Unconfigured Ad

Collapse

Tilstrekkelig kjøling? Incowl(bilde)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • evenes
    • May 2003
    • 5

    #1

    Tilstrekkelig kjøling? Incowl(bilde)

    Lurer på om dette er tilstrekkelig kjøling til motoren. Benytter meg av en LA 40, flyet er en spitfire 40. Syns motoren ble for varm under testflyging i dag. Etter 2 min i lufta begynte den å sakke farten, noe som endte i en nødlanding. http://home.no/butcher0/
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

    #2
    Dette var nok i minste laget med kjøling vil jeg si. Bør nok få laget noen større hull ja.
    Low and slow with power to go !!

    Comment

    • Godseieren
      • Apr 2003
      • 296

      #3
      En tommelfingerregel i denne sammenheng er at hullene som slipper UT luften i bakkant av cowling skal være dobbelt så store som de som slipper luften INN.
      Mvh
      Gunnar Børseth

      I might not be very good, but I'm fun to watch.

      Comment

      • RoyH
        • May 2003
        • 19

        #4
        Større eller mindre hull

        Som godseieren sier er tommelfingerregelen grei. På en spit kan det være begrensede muligheter for flere hull i bakkant uten at det ser for j/&%lig ut, så det kan være en løsning å begrense arealet i fronten for å oppnå samme resultat. Man kan blende av mesteparten av covlingen, og lage åpning akkurat foran sylinderen. Hvis du får tak i de to-tre siste numrene av RCM&E har de kjørt en artikkelserie på akkurat dette problemet.
        Når luften kommer inn rundt motoren og varmes opp, ekspanderer den. Derfor må arealet av åpningen i bakkant være 2-3 ganger større enn åpningen i front. Er åpningen bak like stor eller mindre enn forkant, vil den ekspanderende luften som ikke slipper ut fort nok danne overtrykk inne i covlingen, og du får svært dårlig kjøling. Du får rett og slett ikke mer kaldluft inn. Da begynner man å koke motor...
        Hvis du ser på åpningene f.eks pylonracerne har i front skjønner man at det er ikke mye luft som skal til hvis covling osv er utformet korrekt. De lager gjerne kanaler inne i covlingen for å lede luften rundt sylinder og topp, og så raskeste vei ut.

        Comment

        • Jon
          • Jun 2003
          • 20

          #5
          Håper det ikke er for sent.

          Det kan vel være mulig å ta ut noe i bunn av cowlingen, riller eller liknende.
          Eventuellt lage avtands-stykker til festene på siden.
          Er motoren montert sideveis bør det ikke være noe problem.
          -/-- --\\-

          Jon @

          Comment

          • Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

            #6
            Legg igjen den trekanten forran plugg opninga da lufta som går der ikkje kjøler stort uansett (lufta som kommer inn bør strømme rund sylinderen, ikkje rase forbi over toppen og hindre anna luft i å gjere jobben sin)) og bor hul ut i den bakerste eksos stakken på kvar side, da burde det bli bedre.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment

            Working...