Unconfigured Ad

Collapse

Ready med flottører, motorstørrelse

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

Ready med flottører, motorstørrelse

Vurderer å anskaffe flottører til readyen, til å bruke både på snø og vann.
    Har en Magnum XLS-46 på flyet i dag.
    Er redd denne er litt for liten, eller hva tror dere?
    Evt. hvilken propell skal jeg bruke?
    Sliter også litt med å få motoren til å gå som jeg ønsker, har justert den etter alle kunstens regler (tror jeg).. Den hoster litt når jeg drar den opp fra tomgang, blir værre dess lenger den går på tomgang før jeg drar opp gassen.
    Har foreløpig ikke prøvd å byttet plugg eller prøvd annen fuel enda..

Kan vel resikere noen ufrivillige svømmeturer til sommeren med motorkutt langt ute på vannet.. ønsker en motor jeg kan stole på!!

Kjell Arne
  • Strutsen
    • Feb 2006
    • 129

Hei,
    Jeg har kjøpt en jupiter on floats, samme vekt ca.. I min sitter en Magnum 52 motor, har ikke prøvd det selv enda, men han jeg kjøpte det av sa at det var ok med krefter, men ikke overflod...

Tyder på at motoren din går for fett på tomgang...
    Mvh
    Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Alle kræsj har en logisk forklaring........

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

enten er den litt feit på tomgang eller så trenger den en ny plugg. eller begge deler
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• kaklei
        • Sep 2005
        • 458

Takk for kjapt svar!
        Fin kombinasjon å se på forumet med ett øye og andre øyet på tv'n, chelsea tapte, jippi!!
        Skal få tak i ny plugg i morgen. Har forsøkt å gi den så magrer blanding som mulig, men det hjelper ikke.
        Har tro på plugg teori, bytter den og justerer på nytt.

Kjell Arne

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

anbefaler da enten os8 eller enya3 plugg. lykke til
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• Cessnaknuseren
            • Mar 2005
            • 561

Jeg har en ready med flotører som jeg først hadde en 52 motor i.
            Den fløy, men hadde ikke mer en akkuratt med krefter syntes jeg.
            Satte inn en 60 motor, og da ble det mere fart på sakene.
            Det ble en del arbeid med å få inn 60 motor fordi den den ble for stor for den orginale motorbukken. Måtte også montere en pits-style potte fordi den orginale potten kom i konflikt med understellet.
            Jeg TROR 46 motoren blir for liten når du skal fly med flotører.
            Cessnaknuseren
            Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• kaklei
              • Sep 2005
              • 458

Originally posted by Cessnaknuseren
              Jeg TROR 46 motoren blir for liten når du skal fly med flotører.
              Er vel som jeg frykter, det flyr, men ikke noe mere.
              Får teste med motoren jeg har når jeg har fått justert den.

Kjell Arne

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

har sett flere med 46 motor på ready med flotører. og de har hatt litt trøbel med å få den opp fra vannflata. spesielt hvis vannet er helt rolig. lettere hvis det er litt bølger. men ellers har de sett greie ut i lufta. og flydd fint.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• nybegunda
                  • Jun 2003
                  • 729

Jeg har selv hatt ready med 46.
                  Ikke for mye kraft, men ikke for lite heller.
                  Kjør opp vannet litt før du tar av så slipper den vannet lettere.
                  Det var tomgangs skruen du justerte og ikke fullgass dysen du justerte når du prøvde regner jeg med?
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• Psyko-lefse
                    • Feb 2004
                    • 1438

Fløy readyen min med en 40-motor på vannet jeg, synes den ytet bra nok. Men virket som den 40-motoren ytet litt mer enn normalt
                    Morten Smøraas

Comment

• Gisle
                      • Dec 2005
                      • 575

Originally posted by Cessnaknuseren
                      Jeg har en ready med flotører som jeg først hadde en 52 motor i.
                      Den fløy, men hadde ikke mer en akkuratt med krefter syntes jeg.
                      Jeg har flydd en masse med min Ready med SC52 med flottører. Har prøvd med forskjellige propeller, og det har mye å si. En 12x5 propell synes jeg drar flyet lett av vannet og, flyr fint og gir en grei landingshastighet. Krefter i overskudd. Flyr lett på halv gass og har masse spenn. Har også flydd med 11x6, hvilket ga lengre take off og kanskje noe "tyngre" å fly.
                      På vindstille Synes jeg er faktisk er uproblematisk å ta flyet av vannet med denne kombinasjonen av motor/propell, men alternativt kan en bare ta en liten runde før take off og lage noen krusninger så letter du på bølgen når du kommer ut av "runden".
                      En 46 har jeg ikke prøvd, men det vil sikkert gå greit, men med litt slittsom take og og mye full gass. Hvilken propell bruker du nå ?

Gisle
                      Gisle Ranum
                      Trondheim
                      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Cessnaknuseren
                        • Mar 2005
                        • 561

Husker ikke hvilken propell som ga best resultat på mitt fly, men flere størelser ble prøvd. Flyet tok av og fløy med 52 motor, men som sagt syntes jeg att det ble for lite krefter. Med 60 motoren kan jeg ta av etter 10-15 meter dersom jeg vil det.
                        Dersom ett fly med flotører har problemer med å ta av fra stille vann er motoren for liten mener jeg
                        I starten av tråden ble det stilt spørsmål om hva vi mener om 46 motor i dette flyet. Både 52 og 60 går i dette flyet, men jeg ble mest fornøyd med 60`n. Jeg mener att en 46 motor blir for liten til dette flyet.
                        Dette er min mening basert på mine erfaringer, men andre som har andre meninger og erfaringer har like rett som meg .
                        Cessnaknuseren
                        Bjørn Sandbæk

Comment

• Gisle
                          • Dec 2005
                          • 575

Jeg tror det er forskjell på effekten av motorer. Jeg tar av på 10 - 15 meter med denne motoren og APC 12x5 propellen på stille vann. Dette har jeg gjort en hel masse, og funker utmerket. Enda kortere take off med en 12x4 propell, men da ble det litt lite fart og jeg måtte fly med mer gass.
                          Men når det er sagt, jeg betviler ikke din mening og erfaring om dette Cessnaknuseren Jeg har bare opplevd det litt anderledes enn deg.
                          Jeg tror også at en 46 blir liten, men det vil funke, Og istedet for å kjøpe ny motor først, så er ikke en 46 til hindring for å prøve. Det var det jeg tenkte på
                          Gisle Ranum
                          Trondheim
                          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Cessnaknuseren
                            • Mar 2005
                            • 561

Da er vi jo enige da
                            Og ja, det kan sikker være forskjell i effekt på motorer.
                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk

Comment

• Vingemutteren
                              • Jul 2002
                              • 2421

Siden dere missliker så felt disse 46 motorene, og synes det er alt for tamme. Hvordan kan det ha seg at en viss bergens gutt flyr Ready med flotører og en OS 46LA (glidelager motor), uten problemer? Lurer på om det er selve take off og flyving som er problemet, eller om det ikke er muligheten til råe manøvrer som egentlig saknes? Husker fra min egen nybegynner tid at jeg aldri fikk nok effekt, men etter hvert som tiden har gått, så flyr flyene ofte på mystisk vis finere med mindre og letter motorer.
                              Uansett så vil jeg anbefale en 52 fremfor en 46 (eller enda verre en 40) i en Ready/Jupiter med flotører. Dette fordi motoren ikke veier noe mere, og samtidigt yter mere, men en 52 er ikke absolutt nødvendig på dette flyet, om man har en 46, så burde den funke fint om den er frisk.
                              Last edited by Vingemutteren; 08-03-06, 17:41.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...