Unconfigured Ad

Collapse

Graupner Mosquito

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Graupner Mosquito

Var veldig nær å bestille et lite fly fra Graupner i dag, kalt Mosquito. Det er en liten elektroseiler med ca. 58 cm vingespenn og V-hale.

Grunnen til at jeg ikke sendte mailen med bestilling var at jeg i siste liten kom til å tenke på en ting. Siden den har V-hale og ikke balanseror, tenkte jeg å bygge vingen om til balanseror da jeg har sett dette være gjort på denne modellen før.
    Så til problemet: lar det seg gjøre å bygge den om til balanseror og fremdeles beholde V-halen? I så fall hvordan ville dette løses i radio-oppsettet da en V-hale sørger for at modellen svinger vha. en siderorsfunksjon og høyderor? Klarer ikke helt å se hvordan man løser dette. Må jeg eventuelt bygge om halen til en "vanlig" type i stedet?

Tenkte å bruke bare en servo i vingen (push-pull), men beholde det standard i halen (altså med to servoer).

Oppsettet:
    Feigao børsteløs 4100KV på 3s 400mAh og 3x3 prop
    3x Waypoint W-038
    Hitec mottaker
    CC Thunderbird 9 speedy

Sikter på AUW på rett over 100 gr. med 3x3 prop vil den gå STYGGFORT

• tyor
    • Mar 2005
    • 9757

har kikket på den modellen selv mange ganger og nesten bestilt hehe. skulle vel ikke være noe problem å ha v-hale og ballanseror samtidig. v-halen styres av høyde og sideror kanalene. ved hjelp av v-halemiks på radioen eller en ekstern mikser. ballanserorene blir som normalt. du må legge ut mere hvis du kjøper den
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• northwood
      • Nov 2005
      • 588

Ble så usikker da en kjapp kikk i manualen til radioen sa at V-haleservoene skulle kobles til k2 og k4. Mener at k2 er høyre/venstre på høyre stikke? k1 er opp/ned på høyre ikke sant?

Regner med å kjøpe en ganske snart, men elektronikken er svindyr i forhold til flyet som koster 300 kr... All elektronikk og fly kom på ca 2000 kr! Gleder meg mest til motoroppsettet, har hørt denne lille myggen klokket inn i 80 mph godt over 120 km/t det!

Må avtale litt med pengeboka...

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

er det ikke deltamiks det du tenker på. for da er det jo høyde og ballanseror som blir mikset sammen ? hvilken motor hadde du tenkt til flyet
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• northwood
          • Nov 2005
          • 588

Nei, funksjonen heter VTAL og sier at servoene skal kobles i k2 og k4...
          Motoren skrev jeg i første post, men jeg skal gjenta:
          Feigao (Moss Hobby) 4100rpm/V på et 3s med 400-500mAh.

Husker ikke forum (tok et googlesøk), en kar sa at han hadde målt sin mygg med laser til 83 mph med samme motor. Tror han brukte 3x2 GWS prop

Comment

• Alf Surdal
            • May 2005
            • 680

balanseror er k1 og k6. k2 og k4 er høyde og sideror. k3 er throttle.

slik funker i alle fall mitt utstyr

dvs at VTAIL funksjonen er en pre-mix av høyde og sideror.

Ingen problem å ha dette i bruk samtidig som en har både en eller to balanserorservoer.
            Last edited by Alf Surdal; 16-03-06, 22:09.
            Alf Surdal
            Hovsherad

Comment

• northwood
              • Nov 2005
              • 588

Glimrende Alf! Regner ikke med at det forskjellig kanaloppsett over de forskjellige merkene..
              To balanserorservoer blir for tungt og ikke er det særlig med plass heller.

Legger ved noen bilder av andres Mosquitoer:
              Attached Files

Comment

Working...