har lov til å fly/ikke fly. Modeller over en viss vekt må ha "teknisk godkjenning " før flyging osv. Rekkevidde, nyttelast er begrenset for at det ikke skal være fare for at modellfly blir brukt som "missiler" .
                            ____________________
                            : -Exlex-
                            : Thor Arne Jensen
                            :::::::::::::::::::::::::::

                            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                            Comment


                            • #15
                              Vektgrenser og forsikring

                              Alle bes lese nøye det Geir J. skriver, men også merke seg følgende:

                              Innenfor NLF anser vi at et modellfly er utelukkende til sportslige eller fritidsmessige formål. Det er ingen øvrige bestemmelser om hva slags utstyr man kan ha ombord, maksimal hastighet på modellen, rekkevidde (bortsett fra at det skal flys innenfor synsvidde) eller andre bestemmelser som begrenser bruken, men se neste avsnitt om vekt.

                              Det ligger en veiledende vektgrense på 25 kilo maks, men dette er ikke nedfelt i noe offisielt regelverk. Det som er verdt å merke seg er at vår generelle forsikring som dekker alle fullverdige medlemmer er tegnet utfra disse veiledende grensene.

                              I fjor kom det også et EU-direktiv som påla egen objektforsikring på modeller over 20 kilo MTOM (max takeoff mass).

                              Jeg vil tro (selv om vi beveger oss utenfor temaet litt nå), at et "modellfly" på 40 kilo, lesset ned med utstyr for flyging utenfor synsvidde ville ha satt i gang juristene i forsikringsselskapet dersom det skjedde et uhell/en ulykke.

                              For øvrig er foreløpig rapport fra NLF/Modells sikkerhetsutvalg et viktig tema på ledermøtet som vi har på Gardermoen i mars. Denne rapporten kommer bl.a. med anbefalinger for videre aksjoner i forbindelse med store/tunge/raske modeller.
                              Last edited by tema95; 30-01-06, 09:27.
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

                              Comment

                              Working...
                              X