Unconfigured Ad

Collapse

Finne CG på dobbeltdekker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

Finne CG på dobbeltdekker?

Hei.
    Har nettopp bygget en dobbeltdekker (Nieuport 2 og lurer litt på CG på denne modellen. I anvisningen står det at CG er fra 0 - 5 mm fra leading edge nedre vinge.
    Uansett hvordan jeg forsøker, tipper modellen enten brått framover eller brått bakover.
    Lurer derfor på om det går an å trekke en loddrett linje fra dette punktet opp til øvre vinge og måle CG der. Eller går det an å bare snu modellen på hodet slik at nedre vinge blir øvre vinge.
    Når jeg prøver disse alternativene, er modellen fint i balanse (en smule framtung som jeg føler er bra i alle fall på de andre modellene mine).

Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Snu modellen på hodet! Dette er helt normalt, også på lavvingede fly.

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Hvordan finne GC kan du se på dette bildet. Enten vingen er plassert forover eller bakover så følg rød linjen som skjærer gjennom GC som vist på tegningen etter du har funnet hvor GC er plassert i alle vinger som den svarte linjen skjærer gjennom alle vinger hvor GC er opprinnelig plassert i hver vinger.

Du ser det er større angrepsvinkel i øvre vinge enn nedre vinge, den er beregnet for vanlig "søndagsfly" uten å tenke på akro og bidrar til flyet er stabil da det er mere løft i øvre vinge enn i nedre vinge.

Hvis biplanflyet er beregnet for akro, så settes øvre vingen til -1 til -2 grader og nedre vingen 0 grader og stabilisator 0 grader.
      Hvis biplan flyet staller, så vil øvre vingen bli "automatisk" positiv angrepsvinkel og beholde oppdriften mens nedre vingen har allerede miset oppdriften.

Ellers følg byggebeskrivelsen og studer nøye på tegningen hvordan vingene er plasser i angrepsvinkelen som følger med settet hvis det dreier seg om angrepsvinkelen og balansepunktet.

Jeg vil anbefale å skaffe incidencemeter til kontroll av vingenes vinkler og skjevheter etc spesielt hvis du har biplan og koster mye og kan bestilles gjennom her: http://www.robart.com/Tools.aspx

Det er en fornøyelsen å fly biplan fly.
      Attached Files

Comment

• Extra 300s
        • Mar 2004
        • 274

Originally posted by Motorboy
        Hvis biplanflyet er beregnet for akro, så settes øvre vingen til -1 til -2 grader og nedre vingen 0 grader og stabilisator 0 grader.
        Hvis biplan flyet staller, så vil øvre vingen bli "automatisk" positiv angrepsvinkel og beholde oppdriften mens nedre vingen har allerede miset oppdriften.
        Tror nok ikke dette gjelder alle dobbeldekkere, min Great Planes Ultimate skulle ha 0 grader på begge vingene og stab og den er vel det en kan kalle akrobatisk.....
        Align T-Rex 450
        Fizza elektrofly
        JR 9xII

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by Extra 300s
          Tror nok ikke dette gjelder alle dobbeldekkere, min Great Planes Ultimate skulle ha 0 grader på begge vingene og stab og den er vel det en kan kalle akrobatisk.....
          Jeg nevnte denne teksten: Ellers følg byggebeskrivelsen og studer nøye på tegningen hvordan vingene er plasser i angrepsvinkelen som følger med settet hvis det dreier seg om angrepsvinkelen og balansepunktet.

Jeg tenker at denne ultimate flyet har symmetrisk profiler, så trengs det ikke å ha angrepsvinkler.

Mitt fly Stearman har semisymetriske profiler og har negativ angrepsvinkel. Og den kan manøvere som andre akrofly uten å stalle.

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Poenget med forskjellige angrepsvinkler på over og underving, er at man kan få den ene vingen til å stalle litt før den andre, og siden den ene vingen også er litt foran den andre, så vil du kunne påvirke om nesa går opp eller ned når du staller.
            Hvis den fremste vingen staller først, så flytter løftsenter seg bakover, og nesa går ned. Dette gir en "snill" stall, det motsatte vil gi deg en skarpere stall.

Men.... Det er jo ikke det han spør om i det hele tatt, eller hva?

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

arntum: balansèr modellen din opp-ned som nevnt så er du i mål. Alternativt kan du overføre et CG-merke til øvre vinge ved å la modellen stå nøyaktig i null på byggebordet og tegne ei vertikal linje til øvre vinge som tegningene til Motorboy antyder. Da skal du kunne balansere den "rette vegen".

Vinkelen mellom vingene på dobbeltdekkere varierer gjerne etter konstruksjonen og bruken så der er ingen garantert fasit. På Ultimate`n min fra Goldberg skal der bære null mellom vingene mens en gammel Skybolt jeg har har lavere angrepsvinkel på øvre vingen. Har sett kit der det er større angrepsvinkel på øvre vingen.

Nieuport er jo en lekker og pen modell, håper å få høre om den flyr godt.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

Originally posted by pleym

Men.... Det er jo ikke det han spør om i det hele tatt, eller hva?
                Greit å vite på forhånd før det skjer noe galt på første tur. Ikke kun for han, men til alle i forumet som har rett til å vite om vinkler og CG i biplan.

Alternativt kan du overføre et CG-merke til øvre vinge ved å la modellen stå nøyaktig i null på byggebordet og tegne ei vertikal linje til øvre vinge som tegningene til Motorboy antyder. Da skal du kunne balansere den "rette vegen".
                En tips..
                Kan bruke laservater som viser vertikal linje og finne hvor laser treffer der CG skal være på øvre vinge og merk av og siden balansere modellen.

Comment

• Biggles
                  • Mar 2006
                  • 238

Har en nybygd Kyosho Super stearman 40, og har stilt meg spm rundt CG - det eneste som var uklart under bygging var CG. "Measured 15-20mm from leading edge" på undervingen... Ikke lett å balansere flyet der(på vingens bratteste profil), og mener man innerst ved kroppen - eller ute mot tippene? Underste vingen er swept back, og derfor vil "mot kroppen/ved vingetippene være avgjørende. Når man sier at man overfører CG-punktet til toppvingen, menes da 90grader på undervingen (center bakkant og center forkant) og 90grader opp til underside på overvinge?

Håper noen kan svare på dette...
                  1) Måles CG innerst/ytterst på vingen?
                  2) Overføres CG slik jeg forsøkte å beskrive det?

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

Cg skal vel alltid måles helt inntill kroppen hvis ikke annet er nevnt. og det enkleste er å merke av på oversiden av undervingen også snur du flyet oppned og ballanserer det på merkene. i stedet for å drive å overføre til overvingen.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• Biggles
                      • Mar 2006
                      • 238

Cg

Ok - så om jeg måler 15-20mm fra forkant undervinge(tight til flykroppen). Merker dette på oversiden av vingen. Tipper hele ekvipasjen på hodet, og flyet er i ballanse - så er jeg klar?

Takker for hurtig svar! Opp skal det...

Comment

• Biggles
                        • Mar 2006
                        • 238

Cg

Ok - så om jeg måler 15-20mm fra forkant undervinge(tight til flykroppen). Merker dette på oversiden av vingen. Tipper hele ekvipasjen på hodet, og flyet er i ballanse - så er jeg klar?

Takker for hurtig svar! Opp skal det...

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

husk å ballansere med tom tank. også lar du det gjerne være såvidt fremtungt på første turene er min erfaring. to dekkere er ofte veldig følsomme på høyderor.
                          lykke til
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

Comment

• Biggles
                            • Mar 2006
                            • 238

Takker! Dette blir gull eller granbar....

Comment

• Karl H.
                              • Mar 2006
                              • 1452

[QUOTE=Biggles]Har en nybygd Kyosho Super stearman 40, og har stilt meg spm rundt CG - det eneste som var uklart under bygging var CG. "Measured 15-20mm from leading edge" på undervingen... Ikke lett å balansere flyet der(på vingens bratteste profil), og mener man innerst ved kroppen - eller ute mot tippene? Underste vingen er swept back,

Swept back på stearman??? Leg har en Stearman på 2226 cn vsp og en
                              på 295 cm vsp. De har ikke swept back. Har også hatt Kyosho sin.
                              Når jeg skal balansere todekkere lager jeg en vugge, som kroppen hviler i.
                              Lager den slik at jeg kan balansere i senterlinja. Det bli da helt nøyaktig.
                              Kan sende tegning til intresserte.Skal snart balansere Cristen Eagle. Skal
                              ta bilder og legge ut da.

Mvh Karl H.
                              Karl Hans Glommen.
                              Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

Working...