Unconfigured Ad

Collapse

Lakk som koker - finnes det noen tips?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Lakk som koker - finnes det noen tips?

Handlet 2 forskjellige typer spraylakk for å lakkere covlingen på flyet - skulle ha det flyklart til mandagen.

Bakgrunnen for 2 forskjellige typer var at NM som vanlig ikke hadde alt på lager i Oslo så det ble 2 bokser fra RC Colours og 1 fra Top Flite (Lustrekote). Fargene lå så tett opp til mine farger fra Monokote at jeg trodde det var greit.

Sprayet på fargene fra RC Colours og det begynte å se ganske bra ut så nå skulle den siste fargen på som var fra Top Flite - å så skjer det!!!!!! lakken koker - fy f....... - skraper av malingen som ligger under og på igjen - det koker på nytt - alt av RC Colours lakk var ikke borte.

Så mitt spørsmål til dere som kan noe om lakkering - hvordan er dette enklest å fjerne og kan man eventuelt legge på lakken fra Top Flite først og siden den fra RC Colours?

Så litt ris til NM - dette er nok ikke første gangen det skjer siden dere selger begge merkene - det kan være lurt å fortelle om det.

Ser frem til gode og enkle tips.

Mvh
    Superstar40
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

Hm.. Det der er et kjent fenomen ja!!
    Har gjort samme tabben som deg!

Jeg brukte blå isopropanol og sandpapir jeg... Måtte bare slipe ned hele skitten.... Et annet lite tips: Hvis det er ABS-cowling så IKKE bruk Aceton! :d Det fjerner en god del mer en bare lakken for å si det sånn..... Den fjernet stort sett hele hjulkåpa mi....

Tipper det ikke er første gangen NM opplever dette nei...

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Hauu

Dette har skjedd før ja.
      Aceton brukes gjerne for å lime ABS-plast av den enkle årsak at den smelter plasten!
      Når du skal legge på en lakk som koker en annen så KAN det likevel gjøres; legg den siste lakken på i svært tynne lag, og vent en god stund mellom hvert. Hvis du bygger opp over lang tid vil det sannsynligvis ikke koke, men det krever tålmodighet. Det rette er likevel å bruke lakker av samme type....
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Takk for svarene!

Nå skal det slipes og lakkes igjen.

Mvh
        Superstar40
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• zipzap
          • Feb 2002
          • 137

Prøv å lakke med samme oppbygning på en lignende flate først for å se om det går greit.

Jeg har kun dårlige erfaringer med Lustrekote, kokte de fleste underlag, fargene matchet ikke Monokote slik de skulle, de sprutet klumper og hvite prikker selv etter 10 min. hard risting, og finnishen ble matt og stygg.

Boksene jeg brukte var nyinnkjøpt fra NM men de var kanskje gamle eller oppbevart feil, uansett, du er herved advart.

Comment

• Godseieren
            • Apr 2003
            • 296

Det jeg gjør når jeg skal lakkere et fly og fargen jeg skal ha ikke finnes som Quick lakk er følgende; jeg tar med meg en bit av filmen jeg skal trekke flyet med og går til en butikk som leverer billakk til verksteder og spør om de blander lakk på sprayboks.

Alle større lakkbutikker gjør det.(Glem Torshov og Biltema i denne sammenhengen).Der finner de den fargen du skal ha.Spør om de har syntetisk/alkyd lakk (samme som Quick,tåler fuel), har de det er du i mål. Da kan du bruke Quick grunning under og evt. Quick klarlakk over hvis du ønsker det.

Har de kun akryl lakk (tåler ikke fuel) så ikke fortvil.Da ber du dem om å blande lakken som "base".Som underlag må du bruke akryl grunning.Når du lakker legger du på tynne strøk helt til fargen dekker helt.Vent 10-20 min,så legger du på Quick klarlakk for å få glans (basen er matt),og for å gjøre lakken fuelproof.

Denne framgangsmåten gir topp resultat,men har to små ulemper.For det første koster en sprayboks 150-200kr (holder til cowling,hjulkåper og canopy på en 60 modell),og for det andre hvis du må reparere/lakkere noe når du har brukt akryl base og Quick klarlakk kan det koke hvis lakken ikke er gjennomherdet (kan ta alt i fra 3 uker til 3 måneder avhengig av temp og luftfuktighet).

Dette innlegget ble fryktelig langt ,men jeg håper det er til hjelp for noen.
            Mvh
            Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Superstar40
              • Dec 2002
              • 1667

Andre forsøk gikk mye bedre da jeg la på Lustrekote først og lot den tørke i 24 timer så la jeg på RC Colours og det kokte ikke. Problemet nå er at boksen med hvit har tørket/sluttet å fungere ennå jeg snudde den opp ned og sprayet til det ikke kom mere farge.

Mitt spørsmål blir da - kan Quick lakk brukes sammen med RC Colours?

Gidder ikke å kjøpe dyr lakk for å lakke 15 cm2 med hvit.

Ellers takk til dere som har svart på min henvendelse!!!

Mvh
              Superstar40
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Godseieren
                • Apr 2003
                • 296

Har dessverre ingen erfaring med RC Colours.Det sikkreste er å lakkere en testbit først.Ellers kan du jo bruke Solartrim eller Monokote trim.Det sitter som bare f...
                Mvh
                Gunnar Børseth

Comment

• Superstar40
                  • Dec 2002
                  • 1667

Endelig i mål!!!!

Først la jeg på Lustrekote - tørket i 24 timer, så la jeg på RC Colours - tørket i 24 timer så la jeg på Quick lakk og alt ble bra.

Så konklusjonen på dette blir at den lakken som koker med andre må legges på først og at Quick lakk kan kombineres med RC Colours.

Forøvrig takk til alle som har bidratt med sine erfaringer

Med vennlig hilsen
                  Superstar40
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• MicroMac
                    • Jan 2003
                    • 632

Skal gjøre en liten lakk jobb på en glassfiber covling. Var innom og rasket med meg en spray boks med Tamiya, opprinnelig beregnet for Lexan karosseri på RC biler tror jeg...den er Acryl basert. Er litt på tynn is når det gjelder slikt har rett og slett ikke peiling....kan jeg vente meg noen overaskelser? Ser forøvrig ut til att eksisterende farge på covlingen er blandet i epoxyen og ikke lakkert etterpå.
                    mvh MM

Comment

• Godseieren
                      • Apr 2003
                      • 296

Du kan nok få deg et par overraskelser.Jeg tror ikke at den lakken er fuelproof (Tamiya lager vel mest elektrobiler),akrylbasert spraylakk er vanligvis ikke det.Og hvis den er beregnet for på innvendig lakkering av lexan er den nok matt.Begge disse problemene løser du lett med et strøk klarlakk til slutt.Quicklakk er billig og grei.Fuelproof og kompatibel med det meste (lakker en testbit først).Lykke til!
                      Mvh
                      Gunnar Børseth

Comment

• MicroMac
                        • Jan 2003
                        • 632

Takker for svar, hrrm prøvde litt på en utskjært bit av covlingen, koker gjør det ikke, men er ikke fuel proof, virker også som den hefter relativt dårlig, frister faktisk litt og prøve en eller annen film, skal bare ha to rette sølv 50mm striper på sidene så er relativt enkle greier

mvh MM
                        mvh MM

Comment

• Godseieren
                          • Apr 2003
                          • 296

Hvis det bare er striper du skal lage er det like greit å bruke f.eks. Solartrim,den sitter veldig bra.Den kan varmes litt for å formes bedre etter underlaget.Har du problemer med luftbobler kan du sprøyte på såpevann før du legger på stripa.Da kan du bare "skli" den på plass.Klem ut vannet etterpå med en gummiskrape e.l.Bruker du metoden med vann må det tørke ganske lenge før det sitter skikkelig.
                          Mvh
                          Gunnar Børseth

Comment

Working...