Unconfigured Ad

Collapse

Propell til OS FS-70II

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stig.Olsen
    • Jan 2003
    • 22

Propell til OS FS-70II

Morn dere !
    Venter nå på post fra Tower med motoren min, men hvilken propell skal jeg bruke til innkjøring på denne ?

Stig M Olsen

www.lofotuka.no
    Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Det ligger en manual med motoren din når den kommer, der finner du de beste tipsene.

Hvis du ser på specs hos TowerHobbies så anbefaler dem en masse forskjellige propellere til den motoren avhengig av type fly: 11x8, 11x9, 12x7, 12x8, 14x7, 15x6, 16x6 samt 3blader 11x7. De største diametrene er for skalafly og de med mer stigning er for sport.
    Personlig ville jeg valgt 12x7 til innkjøringen, spesielt siden den er av de lettere av alternativene og siden den er spesielt anbefalt hos TowerHobbies.
    Det viktigste er: bruk fuel med minst 18% olje i!

Håper du får motoren gjennom byråkratiet uten en masse arbeid så du er i lufta med den snart
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• klausre
      • Oct 2025

Hei.
      Jeg har selv denne motoren, og kjører den med en Master Airscrew 13x6. Da yter den max på et riktig turtall, med det draget jeg ønsker (for akrofly).

Den går også veldig bra med 12x7 utgaven, men da er bånndraget noe dårligere, selv om farten er noe høyere. De belaster motoren omtrent likt (ut i fra PLF), men noe forskjell er det jo, pga. at tyngden på 13x6'n er større.

Til innkjøring kan du fint bruke 13x6 utgaven, da den ikke overbelaster motoren. Det er riktig det Joo sier, at 12x7 anbefales. Dette fordi den er litt lettere å dra rundt, og gir et litt høyere turtall på max trottle.

PS! Husk å innkjør motoren på/med full gass, og reguler turtallet ved å variere hvor rikt motoren går (hvor bensin den får).

Comment

• Stig.Olsen
        • Jan 2003
        • 22

Propell til OS FS-70II

Da ble det 2 stk 13*6 og en 12 *8... Så får vi se hvor det bærer henn.

Noen som vet hva det blir sent med ? Posten ?? DHL ??

Vi får vente i spenning...
        God service hos Tower foresten.

Takk for tipsenne...

Mvh
        Stig

Stig M Olsen

www.lofotuka.no
        Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!

Comment

• Godseieren
          • Apr 2003
          • 296

Hei,Stig! Tower sender med posten hit til Norge ,hvor noe som heter Nordisk Godsekspress overtar.Jeg vil tippe at det tar 4-6 uker før du får motoren din.I mitt tilfelle brukte NG 3 uker på å få opp pakken min fra Oslo til Trondheim,totalt 6 uker fra Tower til meg.Det er veldig tregt,men det var tross alt i julerushet.Håper det går raskere for deg ,så du får flydd med motoren i sommer.O.S lager helt nydelige 4-taktere! Litt synd at et firma som Tower som har så sinnsykt god service, har en så dårlig transportpartner i Norge.Kanskje det går ann å be spesielt om å få varer sendt med DHL eller UPS?Det vil riktig nok koste mere men likevel.
          Mvh
          Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Jon Wold
            • Sep 2002
            • 949

Kjøpte motor 13. mai fra Tower, og lappen kom ikke i posten før forrige uke. Fax til posten på Alnabru, og jeg venter enda. 2 måneder er vel drøyt for å spare noen hundrelapper, men jeg har sett tilfeller hvor man har hatt varene i hånda etter tre uker også, så det virker nesten som Lotto dette her
            MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Vel....

Jeg har bestilt fra Tower noen ganger og bedt om DHL. Rekorden er å bestille varer mandag og ha dem på torsdag! Problemet/løsningen er at jeg har bestilt dem levert til Svalbard der det ikke er toll og moms.. Det var greit den tiden jeg bodde der selv, og selv om jeg bor nede nå så benytter jeg meg av venner på Svalbard som mottar varene og tar dem med ned i bagasjen når dem er på tur. Her er det en verdigrense på 5 eller 6000.-
              Fikk nylig en OS120FS og en OS BGX-1 (35ccm) til en total sum av 5.000.- Hurra for norske priser......
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...