Announcement

Collapse
No announcement yet.

CG på Ready m flottører

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CG på Ready m flottører

    Hei

    Har byttet motor til min Ready med flottører. Styrta kraftig i bakken og flottører ble bra sammentrykt, samt at motoren gikk heden.
    Når har jeg med varme retta ut flottørene og tettet de, samt kjøpt ny motor.
    Har ingen tegninger til flyet, men det er sikkert noen som vet her.
    Kan noen som har en slik med flottører måle CG? Det skal vel være litt justert med flottører i forhold til hjul, skal det ikke? CG på flyet mitt er nå 6 cm fra fremkant ving, noe jeg tror er for fremtungt...

    Har kjørt inn motoren noen dager og testet det litt på plena på meget våt sne, Da tippet det flottørene ned i snøne. Synes det var rart. Er det for fremtungt eller bremser snøen så pass mye at det tipper forover??
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    Vet ikke hvordan det er med flottører, men med hjul så skal ivertfall CG på ready være 75-80mm fra framkant på vinge

    Comment


    • #3
      Her er en byggeanvisning til readyen i allefall.
      Dårlig med bilder men...men.
      står om ballansepunktet nederst på siden.
      Det ser ut som denne er bygget med flottører.
      http://no.rcmodeller.net/content.asp?showAdvId=13
      Last edited by nybegunda; 18-03-06, 17:08.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        jeg har brukt samme plass for CG på alle fly jeg har satt på flotører eller ski. og ikke hatt noe problem med det.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Hva tror du Tyor om at flyet tippet frem når jeg ga på i blautsnøen i dag? Er det bare at det bremser så mye at jeg må få god fart før det løfter nesen opp? Det var veldig tungt å få fart på flyet....
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

          Comment


          • #6
            Cg skal være på samme plass som når du bruker hjul. Legg bly på flotørene der det trengs , så når sommeren kommer og flotørene kanskje skal av så er flyet balansert og klart med en gang .
            Falcon
            -------------------------------------------
            Morten Rolfsen
            Kristiansund

            Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
            -------------------------------------------

            Comment


            • #7
              Originally posted by Gisle
              Hva tror du Tyor om at flyet tippet frem når jeg ga på i blautsnøen i dag? Er det bare at det bremser så mye at jeg må få god fart før det løfter nesen opp? Det var veldig tungt å få fart på flyet....
              Dette var ett problem jeg hadde på caroselen også. på bløt snø. det suger noe forferdelig i flotørene. jeg gjorde litt om på festene på den slik at når flyet stod på bakken så pekte nesa såvidt opp. og da løftet den seg opp på snøen. du kan jo prøve å gi full gass og sende flyet framover med hendene. for i det øyblikket su har fart nok så flyter det oppå. kan også hjelpe med pakketape på undersiden av flotørene slik at de blir ordentlig glatte. og enig med falcon. må du legge på bly forran eller bak så gjør det på flotørene.

              Blir readyen din med flotører å se på Svorksjøen 6-7 mai kanskje. pleier ikke å være for mange folk så det er bare å komme
              Last edited by tyor; 18-03-06, 18:13.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Har sjekket tyngdepunktet igjen. Målte feil i sted. Det er akkurat der det skal være. Det var dette med bløtsnøen og at det trakk litt ned som uroet meg. Ellers vet jeg jo at alt fungerte perfekt før jeg styrte. Jeg gjør ikke mer med det, og lar det være som det er.

                Jepp har tenkt meg til Svorksjøen og Cessnaen blir ihvertfall med og kanskje Readyen også

                En annen ting. Kjøpte meg ny ASp 52 2 takter. Helt utrolig hvor lettstertet motoren er og hvor fint den går. Nydelig å høre på tomgang. Kjempemotor "te næsten itjnokka pæng"
                Last edited by Gisle; 19-03-06, 07:29.
                Gisle Ranum
                Trondheim
                "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                Comment


                • #9
                  Da møtes vi på svorksjøen. skal ha med en 40size cub. også driver jeg å lager flotører til en ultimate15 som jeg tar med hvis det blir fungerende. Vet at det blir litt forskjellige fly å se med flotører der i hvertfal. alt fra 2dekkere fra ww1 til 3D acrofly. tror det kommer en stor cessna også. på 2.5m eller noe sånt.

                  Har selv en asp52 2T og den også er utrolig lettstartet. men har hatt litt problemer med at den leaner ut i lufta når det er varmt i været. gikk over til 10% nitro fra 5% så ble den bedre.

                  Ser du skrev at den gamle motoren gikk heden. er den helt knust ?
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tyor
                    Ser du skrev at den gamle motoren gikk heden. er den helt knust ?
                    Nei motoren er like fin den, men hoveddysenåla ble slått av slik at festet i forgasseren knakk. Det blir falskluft der når den skrus inn. En bit av feset/godset er borte. Burde hatt en ny forgasser, men i forhold til ny så er prisforskjellen så liten. Søker brukt forgasser til SC 52 2 t om noen har en liggende.
                    Last edited by Gisle; 19-03-06, 07:29.
                    Gisle Ranum
                    Trondheim
                    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                    Comment


                    • #11
                      kan du ikke lime fast dysenålfestet med epoxy. har en 40 motor hvor hele forgasseren er limt fast fordi den har fåt hard medfart. og den har vært sån ett år nå og brukt masse- det holder som bare det. må bare gjøre det helt reint før du limer.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Ja tror du kanskje det går? Dyse blir sittende fast med skruen, må bare få tettet hullet som blir der godset mangler, samt at jeg må få kjøpt en ny dysenår. Den andre er veldig bøyd.
                        Det er jo verdt et forsøk

                        Edit: Prøvde forresten flyet på nysnøen som kom i natt, og da gikk alt så mye bedre
                        Tydelig at bløtsnø sugde utrolig i flottørene
                        Last edited by Gisle; 19-03-06, 09:07.
                        Gisle Ranum
                        Trondheim
                        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                        Comment


                        • #13
                          skulle ikke være noe problem å tette der med epoxy. men du må sørge for at det er helt reint. det er alfa og omega her. også la epoxyen herde skikkelig før den blir utsatt for fuel og oljesøl. gjærene herde den med varme. går både fortere og blir sterkere. i en stekeovn på 100grader for eks. Dysenål har de på hobbynorge i trondheim tror jeg. kjøpte der selv. tro det kostet rundt 100kr.

                          Regnet med det gikk bedre på løssnøen ja. hadde jo en 61 2T på caroselen men flere ganger måtte jeg bare gi opp fordi den ikke fikk opp farten når snøen var våt.

                          Er de flotørene jeg skal montere på cub´n til sjøflystevnet. må bare få laget fester. hvordan har du Cg på flyet i forhold til stepet på flotørene?
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor
                            Er de flotørene jeg skal montere på cub´n til sjøflystevnet. må bare få laget fester. hvordan har du Cg på flyet i forhold til stepet på flotørene?
                            Har nå ligget med vater og vingel under flyvingen og gjort et hederlig forsøk.
                            CG er ca 2,8 cm foran steppet på flottøren. Mener dette ble riktig mål.

                            Gjorde en "kvalifisert" utretting av dysenåla. Tror jammen den ble helt fin jeg gitt. Har renset med rødsprit. Bør kanskje bruke en "lang" herdende epoxy?
                            Om dette funker så mangler jeg bare et fly å ha motoren i (og at jeg kjøpte ny uten grunn...)
                            Gisle Ranum
                            Trondheim
                            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                            Comment


                            • #15
                              hvis du har fått rettet den så burde det funke. er jo ingen fare å prøve den i hertfal. og hvis det er blitt noen hakk/merker på nåla så kan du ta fint smergelpapir og gå over den med. Problemet hvis nåla ikke er helt rett eller jevn så kan motoren bli litt vanskaligere å justere. ville brukt epoxy på 30min eller lengre på dette. ikke 5min. Det beste er vel faktisk om du har god gammeldags araldit, men det er ikke så mange som selger den lengre virker det som.

                              Takker for målet på flotørene var omtrent noe slik jeg hadde tenkt meg passet. Skal se om jeg får montert dem i dag. Husker at de er litt utette også. hva brukte du til å tette med. brukte du epoxy?
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X